Hurghada?

Någon som varit där?
Var kan man äta bra? Många säger att maten där är skit.
Vilket vrak är bäst att dyka vid?
/ Fredrik (frågvis)
 
Hej,
Jag har varit i Hurghada de senaste två vintrarna. Det är ju en gammal fiskeby som plötsligt upptäckt möjligheterna med turism så den gamla egyptiska delen är klart begränsad utan det är mycket turism (det mer traditionella finns i stans norra delar). Det finns en del rätt okej restauranger med rimliga priser inne i stan, men undvik råa grönsaker eftersom de normalt är sköljda i det skitiga vattnet och kan ge dig en magupplevelse utöver det vanliga. I våras var det MASSOR av ryska turister där.

Dykningen är mest korallrev, inte så mycket vrak. Jag har bara dykt på ett vrak (precis utanför hamnen), det var en dykbåt och vi gjorde ett mörkerdyk där en kväll. Missade ett annat litet vrak en gång vid ett strömdyk också eftersom strömmen fått för sig att gå åt andra hållet just den dan. Jag tror annars att vrakdyken framförallt finns längre norrut mot Sharm El Sheik som är den andra stora dykorten. Reven är dock väldigt fina på de flesta ställen så det är bra dykning. Shaab Petra och El Aruk är två riktigt fina rev.

Hurghada har c:a 120 dykcenter, alla är inte bra - jag har provat den sämre typen men kan verkligen rekommendera SWDF Diving Federation vid hotellet Sinbad. Rimliga priser, seriöst och bra service. Det drivs av en tysk som bott där nere alltför länge.
 
Har också varit i Hurghada. Endel av dykningen var bra, men de flesta av utfärderna gick till de närmaste alldeles sönderdykta reven. Vi fick simma 10 minuter längs döda koraller innan vi kom till något som var OK. Många dykcenter har en verkligt diskutabel organisation och köper in sig på utflyktsbåtar som de inte vet vart de går, du kan alltså inte få information om var du skall dyka förrän du är på båten. Efter två dagar, fyra dyk, på de sämsta platserna så bytte jag dykcenter. Kolla upp noga vilka du dyker med. Maten OK, staden som sådan inget speciellt. Bra en- och tvådagarsutflykter.

/Johan
 
Dykning i Röda havet.

Angående föregående inlägg om vrakdykning så måste jag bara tillägga att ett av världens mest kända vrak ligger norr om Hurghada: Thistelgorm. Det är ett jättevrak med bla. Engelska motorcyklar på. Ska man vrakdyka i närheten av Hurghada så är det nog Thistelgorm du ska se.. Jag tycker själv att de rev jag dykt på är helt ok. Maten tyckte jag var ok men det beror på vad du har för tidigare upplevelser. Det är inte någon Svensk husmanskost du får..

Lycka till Per B
 
Hu för hurgada!!!!

Återvände precis från Egypten!
tre veckor varav 8 dagar vid röda havet,
Hurgada fick mig att må illa... Allt är förstört och mänskligheten visar sig från sin sämsta sida, och NEJ, jag menar inte de sedvanligt påträngande försäljarna. Nej det är alla förbannade västerlänningar som verkligen är problemet... Folk är bäst på bio.

Nej, ta bussen söderut till Marsa Alam, världens utan tvekan näst bästa dykplats (great barrier #1).
Helt orörda rev som löper rakt upp på stranden, 50 delfiner som leker i bukten medan du blåser bubblor. Hammarhajar och sovande sköldpaddor.

Visst det är dyrt att bo, men du är ensam med några få dykare och livet är lätt att leva.
Mer info skriv.
Niklas
 
Re: Hu för hurgada!!!!

nils fisk; sa:
Återvände precis från Egypten!
tre veckor varav 8 dagar vid röda havet,
Hurgada fick mig att må illa... Allt är förstört och mänskligheten visar sig från sin sämsta sida, och NEJ, jag menar inte de sedvanligt påträngande försäljarna. Nej det är alla förbannade västerlänningar som verkligen är problemet... Folk är bäst på bio.

Nej, ta bussen söderut till Marsa Alam, världens utan tvekan näst bästa dykplats (great barrier #1).
Helt orörda rev som löper rakt upp på stranden, 50 delfiner som leker i bukten medan du blåser bubblor. Hammarhajar och sovande sköldpaddor.

Håller med 100%. Jag har följt med Lunds Dykarskolas resa till Red Sea Diving Safaris dykcamper två gånger och dykningen har varit underbar där. Mkt bättre än de två veckorna jag tillbringade runt Similanöarna i Thailand.

Man kan dock bara dyka där, man är långt från bebtgda områden och det finns än så länge knappt någon annan turism runt omkring. Det kan dock snabbt ändra sig då de håller på att bygga en flygplats i Marsa Alam

/Jonas
 
vrakdyk

Det finns massor av vrak runt Hurghada men dom är inte inkluderade i dagsutflykterna. Vi åkte dit i Mars förra året och fick tag på en lirare som tog ut oss på en tredagars liveaboard för typ 2500 All inklusive! Vi var två dykare på en 20 meters båt med fyra besättning full service (Dom tog tom av oss utrustningen, spolade av den och hängde upp den på tork när vi kom upp). Dom tog oss på ett vrakfrosseri med tre nya vrak om dagen, alla gick och penetrera samt inga ytsimmningar då dom hämtade upp oss med gummijolle om det var strömt. Ska du åka till Hurghada så åk liveaboard med någon bra dykfirma ( vill du se vrak så säg att du vill åka den norra turen). Dagsdyken är bara skräp och stress. Vi hittade en butik som hette Aqualand, den var väldigt bra tyckte vi.
Good luck!
 
Marsa Alam

Flygplatsen finns redan , har legat där i bra många år, men det är nästan inga flighter dit, för det är ju som sagt ingenting att se om man inte är vattensportare.

Vad det gäller ingen turism... det är ju därför det är så positivt att resa dit. Men akta er för längst med kusten står det fler cementblandare och byggnadsställningar än i skanska-himlen. Det kommer att vara Hurgadha 2 inom SNAR framtid.

det går att hitta egna hotell, men det är lååååångt emellan dem ännu, lifta eller ta en taxi.
 
Rosalie Muller

Thistelgorms "systerskepp" torpederades ngn dag innan Thistelgorm trorjag, ligger djupare än Thgrm, däcket på 33 m, master på 17-33, ligger upprätt, med MÄNGDER av glassfish, så man inte ser sin dykpolare ibland... Grymt! Massor med andra fiskar med så klart.

Dök med Colona, i el Gouna, http://www.colona.com/gouna/index.html Mkt bra! Svenska och väldigt proffsiga. Känner en Christian som jobbar där nu, hör med honom.

Mvh
/Samuel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stalle Rekomendera dyk/snorklingsturer i Hurghada? Dykning 1
nurmije Dykning i Hurghada Egypten ? Dykning 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.