Hur varma är dunjackor?

Hej!

När det gäller sovsäckar finns det ju en standard som bedömmer dess värmekapacitet. Men däremot har jag inte hittat något liknande för dunjackor. Finns det?

Det man kan bedömma i det fallet är dunkvaliten, dunvikten och modellen på jacka. Något jag missat? Min fråga blir då om man kan tänka enligt följande:

Två jackor som ser likadana ut, har samma dunvikt men olika dunkvalité. Kan man då säga att den med den högre kvaliten är varmare?

Hjälp!

/johan
 
Jag känner

inte till någon standard mer än en enhet som heter CLO http://www.teknikenshus.se/skola/arkiv/fakta_iskallt.htm men jag fattar det som att den enheten mäter hela klädseln inte enskilda klädesplagg.

http://wwwold.eat.lth.se/Forskning/Termisk/Termisk_HP/thermalwebSE2.html


För dunjacka är det intressant vad den inte täcker. Bra huva är viktig liksom att den går ned runt stussen.

Vad du har på händer ben och fötter har ju också stor betydelse liksom isolering från underlaget när du sitter ned.

Thure
 
Intressant fråga!!!

Även jag har funderat på detta, för att det är ju helt klart att ett klassifieringssytem ,som de har på sovsäckar, skulle underlätta för oss konsumenter. Men en sak kan man i alla fall lära sig av att studera sovsäckarna, det är mer än bara dunkvaliten som spelar in. Det finns ju exempel på sovsäckar som klarar samma temperatur där den tyngre är den med bättre dunkvalite. Till exmepel är ju tygvalet viktigt, framför allt för lite tunnare sovsäckar. Samma sak måste ju gälla för dunjackor.

/ Stefan
 
Som jag förstått det:

Med ökad dunkvalité så ökar dunets volym per viktenhet.
Dun fillpower 800 cuin, fyller 800 kubik tum per ounce.
Dun fillpower 600 cuin, fyller 600 kubik tum per ounce.

Dvs i det fall du just beskrev skulle det krävas mindre av det högklassiga dunet för att uppnå samma resultat som det lågklassiga ifråga om isolerande volym.

En hel del av värmeförmågan hos en dunjacka beror alltså på hur jackan är sydd, om dunets kapacitet att blåsa upp sig, skapa volym, utnyttjas rätt.

Så om du skulle klämma in lika stor vikt av det högklassiga dunet som det lågklassiga i samma jacka är det nog inte säkert att du skulle bli så stor skillnad eftersom det högklassiga dunets förmåga att blåsa upp sig inte skulle användas till max.

Sedan spelar saker som hur sömmarna placeras, om ytter tyget är vindtätt, om jackan är genomsydd eller har box/dubbelboxkonstruktion, tämligen stor roll.
 
Senast ändrad:
Jag skulle vilja säga så här:
Att du kan ha en standard när det gäller sovsäckar beror ju på att de är heltäckande.
Drar man ned dragkedjan så gäller inte standarden längre.
Då spelar det, i princip, ingen roll om sovsäcken är på +5 eller -10 grader.

Alltså är det svårt att sätta en standard på ett plagg som inte täcker hela kroppen.
Detta beror ju på, som sagts tidigare, hur man är klädd för övrigt.

Det man däremot kan säga är att högt loft ger bättre isolering!

//Peter
 
Egna observationer

Jag har under åren haft ett par olika dunjackor och västar. Framhärdar då jag finner dem praktiska.
Loftet är en viktig del, men inte minst passform. Temperaturskillnaden mellan en genomsydd och en bestående av två hopsydda jackor är milsvid.
Men som tidigare påpekat är de också viktigt att huva och muddar samt snodd i botten gör att jackan inte släpper in kall luft.
Skillnaderna praktiskt i upplev värme mellan en 600 och en 800 märks inte av mig på men väl när jag skall stuva undan plaggen.
De flesta västar och jackor som säljs är för trånga och för korta. Betänk att när du tar ut din dunjacka ur ryggsäcken för att värma dig vid en rast har du sannorlikt full vintermundering på dig redan.
Den tunna dunvästen har användingsområden året runt.
//J
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.