Hur vårdar du dina skinnvantar

Sökte efter någon gammal tråd i detta ämne men fann ingen. Däremot många om vård av läderkängor.
Jag har alltid tumvantar av skinn/läder när jag är ute vintertid, eftersom jag fryser lätt efter många års arbete ute i kylan. Är det mycket kallt så kan jag förstärka med fingervantar inuti. I värsta kylan Armens skinnhandske med Lovikka vante.
Jag "fettade" in mina Lindberg-handskar nu ikväll eftersom lädret såg torrt ut och jag skall ut på långfärdsskridskotur imorgon. Har också Hestra handskar. Jag brukar alltid använda Sno seal till återfettning av handskarna och inte köpa Hestras inte eget Leather balm. Upplever att Sno seal ger bra återfettning och skydd för handsken samt håller den mjuk.
Sno seal verkar bestå av bivax och mineralämnen (?). Hestras Leather balm består av många ingredienser förutom bivax. (Sojabönolja, solrosolja, kakaosmör, arganolja, lanolin, carnaubavax, sheasmör).
Tänkte nu faktiskt köpa bara bivax och prova hur det funkar.
Är det någon som har erfarenheter av det eller andra rena medel eller blandningar för handskvård?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hybarts Hur vårdar jag mina kängor som bäst? Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.