Hur väger ni vikten?

alven; sa:
[
Vad Peter menar är kanske att det på ryggen räknas eftersom det är den vikten man mer direkt känner av? (Och just i ditt fall Peter har det väl med ryggen i sig att göra också? För min del är det knäna :)) Jag ibland

Ja, det är ryggen. Jag gymnastiserar den dagligen i fem moment, och på en tur kanske varannan timme.

En full vattenflaska som hänger i en metallögla
på axelremmen känns inte tillnärmelsevis så mycket
som på ryggen, t ex.


Detta, plus vettig packning (nej, inte UL),
har räddat fem vandringssomrar efter mitt diskbråck 1999

Ännu en faktor är säkerheten. Mina turer är långtifrån
ofarliga.
 
en sak att betänka med vikten på utrustningen är att man kanske skall tänka på hur mycket man bär innan man får problem med rygg och knän, det e lätt att man ser sig själv som osårbar och tjurar på men som ett brev på posten efter ett snesteg eller liknande så har man problem... lätt packning hjälper inte bara dom med problem utan oss andra at förebygga problemen..
 
Socialstyrelsen rekommenderar 6-8 UL om dagen

-Patric-; sa:
en sak att betänka med vikten på utrustningen är att man kanske skall tänka på hur mycket man bär innan man får problem med rygg och knän, det e lätt att man ser sig själv som osårbar och tjurar på men som ett brev på posten efter ett snesteg eller liknande så har man problem... lätt packning hjälper inte bara dom med problem utan oss andra at förebygga problemen..

För en gångs skull tycker jag som Patric!
Fram för mer profylax-UL! (Kanske borde stavas Pro'fylax när det handlar om aotdåår?)

Vi är alldeles för många som har mätt vår manlighet i hur många kilo vi har pallat att gå omkring med (ofta i samband med grönmönstrade kläder).
Ju fler som inser att man till exempel inte behöver ha med sig försvarets bajsspade, träningsoverallsbrallor och ett par extrakängor på fjällvandring, desto bättre för folkhälsan!
 
Undvik pendlig i packningen

marmotta; sa:
Ja, det är ryggen. Jag gymnastiserar den dagligen i fem moment, och på en tur kanske varannan timme.

En full vattenflaska som hänger i en metallögla
på axelremmen känns inte tillnärmelsevis så mycket
som på ryggen, t ex.

Jag håller inte med helt där eller så tolkar jag dig inte riktigt.

Vikt som pendlar fram och tillbaka med varje steg, skid eller stakrörelse eller varje skridskoskär är oerhört jobbigt för ryggen och i synnerhet nacken.

Det värsta för mig är en tung eller för den delen ganska lätt kikare eller kamera hängande i nackrem som pendlar för varje steg. Jag tar mycket hellre mer vikt i ryggan nära ryggen och en stabil rygga än vikt som flyttar sig för varje steg.

Även stabiliteten i själva ryggsäcken är viktig. En tyngre säck kan vara mer lättburen än en lätt och fladdrig som sitter illa.
Säcken skall vidare vara anpassad för aktiviteten t ex högre tyngdpunkt vid vandring än vid skidåkning.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Re: Undvik pendlig i packningen

thureb; sa:
Det värsta för mig är en tung eller för den delen ganska lätt kikare eller kamera hängande i nackrem som pendlar för varje steg. Jag tar mycket hellre mer vikt i ryggan nära ryggen och en stabil rygga än vikt som flyttar sig för varje steg.
Thure

Har fäst min kameraväska med remmar som sitter i axelremmarna och en rem tvärs över för att få den att ligga still mot magen/bröstet när jag vandrar. Finns nog inte mycket som är så irriterande när man vandrar som en kamera/kikare som svänger hit och dit.
 
Re: Re: Undvik pendlig i packningen

avslutad210712; sa:
Har fäst min kameraväska med remmar som sitter i axelremmarna och en rem tvärs över för att få den att ligga still mot magen/bröstet när jag vandrar. Finns nog inte mycket som är så irriterande när man vandrar som en kamera/kikare som svänger hit och dit.

Annars brukar det gå bra att ha en rem i midjan om jackan, eller i livremmen om det inte är för stora prylar. Men då får man ha en jacka som gör det lätt att komma åt.

/g
 
Re: Undvik pendlig i packningen

thureb; sa:
marmotta; sa:
Ja, det är ryggen. Jag gymnastiserar den dagligen i fem moment, och på en tur kanske varannan timme.

En full vattenflaska som hänger i en metallögla
på axelremmen känns inte tillnärmelsevis så mycket
som på ryggen, t ex.

Jag håller inte med helt där eller så tolkar jag dig inte riktigt.

Vikt som pendlar fram och tillbaka med varje steg, skid eller stakrörelse eller varje skridskoskär är oerhört jobbigt för ryggen och i synnerhet nacken.

Det värsta för mig är en tung eller för den delen ganska lätt kikare eller kamera hängande i nackrem som pendlar för varje steg. Jag tar mycket hellre mer vikt i ryggan nära ryggen och en stabil rygga än vikt som flyttar sig för varje steg.

Även stabiliteten i själva ryggsäcken är viktig. En tyngre säck kan vara mer lättburen än en lätt och fladdrig som sitter illa.
Säcken skall vidare vara anpassad för aktiviteten t ex högre tyngdpunkt vid vandring än vid skidåkning.

Thure

Jag talar uteslutande av erfarenhet, bland annat från ett tillfälle i Bergamaskalperna när
flaskan gick sönder och någon vänlig själ
skänte en som bara gick att bära i säcken.


En full vattenflaska rör sig inte heller så mycket
under vandring. Och jag vill heller aldrig
ställa ifrån mig säcken för att dricka.

Att ha saker
om halsen kan onekligen vara hämmande, speciellt
i situationer där man måste titta mot marken.
Kikare är bannlyst, jag har dessutom sådana synfel
och är så darrhänt att jag inte kan begagna någon.
Vad ska man med den till, förresten? Det vackra
är vackert HÄR.

Kameran, som sagt, sitter i bältet.

Min säck sitter nog så bra den kan - mycket bättre
än t ex min gamla Sho-Sho. Det är nån rem här och nån rem där och något spänne som ska dras åt lite,
tänker knappt på saken.

Än mindre grubblar jag över hög och låg tyngdpunkt.
Om det spelar roll när innehållet väger högst
14 kg
vet jag inte, men jag har ett packningssystem
som tillåter mig att samla grejerna i ungefär tre enheter och vräka ned - allt utom tältet medan jag är
kvar där. Maten brukar vara överst och sovsäcken underst, tror jag. Men jag vill grubbla och
planera så lite det nånsin går, annars är
det ingen semester.
 
Med en elastisk rem runt vattenflaskan hålls den på plats bra på ryggsäcksremmen, utan att irriterande slänga omkring:

cpic422d9fa9d25e3.jpg



Raskesven
 
Raskesven; sa:
Med en elastisk rem runt vattenflaskan hålls den på plats bra på ryggsäcksremmen, utan att irriterande slänga omkring:

cpic422d9fa9d25e3.jpg



Raskesven

Tar upp kikaren för att se bättre... ;-)

Någon sorts spännanordning, typ elastisk, är väldigt praktisk för att slippa slängeffekten av saker som inte är nerpackade, kör med samma system själv.
 
Re: Re: Re: 100 gram plast kanske inte känns, men 100 gram grädde känns!

thureb; sa:
Givetvis skall man väga allt från skor till plånbok nyckelknippa etc. En kamrat sparade många hundra gram genom att lägga pengarna i en plastpåse och slopa kartfodralet.

Cykelturistande engelsmän har myntat begräppet Credit Card Touring. Vad behöver du egentligen mer än kreditkort kamera och ID-kort när du rör dig i civiliserade trakter?

Thure

UK är extremt civiliserat, förstås.

Jag skulle inte satsa på att godtycklig negozio eller
epicerie i sydalperna (blotta sortimentet säger
något om civilisationsgraden)
eller en posto tappa inrymd i ett lantbruk,
accepterar kort. Pengar i
plastpåse låter dock spännande, speciellt under själva resan.
Jag använder en Fjällräven ticket holder när
jag reser till Norge, men en avsevärt
robustare
konstruktion till Frankrike.

ID-kort. På stationen i Modane i somras betraktade
gränspolisen mitt ID-kort från Svenska Handelsbanken
med avsevärd misstro, efersom det inte fanns någon
nationalitetsangivelse. Nästa resa har jag med mig
giltigt pass. Jag antar att det var skillnaden i hudfärg
som gjorde att två herrar fick lämna tåget,
men kan man vara så säker?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.