Hur uppkom sprickan?

Har sett sprickor av samma typ någon gån på sjön lelången dock inte lika regelbundna. men har för mig att det var på vårisen.
Har tyvär inga teorier om deras uppkomst.

Daniel
 
Jag är skeptisk till alla teorier om vågor som orsak till sprickan. Svallvågor är transversella i vertikalplanet och kan knappast ha orsakat en vågform i horisontalplanet. Det skulle krävas en transversell våg i horisontalplanet för att orsaka något sådant så longitudinella vågor verkar inte heller troligt.

Min gissning är att isen komprimerats i sprickans längsriktning av vind eller ström i direkt samband med att isen la sig. Det gav upphov till en brottanvisning med den ringlande formen och senare när isen var lite tjockare sprack den av någon yttre påverkan, för att ännu senare återfrysa i den form vi ser på bilderna.

Johannes
 
ulfhe; sa:
Thure, hur menar du då att höjdskillnaden ha uppstätt?

Jag menar att sprickan är såpass bred att den sannolikt varit öppen ett tag och under den tiden kan isen på ömse sidor ha växt till sig. Därefter när det blivit kallare eller reörelserna i sprickan minskat har den frusit igen.

Thure
 
Utvecklad teori om vågeffekter

f91jsw; sa:
Jag är skeptisk till alla teorier om vågor som orsak till sprickan. Svallvågor är transversella i vertikalplanet och kan knappast ha orsakat en vågform i horisontalplanet. Det skulle krävas en transversell våg i horisontalplanet för att orsaka något sådant så longitudinella vågor verkar inte heller troligt.

Min gissning är att isen komprimerats i sprickans längsriktning av vind eller ström i direkt samband med att isen la sig. Det gav upphov till en brottanvisning med den ringlande formen och senare när isen var lite tjockare sprack den av någon yttre påverkan, för att ännu senare återfrysa i den form vi ser på bilderna.

Johannes

Det du skriver Johannes stämmer avseende vågor men man bör också tänka på att vågor förändras kraftigt när det grundar upp. Amplituden ökar. Det kan leda till en sortering av den moddmassa som ofta bildas på saltvatten innan det blir en homogen is. Modden stannar en bit ut från land medan området med högre vågor stöter bort modden. I ett senare skede lägger sig modden även närmare land men det sker en brytning av den tunnare isen mot den tjockare isen vilket kan ge en spricka som inte fryser igen utan ligger och rör sig innan den till slut fryser igen.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kr-val Hur tjock ser sprickan ut att vara? Långfärdskridsko 14

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.