Hur sover ni nära civilisationen? Så här gör jag.

Jag är ingen ensamvarg, jag mår inte dåligt av städer och samhällen. Inte heller stör det mig att bo eller dela plats/tält/mark/hus/stad med andra. Enda gången det blir besvärande är när jag vill tälta nära en stad. Jag hör röster, bilar, hundar och ja, ni vet.

Lätt paranoid tänker jag att jag borde ha allt nerpackat och färdigställt för att kunna göra en snabb reträtt om den behövs. Men så har jag aldrig gjort.

Hur tänker ni andra?

ps. Jag är i just en sådan situation nu.
 
Jag är ingen ensamvarg, jag mår inte dåligt av städer och samhällen. Inte heller stör det mig att bo eller dela plats/tält/mark/hus/stad med andra. Enda gången det blir besvärande är när jag vill tälta nära en stad. Jag hör röster, bilar, hundar och ja, ni vet.

Lätt paranoid tänker jag att jag borde ha allt nerpackat och färdigställt för att kunna göra en snabb reträtt om den behövs. Men så har jag aldrig gjort.

Hur tänker ni andra?

ps. Jag är i just en sådan situation nu.

Jag tänker på samma sätt, att lätt kunna flytta på mig om behovet uppstår. En gång kom det ett helt gäng ungdommar på mopeder och cyklar och skrännade och lät. De såg inte mig där jag hade satt upp lägret, men det var otrevligt nära de tydligen skulle festa med nattbad och öl, samt en musikmaskin som skrållade ut något hemskt i högtalarna. Så jag började sakta och försiktigt packa ihop hela lägret (hammock och tarp) och smög mig därifrån. Tursamt nog så hade jag redan sett ut en alternativ lägerplats tidigare på dagen så jag gjorde reträtt till den istället och fick mig en lugn natt trots allt.

På en annan tur sov jag vid ett vindskydd på Sörmlandsleden och hade en grupp ungdommar på andra sidan sjön som fiskade och röjde, men de upphörde med allt liv ungefär klockan 10 på kvällen så det var ju bara bra.

Men vanligtvis så är det väldigt lungt i skogarna även i närheten av städer.

/Andreas
 
Jag övernattade själv i ett vindskydd helgen som var. Första vindskyddet var borta (vill minnas att det brann ner för en tid sen..), hamnade vid ett annat som verkade avskilt. dock på en ö på andra sidan vattnet ca 100 m bort var det disco till 0230, dessutom 50 m bort idgades vuxet maraton...lyckades sova nån timme innan jag packade grejerna 0430.....:)
 
Jag övernattade själv i ett vindskydd helgen som var. Första vindskyddet var borta (vill minnas att det brann ner för en tid sen..), hamnade vid ett annat som verkade avskilt. dock på en ö på andra sidan vattnet ca 100 m bort var det disco till 0230, dessutom 50 m bort idgades vuxet maraton...lyckades sova nån timme innan jag packade grejerna 0430.....:)

Jo det är just detta man önskar undvika med att ta sig ut i naturen, närheten till vardagliga saker som disco och "vuxet maraton" :)

Men att du höll ut så länge i alla fall...

/Andreas
 
Jo jag ville ju testa mitt nya underlag som var helt perfekt, och hade skaffat myggnät som höll alla flygfän borta....allt var perfekt utom de mänskliga inslagen.

Lördagskväll och sommarsol....fick kanske skylla mig själv....
 
Tjena Joachim!
Jag stoppar i öronpropparna, förbannar mig själv för att jag valde en plats där jag inte får lung och ro och hoppas på att nästa ställe skall bli bättre. Oftast för lat för att orka flytta på mig men det händer att jag har packat ihop mina grejer tidigt en morgon och dragit mig iväg.

När man går låglandsleder hamnar man ju ofta i närheten av mycket annat folk/nära bebyggelse, föredrar ensliga fjäll därför.
 
Jo jag ville ju testa mitt nya underlag som var helt perfekt, och hade skaffat myggnät som höll alla flygfän borta....allt var perfekt utom de mänskliga inslagen.

Lördagskväll och sommarsol....fick kanske skylla mig själv....

I Norge, där jag har bott, har ju alla gymnasieungdommar tre veckors fest inför 17 maj och den kommande skolavslutningen. För ett par år sedan så tänkte jag ta mig en övernattingstur i skogaran utanför Oslo, som just före 17 maj fortfarande är tomma på folk som går på tur. Jag hittade en lagom bra lägerplats och satt och myste med en kopp choklad framför lägerelden, satt och tittade ut över den fortfarande istäckta sjön när jag började höra musik komma från andra sidan sjön. Och det var ju inte lite musik heller. Det fortsatte och fortsatte och runt midnatt så kom jag på vad det var jag hörde! Jag var ute natten till 17 maj och tradionellt så är det avslutning för ungdommarnas festligheter och de åker då upp till en plats i skogen, så att de ska störa så få som möjligt av Osloborna, men jag hörde dem förstås. Jag valde då att packa ihop lägret och bege mig hemåt igen. Och jag fortsatte höra festen under de två följande timmarna på den tre timmar långa promenaden hem!

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
tezooo Tälta längs vattendrag nära Stockholm Vandringsleder 1
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Kogoyo Tältplats nära Ales Stenar? Vandringsleder 4
ratotosk Natur&kultur nära Stockholm i två etapper? Vandringsleder 2
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
Johnne_boy Vandringsled i öppet landskap nära uppsala Vandringsleder 4
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Fjäderklätt Två dagar vandring med tält nära Stockholm? Vandringsleder 7
Tiran Vandring ca 3 nätter nätter nära Dalsland! Vandringsleder 2
FlyerSword Bra "övningsplats" nära Sthlm. Vandringsleder 3
loljonas Vildmarken nära stockholm? Vandringsleder 12
skallagrimson Sörmlandsleden nära Stockholm Vandringsleder 5
johbyl Tips på helgvandring nära Sthlm Vandringsleder 4
tjanna Vandring nära Sthlm för gymnasieklass Vandringsleder 10
Kajsa Anka Dagsvandring nära Varberg Vandringsleder 3
sofiah Kortare vandring nära Gbg Vandringsleder 10
orjanraberg Status på vindskydd nära Göteborg Vandringsleder 17
e98ivs Tips på helgturer nära Örebro Vandringsleder 8
Nitsson Söker vandringsled nära Skåne Vandringsleder 6
tröttast 2 vuxna,2 barn, stadsbor o amatörer, ska vandra m en övernattn nära Stockh Vandringsleder 3
Chrion Leder nära Göteborg som.... Vandringsleder 17
Anna Asplund Dagstur hyfsat nära Göteborg Vandringsleder 4
eldaniel Vandring nära Umeå? Vandringsleder 4
lisa76 söker bra vandring nära Skövde Vandringsleder 2
MagArne Bort från civilisationen i mellansverige Vandringsleder 5
emil-s Komma bort från civilisationen i oktober Vandringsleder 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.