Hur ser era matlistor ut?

Den enkla varianten ser ut så här:
Start, mjölkpulver och en ögonblink att starta med
2 energikakor (hemgjorda), 1 kexchoklad, 1L energidryck
Frystorkat, energidryck och ögonblink

När man tar med sig lite mer gott brukar jag göra muffins eller liknande. Självklart tänker jag på att det ska gå att göra ett ett Jetboil eller Reactor. Har formar med fötter för det. Egentorkat är bra men kräver lite mer tillagning. Fruktpaj är också gott att tillaga på fjället.
 
Lite trist kanske, men mer riktad mot längre vandringar där jag vill ha mycket mat och protein per volym och vikt, och bara mat som behöver kokande vatten, ingen tillagning över värme:

Välling (ev. förstärkt med extra vassle) med lite russin i till frukost.

Varma koppen med lite extra torkad sojafärs i till lunch.

Standard frystorkat måltid till middag (ev. den också med lite extra soja).

Finn crisp med jordnötssmör/kaviar/messmör på tub till alla måltider, många mackor till frukost.

Liten påse med pulver till varm choklad (hemgjort) eller blåbärssoppa (eller söt varma koppen) om eftermiddags/kvällsfika behövs, men räknar inte med att äta det varje dag.

Runekaka med hälften jordnöt hälften havregryn som energikaka (för att orka gå den sista timmen till en bra rastplats trots att energin börjar ta slut i benen).

Till årets övning så kommer nog en del middag&lunch bli egna byggen baserat på torkat istället för färdiga måltider, men de experimenten är inte gjorda än. :)
 
pemmican

Äter gärna pemmican. Det räcker att äta en gång om dagen (om man vill) och kan ätas utan tillagning men blir enligt mig godast som en varm och mustig soppa med en buljongtärning.

OBS Pemmican kräver tillvänjning, både map smak och ketogenanpassning, när man väl är intrimmad så är det väldigt "tillfredställande".
 
gräddpulver

Hej Joanna

Efter tips från dig prövade jag gräddpulver men jag har tom haft svårt att vispa ut det hemma och kan inte polska så jag vet inte vad instruktionerna säger. Hur gör du för att få det någorlunda klumpfritt i fält?
 
Hej Joanna

Efter tips från dig prövade jag gräddpulver men jag har tom haft svårt att vispa ut det hemma och kan inte polska så jag vet inte vad instruktionerna säger. Hur gör du för att få det någorlunda klumpfritt i fält?
Vilket märke har du använt? Äkta rent gräddpulver utan en massa emulgeringsmedel är mer svårlöst än diverse fuskprodukter, så det är i själva verket ett tecken på hyfsad renhet från tillsatser.

Jag har mest använt div. lokala centraleuropeiska märken som jag hamstrat på mina resor, och alla jag testat lämnar mycket riktigt lite (välsmakande) klumpar i kallt vatten. Även de "renaste" brukar dock innehålla små mängder sojalecitin och titandioxid som emulgeringsmedel.
Jag har inte varit störd av detta, eftersom jag bara använt gräddpulvret som redning/smakförhöjare/energibooster i varma rätter. Då har jag oftast haft pulvret inblandat i den färdiga portionspåsen, vilket ibland, men inte alltid, inneburit klumpfrihet vid utrörning. Ett annat sätt är att röra ut pulvret till en slät pasta i litet varmt (men inte kokhett) vatten på sidan om.

Ett gammalt husmorsknep är annars att göra en "redningskula" av smör, mjölk- eller gräddppulver och mjöl, som man rör slät. Den brukar lösa sig problemfritt i den kokande grytan/soppan, och jag har ibland lagt in färdigblandade sådana klumpar i portionspåsen med den torkade maträtten.

PS skicka instruktionstexten så skall jag översätta.
 
LucuFood i Malmö och andra invandraraffärer med centraleuropeisk slagsida ;)

Någon som känner till någon bra sådan i stockholmstrakten? Det verkar mest vara mellanöstern och sydostasien som gäller här. (Jag är inte ute efter gräddpulver specifikt, jag tycker bara det är kul att ta ett varv genom sådana där affärer och se vad de har för underliga grejor. :) )
 
"Matsedel" var det...

Treligt med diskussioner om gräddpulver och invandrarbutiker, men nu är vi helt OT, så jag föreslår att ADMIN bryter ut posterna från #16 och framåt till egen tråd :)
 
Karavangodis d v s nötter, kärnor och torkad frukt ger mycket i förhållande till vikten. Glöm bara inte att dricka vatten till torkad frukt.
go tur
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...