Hur rengöra neoprene

Hej!
Någon som kan ge tips om bästa sättet att rengöra neoprene-tillbehören (byxor, sittbrunnskapell, handskar etc.) Går det att tvätta dem i vanligt tvättmedel? Ska man ha något specialmedel? Kan man köra dem i maskin? Vii ju gärna att grejorna ska hålla ett tag :)
Johnny
 
Som dykare så är jag van att använda neopren till det mesta.. Jag skulle inte rekomendera varken maskintvätt eller rengöringsmedel vid vård av utrustningen.. Skölj ALLTID av dina neopren-prylar med sötvatten efter varje gång du användt dom, allt svett och saltvatten måste sköljas bort.. Jag kan eventuellt tänka mig att ett milt tvål skulle fungera vid extrem nedsmutsning.. Mina äldsta neopren prylar är 15år gamla och funkar fortfarande tack vare skötsel.. Låt dom inte heller torka i värme eller förvaras nära värmekälla.. Svalt och mörkt!!
 
Låter som bra råd. Problemet är mera att jag när jag började paddla i mälaren inte sköljde efter varje gång. Sedan så kan ju en tur vara flera dagar, vilket gör att smutsen hinner "gro in" innan den sköljs av. Så det handlar om att först ta bort effekterna av mitt slarv så att jag sedan kan bli lika skötsam som du ;)
Men du tror att det skulle kunna gå att använda mild tvål-lösning?
 
det är ofta samma med dykning.. Man kan vara ute och göra många dyk utan att kanske ha tillgång till sötvatten.. Men använd oparfymerat milt tvål, det har jag gjort när det blivit skitigt..
 
Har det grott in ordentligt kan man låta det ligga i vatten över natten och sedan sjölja av ordentligt det brukar hjälpa
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.