hur mycket rödsprit behövs ?

hej!
Vi är 2 st som ska in i Sarek till påsk på en 7 dagars tur.
Undrar hur mycket rödsprit el etanol som går åt per dygn
 
Beror på när du tänkt åka till Sarek. Sommar eller vinter? Gissar vinter!? Hur mycket snö har ni tänkt smällta.
 
Eftersom att dom ska dit i påsk så skulle jag också gissa på att det är vinter :)
Ungefär 2l T-sprit borde räcka
 
Ju kallare det är desto mer bränsle måste du ha med dig. Själv skulle jag rekommendera 3 liter. Mycket beror ju på hur mycket ni kommer nyttja köken. Om ni kommer ägna er åt aktiviteter som kräver mycket vätska och energi så är nog 3 liter i underkant.
 
mad as ice; sa:
Beror på när du tänkt åka till Sarek. Sommar eller vinter? Gissar vinter!? Hur mycket snö har ni tänkt smällta.

En kvalificerad "gissning"? Påsk... brukar kategoriseras till vinter, åtminstone i Sarek.
En 1.5 liter per person/ vecka brukar jag göra av med.
 
Rödsprit?

Rödsprit brukar inte vara någon jättehit i samband med vinter och minusgrader, har alldeles för lågt energiinnehåll. Om man nu inte är utrustad med en jätteportion tålamod och inte drar sig för att vänta lääääänge på att snön ska smälta och vattnet koka upp.
Inte ens gas (propan/butan) funkar något vidare på vintern. Jag skulle istället rekommendera ett bensin-eller fotogenkök. Effektivt, bränslesnålt och sotar minimalt.

//Janne
 
Har kokat mackaroner med spritkök i 35 minus. Ingen höjdare men det gick. Efter ca 1 timme var mackisarna klara...smask:)

Håller med förgående, en 3 liter ungefär.

/mattias
 
norpan_; sa:
Har kokat mackaroner med spritkök i 35 minus. Ingen höjdare men det gick. Efter ca 1 timme var mackisarna klara...smask:)

Håller med förgående, en 3 liter ungefär.

/mattias

det e skillnad på klara och färdigkokta... det räknas inte när man tråkar ihjäl makaronerna.. ;)
 
jag har använt t-sprit i många år på vårfjället. Om det inte finns springande bäckar blir det dock mycket jobbigare med t-sprit jämført med bensin/ fotogen. En vintertillsats till triangian hjälper en del (värmer t-spriten underifrån). Om du tror det kan finnas rinande vatten att tillfgå finms det ingen stor anledning att byta køk. Driftsäkerheten på t-spriten är ju också oøverträffad. När du jämfør koktider mellan t-sprit / bensinkøk måste du oclså ta "meck tiden" i beaktning. Dvs den tid det tar att fixa i ordning køket infør varje kok. Ta inte før mycket vatten i t-spriten på vintern, effekten kan bli allt før låg. (før att undvika sotning av kastruller)

God tur!
 
-Patric-; sa:
norpan_; sa:
Har kokat mackaroner med spritkök i 35 minus. Ingen höjdare men det gick. Efter ca 1 timme var mackisarna klara...smask:)

Håller med förgående, en 3 liter ungefär.

/mattias

det e skillnad på klara och färdigkokta... det räknas inte när man tråkar ihjäl makaronerna.. ;)

Haha skam den som ger sig. Fast dom små böjda jävlarna låg där och flinade åt mig tills dom fick det hett om öronen:)

/mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
pelka hur mycket väger optimus? Kök och brännare 5
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
andeol Trangia duossal mycket tyngre än aluminium? Kök och brännare 9
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
Jakan Hur mycket gas behövs? Kök och brännare 23
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
adventure_transport Hur mycket är det värt att elda? Kök och brännare 9
P.D Hur mycket gas behövs ? Kök och brännare 3
Strykarräven Hur mycket gas? Kök och brännare 3
oeriksson Hur mycket gaspådrag krävs? Kök och brännare 8
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
Dan B Rödsprit avstånd. Kök och brännare 8
Airfoil Metanol/Rödsprit? Kök och brännare 63
caar7629 Propanol i rödsprit - orsak till sotning? Kök och brännare 14
marten-c Rödsprit i multibränslekök i nödfall? Kök och brännare 3
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
totte Finns/behövs skydd till gasbehållare? Kök och brännare 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.