Hur länge håller en platypus?

Jag har några platypus vattensäckar som jag har använt i ett antal år. De har fungerat väldigt bra tycker jag, men de äldsta (2-3 år) har börjat flagna i kanterna. Materialet i påsarna är ju något slags laminat och de yttersta lagren har släppt runt säcken(vattenspärren sitter en bit in så den fungerar ändå).
Dags att kassera?
/Lars
 
Har faktiskt för mig att är livstidsgaranti på dessa vattensäckar. När jag köpte min vattensäck (för dyra pengar) sparade jag kvittot för eventuell retur.
 
Citronsyra

Jag brukar regelbundet rengöra och samtidigt kalka ur mina Platypuspåsar med citronsyra löst i hett vatten. Fungerar utmärkt! Påsarna har jag haft i 2 år.

MVH Petra
 
garanti American Style

lignell01; sa:
Har faktiskt för mig att är livstidsgaranti på dessa vattensäckar. När jag köpte min vattensäck (för dyra pengar) sparade jag kvittot för eventuell retur.
Lägg märke till att det är utrustningens livstid och inte din de talar om. Generellt kan dessa garantierbjudanden tolkas som "vi lovar att de håller tills dess att de går sönder" dvs när de går sönder så anses livstiden vara förbrukad och leverantören tycker sig inte längre ha ngt ansvar för produkten. Enda chansen att få någon glädje av dessa garantier är ifall utrustningen havererar i ett uppenbart tidigt skede och utan att uppvisa några egentliga tecken på slitage. Livstidsgaranti täcker (i de fall jag har provat) bara tillverkningsfel och säger ingenting om att prylarna skall vara outslitliga.
 
Kolla vecken!

Min första platypus har jag degraderat till kortturer. Kanterna och ytan i stort såg helt OK, men den fick ett skarpt veck vid korken där den började läcka. Lyckas man undvika skarpa veck som bildar vita delaminerade områden så kan man nog hålla liv i dem några år till.
 
Mina äldsta "plattar" får nog tjänstgöra utanför ryggsäcken i fortsättningen. Ska bli intressant att se hur länge de håller med skumma veck och allmänt upplösningstillstånd...

/Lars
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.