Hur göra bästa solo-re-entry i keyholesittbrunn?

Gjorde lite badövningar häromdagen. Har en P65 XP, medan kompisen har en äldre P65. Kompisen klarade att ta sig upp på och sedan ned i kajaken solo och utan flottör. Jag kom så långt att jag satt på bakkanten av sittbrunnen med fötterna i brunnen. Sen tippade jag dock 3-4 ggr innan jag gav upp.

En skillnad var att den äldre kajaken har större sittbrunn varför min kamrat kunde sätta sig i sittbrunnen med benen hängande på var sida, innan hon vecklade ned benen. Själv måste jag först i med fötterna och då blir det himla vingligt innan man fått ned rumpan. Skulle dock gärna vilja kunna göra solo-re-entry utan flottör. Hur gör man det enklast, om man inte gör klassisk wet re-entry?
 
Vågor

Sorry, det går nog inte. Att försöka kliva i en rättvänd kajak utan stöd är praktiskt meningslöst. Visst kan det lyckas i en bassäng eller på helt platt vatten, men i skarpt läge är det ju med 99%-ig sannolikhet en hel del vågor. Då blir din i och för sig skickliga balansakt brutalt fördärvad av den skoningslösa omgivningen...

Jag föreslår att du inte lägger någon möda på att försöka kliva i kajaken på det viset. Någon form av flottör eller en kamrat som håller, det fungerar däremot i praktiken. Och, förstås, en solo re-entry upp-och-ner. Men sistnämnda kräver att du kan rolla.

En sådan tur du har att det nu börjar bli varmt i vattnet! Du kan ju ge dig ut och träna - den viktigaste delen av varje räddningteknik.

hälsningar
Jens
 
Vi övade i Södertälje kanal samtidigt som diverse båtar passerade förbi efter slussningen, därför var det ju faktiskt en del vågor så min kompis lyckade varianter KANSKE var säkra nog att kunna genomföras i viss "skarp" sjö.

Mitt sista avslutningsmove var dock klart kritiskt, och blir nog svårt i sjö, även om man kanske kan öva sig till att klara det i lite småvågor.

En variant var möjligen att ta sig upp på kajaken, men att nöja sig med att ligga på den som på en surfingbräda för att på så sätt paddla sig i land. Möjligen sparar man lite värme och tid då jämfört med att simma med kajaken till stranden. Det är ju förstås ofrivilliga vinterbad jag vill öva inför.
Då brukar jag inte paddla ensam; fast det är ju svårt att dra gränsen för när man ska få paddla ensam på året...
 
Varför?

Hej Anders!
Du säger att du vill kunna kliva i kajaken utan flottör. Jag blir nyfiken och undrar varför? Speciellt som du säger att du vill kunna ta dig upp sälv i kajaken om du råkar välta när du paddlar ensam på vintern? Låter konstigt i mina öron, när flottören är så lätt att använda och ta med sig.

Jag klarar att ta mig upp utan flottör i min kajak med liten sittbrunn om det är lungt vatten. Ett trick är att inte sätta sig upp på akterdäck, utan liggades på magen glida ned så långt i sittbrunnen att du har ändan på rätt ställe när (om?) du lyckas vänd på dig. Låg tyngdpunkt alltså.

mvh Malin
 
Varför?
Jo, för att det är en trygghet att kunna ta sig upp utan särskild utrustning (=flottör).

Dessutom har min kajak (XP) inte nåt jättebra ställe att stoppan in paddeln på akterdäck. Det går antagligen under det resårkryss som finns, även om det verkar allt annat än stadigt. Annars har jag tänkt köpa såna där spännremmar för flottörpaddelplacering som finns som tillbehör på Skim.

Fast som sagt, det vore skönt om det gick "lika" bra utan...

I går kväll var jag ute och paddlade och klev ur kajaken på en badstrand. Jag hade skor på mig och kunde då konstatera att jag tvärtemot vad jag trodde kunde krångla ur benen ur sittbrunnen till ett grensle-läge sittandes kvar på sitsen, sedan jag knutit upp skorna. Så det borde kunna innebära att jag kan klara motsatsen även i samband med plurrning.
 
Pawlata roll

Tjo.

Enligt mig så är det lättaste sättet att ta sig upp i kajaken själv utan flottör är att göra en re-entry underifrån och rolla runt med pawlata rollen. Kan du inga rolla med pawlatan så öva på det med en kompis så att du kan göra eskimåräddningen vid misslyckade rollförsök. Släng på dig cyclops eller simglasögon så blir det ännu lyxigare att träna.

Ska du ändå använda flottör så behöver du inga prylar till det väll? När jag har provat så har det räkt med att sätta paddeln under sargkanten bakom sittbrunnen och hålla den där med ena armen medans jag hävt mig upp.

/Mike.
 
OK, har aldrig provat flottör. Fast att ta sig upp på kajaken är ju liksom inte det svåra, det är ju när man ska krångla sig ned i sittbrunnen.
jo, jag tänkte faktiskt öva med cyklop nästa gång. Vatten i näsan är ju irriterande, och med cyklop hoppas jag att man upplever det som om man har mindre bråttom på nåt vis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
tango Bästa nödlagningsgegga för kajak? Paddling allmänt 11
avslutat_17_06_20 Bästa sättet att fästa GoPro på kajak? Paddling allmänt 9
grix Tillbehör - måste ha/bästa tipsen Paddling allmänt 9
SafeSurfer Fötterna sliter på laminatet i botten av sittbrunnen, bästa förstärkningen? Paddling allmänt 20
Disco-Kaj Bästa surfspotsen, lekplatserna för rockhopping etc Paddling allmänt 16
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
jorbe911 Tips på bästa paddlingen på västkusten? Paddling allmänt 7
ala Sveriges bästa dagsturer för kajak Paddling allmänt 12
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
jamo Bästa kajak-kartan för Åland? Paddling allmänt 8
Teknikern Bästa torrdräkten? Paddling allmänt 0
frostic Bästa vädret? Paddling allmänt 2
höjdrädd Bästa weekendpaddlingen i gbgområdet? Paddling allmänt 9
jamo Sveriges bästa älv/å för tältturer? Paddling allmänt 9
Virrhönan Vilket är bästa paddelområdet? Paddling allmänt 18
kajaken_yahoo.com Andras misstag de bästa Paddling allmänt 0
brascav Bästa forspaddeln Paddling allmänt 1
lazze Bästa Svenska notering på HBB Paddling allmänt 0
lskoog transport av kajak- bästa sätt Paddling allmänt 11
Superpuppan Kavu den bästa kepsen Paddling allmänt 10
jjjjy66 Bästa priset på Rainbow Oasis? Paddling allmänt 2
S/Y Norden Den bästa mässan på länge!!!!!!! Paddling allmänt 0
Strmbrg Mina bästa tips (som säkert alla redan provat...) Paddling allmänt 3
Bästa sättet att lägga på ny gelcoat?? Paddling allmänt 1
Soulflower Lättviktig solokanadensare Paddling allmänt 7
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
Jokkmokkguiderna Acron Solo kanadensare Paddling allmänt 1
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
Jonas.O Re-entry Paddling allmänt 58

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.