Hur funkar det???

Hejsan!
Jag har en fråga angående kläder och denna flerlager princip. Jag svettas ganska mycket när jag anstränger mig och till vardags när man har en vanlig T-shirt på sig blir man alldeles blöt och man känner sig inständ i kläderna.
Men hur funkar det om man klär sig för en (påfrestande) vandring med flera klädlager. Man har ett underställ ett mellanlager och ett skal. Blir man inte fuktig/blöt i dem om dom funkar som dom ska?
Det vore väldigt skönt i så fall.
Kan ni ge mig lite bra tips om sådant och hur man bör klä sig.
Om man vandrar i fjällen på våren när snön är borta behöver man 3 lager då?

Tacksam för råd...tack på förhand!
 
Yo!

Det viktigaste materialvalet består i att inte använda bomull! Framförallt inte närmast kroppen, men jag skulle aldrig överhuvudtaget ta med bomullsplagg på vandring. Det blir obehagligt när det är vått, tungt och kyler kraftigt när man pausar. Dessutom tar det lång tid att torka. På sommarvandring brukar jag använd underställ i konstmaterial, polyester eller vad det nu är. Dess främsta uppgift är att leda svett,fukt från huden till luften eller nästa klädesplagg. Jag brukar lyckas svettas kraftigt och vid bra väder har jag endast understället på mig. Det funkar mkt bra! Man känner sig inte obehagligt kall vid paus eller svag vind. Det torkar mkt fort. Svettig blir man alltid men man får försöka reglera kläderna så man inte toksvettas(flerskiktprincipen) och ha kläder som inte stänger inne och lagrar fukten. På vintern kan ylleundersäll(eller blandning med konstmaterial som gör det starkare) var skönt om man inte anstränger sig för hårt(tex. vid skidlöpåa i eljusspåret använder jag helst konstmaterial). Ylle har den lysande förmågan att värma även då det bli fuktigt. Trelagerspricipen bygger på att man smidigt ska kunna reglera värmen smidigt och släppa ut fukt. Vid sträng kyla ich vind är underställ i ylle, typ. fleecetröja och vindtätt/andningseffektivt ytterskal/jacka idealiskt. Trevlig tur!
 
Flera lager

Flerskiktsprincipen är inget hokuspokus, snarare ett ganska självklart sätt att klä (och klä av) sig vid fysisk ansträngning utomhus. Med funktionsmaterialen har principen blivit ännu mer effektiv.

Innerskiktet har till huvuduppgift att leda bort överskottsvärme och svett. När det är någotsånär varmt eller vindstilla räcker det innesrsta lagret ofta.

Mellanskiktets funktion är att hålla kroppen lagom varm.Skiktet består med fördel av flera plagg, t ex en tunn fleecetröja och en väst. När det blir lite kyligare förstärker man innerskiktet med en eller flera av dessa. Bra fukttransport är viktigt också här.

Ytterskiktets uppgift är väderskydd vid kyla, regn, snö eller vind. Även här är god fukttransport värdefullt. Texmaterialen är totalt dominerande, men t ex bomullspoplin har betydligt bättre fukttransport.

Alla skikten har man kanske på dig en svinkall, blåsig vinterdag när man rör sig tämligen långsamt. När ansträngningen ökar reglerar man med mellanskiktet.

Ytterligare ett skikt är förstärknings- eller rastplagg. De används med fördel när man står stilla av något skäl eller på Everestexpeditioner. Dunjackor är typiska förstärkningsplagg, även om östermalmsfolket gärna använder dem som allroundskikt.

Flerskiktsprincipen får ingen att sluta svettas. Vid hård ansträngning är det nästan omöjligt att inte bli svettfuktig. Ett smart utnyttjande av skikten och funktionsmaterialen hjålper dig att i alla fall minimera blötan.

Syntetmaterial, ull och silke fungerar i skikten. Bomull funkar i ytterkiktet, framför allt vintertid och när det är torrt. Bomull i inner- och mellanskikt dödar hela processen.

Tycker jag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.