Hur fräscha upp sina otäcka Teva?

Tjena!

Är det nån mer än jag som har ett par favorit Teva-sandaler som till synes utan anledning börjat lukta illa? Kan det bero på att jag varvat dem med klätterskor ;)

Allvarligt talat: är det någon som har ett djungeltrick för att få dem luktfria, åtminstone ett tag. Viadirekt (ja, de svarade faktiskt) rekommenderade bad i ättika. Nån som testat?

Tidigare försök att bara borsta med nåt rengöringsmedel har bara gjort att jag fått ett par blöta sandaler som luktat ännu värre...

John
 
I det lilla häftet som följer med rekommenderar de ju bikarbonat (bakpulver). Eventuellt var det också där jag läste om att tea tree oil fungerar. Den senare gör att sandalerna luktar STARKT ett tag samt att bakterier dör, men det gav ingen långvarig verkan på mina svampiga Terra-fi. Nu har jag ett par Source Stream, som har en gummifotbädd. De verkar hittills klara sig bättre(?)
 
Frysboxen

Jag har lärt mig att bakterierna (det är dom som luktar) dör om man fryser ned dom. Jag har gjort det några gånger med bra resultat. Det håller dock inte i sig så länge. Mina sandaler börjar lukta efter några dagar i kajaken, så man kanske får förvara dom i frysen mellan utflykterna
\C
 
Anti-bakteriellt

Jag använder ett anti-bakteriellt medel som heter NP-Micro Des från Nature´s Own. En spray som dödar alla bakterier. Funkar också bra på¨mögel eller om man glömmer en macka i ryggan och hittar den efter 6 mån.....

Klockrent!

/m
 
Högtryckstvätt

Mina teva-sandel som jag använt flitigt sedan 1995 har tvättats med högtryckssprutan. Det fungerar utmärkt om man är lite försiktig just där remmarna sitter fast i sulan.
 
Tvättmaskin, 30-40 grader, tvättmedel, inget sköljmedel och sula, fotbádd samt remmar blir som nya.

mellan tváttarna kan man diska fotbádden med scottex och diskmedel.

MVH /mats
 
tvättmaskin och frys

Brukar köra mina teva i 30° maskintvätt.
Torka och frysa i 24h.
Dödar det mesta! Undvikar att använda bakteriadödande jox och antibiotika. Resistenta baskilusker är inget kul.
 
Febreese

Hallå Jonnemannen

Jag har använt Febreese till mina klätterskor, gympadojor etc. Antibakteriellt med skum doft (men bättre än den andra doften).
Hör av dig så får du låna.
 
Jag har med framgång kokat upp illaluktande tevasandaler i saltvatten (stor gryta, ganska salt vatten) och de blev som nya igen! -men då måste det ju vara såna med gummisula invändigt också som fixar det..funkar även på äckliga klockarmand...
tyvärr vill ju lukten komma tillbak...
 
Tackar för alla svar!

Tack för alla kreativa svar! Nu är jag tillbaka efter en sommar i bergen och på resande (illaluktande) fot, så nu är det verkligen dags för en offensiv mot den där stinkbomben till sko. Ha det gott!

John
 
bakpulver funkar faktiskt...

Körde det på mina Terradaktyl (gummisula) och det fräser lite, sedan är de jättefräscha igen...

/Kotten
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.