Hur effektiv är Esbitbrännare?

Skulle aldrig använt ett Esbitkök/tabletter till en fjälltur! Dålig Verkningsgrad...

Finns bra och lätta gaskök under 100g sen en tub gasol: 100g gastub (ca 200g totalvikt på tuben utan brännaren) eller en 230g gastub (ca 380g totalvikt på tuben utan brännaren)

Summa: 300g eller 480g inte så himla farligt att släpa på... blir ju lättare ju längre turen pågår! ;)


Mvh troswe
 
Skulle aldrig använt ett Esbitkök/tabletter till en fjälltur! Dålig Verkningsgrad...

Finns bra och lätta gaskök under 100g sen en tub gasol: 100g gastub (ca 200g totalvikt på tuben utan brännaren) eller en 230g gastub (ca 380g totalvikt på tuben utan brännaren)

Summa: 300g eller 480g inte så himla farligt att släpa på... blir ju lättare ju längre turen pågår! ;)


Mvh troswe

Och vad kokar du i då? Och har du inget skydd mot vind?

Om jag tar mitt Eta express, blir vikten närmare kilot med allt inräknat. Och då jag vet jag inte ens om jag får nån varm mat eftersom jag inte litar till 100% på gaskök. Primusköket strular ofta.

Rätt ny med esbit, men hittills har det funkat fint ute på kajakturer i ytterskärgården och blåst. Har varierat med tabletter, pinnar och braständare. Då kan man får ner vikten på bränslet. Inte viktigt i kajaken, men har bara hunnit testat det där än.
 
Och vad kokar du i då? Och har du inget skydd mot vind?.

TS hade ju en gryta: "Primus technotrail 220 g" vindskydd funkar en liten bit aluminium på några gram...

Har använt Esbitkök/tabletter... inget jag skulle använda i fjällen! Är det vindstilla och en varm sommar på låglandet och för en dagstur för att värma lite thé vatten är det funkis.

Lättast kök är en konservburk en eld och tändaren förstås om man inte vill göra upp eld med pinnar (friktion) vill säga... ;)

Mvh troswe
 
Och vad kokar du i då? Och har du inget skydd mot vind?

Kokkärl och vindskydd behöver du ju även till esbit-kök?

Det som jag tycker är största vinsten med gaskök är att man tänder köket, låter det brinna tills man är klar och sen släcker man genom att stänga kranen. Man behöver inte ha koll på om en tablett håller på att ta slut eller försöka spara de kladdiga resterna av en släckt halvbränd tablett, dessutom går det lätt att reglera lågan mellan full effekt och sparlåga.
 
Esbittabletter finns i olika vikt 4,12, 24 g bl a de engelska runda har jag brukat många av, både för att tända brasor och värma vatten till kaffe och soppa.
Hexamine som handelsnamnet är tillverkas bl a i Ryssland.
Toppmonterat gaskök är både varmare och bekvämare IMHO.
go tur
 
Kokkärl och vindskydd behöver du ju även till esbit-kök?

Det som jag tycker är största vinsten med gaskök är att man tänder köket, låter det brinna tills man är klar och sen släcker man genom att stänga kranen. Man behöver inte ha koll på om en tablett håller på att ta slut eller försöka spara de kladdiga resterna av en släckt halvbränd tablett, dessutom går det lätt att reglera lågan mellan full effekt och sparlåga.
jo självfallet, men det var inte det jag tänkte på, utan att det lät som troswe missade den vikten. Mitt esbitset inkluderar brännare med vindskydd och gryta på 585ml. Väger 200g utan tabletter, men de kan man byta ut mot pinnar/ris om det finns eller mot braständare som är både billigare och lättare än 14g meta (och avger trevligare doft)

en nackdel för mig är att jag brukar fylla en 0,5l termos på morgonen för lunchen + 0.5 till frukosten och då blir det två uppkok i den lilla grytan...lite halvsegt.

Ska testa den mer i vår som sagt innan jag bestämmer mig vilket jag tar med, men det lockar med det lilla lilla esbitköket.
 
Värma en kopp vatten för soppa etc går väl, sommartid åtminstone. Men för "matlagning" är det rätt hopplöst.
Låg effekt och mycket vindkänsligt, minsta lilla drag så fladdrar lågan iväg.
Doften och kladdet på grytan är inte jättetrevlig.
Funkar väl bäst som "braständare", där man adderar småkvistar för att öka effekten.
Försökte några år, just för att det är enkelt, lätt, kompakt för en helgtur på lätta fötter.

En toppgasbrännare är rätt svårslagen.
 
jag tycker gas också e vindkänsligt.

Det är klart att alla lågor till viss del är vindkänsliga, men eftersom gasbrännare brinner med en väldigt "kort" låga (de blå lågorna är sällan mer än nån centimeter långa) så kan de inte röra sig så långt bort från grytan.

En brinnande esbit brukar de ju säga att man kan släcka genom att blåsa ut. Det är betydligt svårare att blåsa ut en brinnande gasbrännare (om den nu inte är nerskruvad till sparlåga).
 
Med sig själv och ryggsäcken kan man ordna grovvindskyddet. En hopvikbar inre vindbarriär väger inte mycket och effektiviserar varje kök oavsett modell och bränsle, går detta vindskydd upp över halva kastrullhöjden eller mer vinner man mycket i värmenyttjande från köket. Ett strålnings folieskydd runt brännaren och ut i vindskyddet ökar värmenyttjandet ytterligare.

Med rätt vindskyddsteknik blir de flesta friluftskök effektivare och vikten av dem betalar sig snabbt i form av sparat bränsle, kortare uppkokstider etc.

Grytmysare bör man i min erfarenhet begränsa till efter det lågan är släkt. Plast brinner sakta men väl.

En fråga till esbitförespråkarna, hur gör ni när ni tillagar fisksoppa och stuvning på riktiga ingredienser, d v s 25 minuters koktid?

Effektivaste Esbitköket var utan tvekan modell 50, med vindskydd på 4/5 av kastrullhöjden. 765 g utan bränsle.
 
tror inte man satsar på långkok med esbit.

blir gröt,nudlar, couscous, varmvatten till torrfoder och kaffe.

testade igår att steka omelett med minipannan till gasköket. funkade bra - gick åt 1 braständare men hade räckt med en halv i svag vind.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.