Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Bra skrivet Pentti.

Nej jag tycker att det räcker så med den här delen av tråden.
Ni som inte håller med får väl säga erat, men ingen har protesterat än..
Om du vill får du väl starta en ny tråd: -hur farligt är det att gå över gatan?-
det är OT i den här tråden.

AJ har missat att detta är ett diskussionsforum, inte ett hållamedforum. Jag väljer att negligera hans inlägg hädanefter.


supergeten sa:
Ännu mer "skygga vargar'":
Varg sätter skräck i Viktjärn...
Joråsatt...

Av alla de här människorna som blir skräckslagna när (den galna/unga/nyfikna/löpska välj själv) ulven visar sig, hur många av dem försöker skrämma vargen istället för att kontakta media?
 
Av alla de här människorna som blir skräckslagna när (den galna/unga/nyfikna/löpska välj själv) ulven visar sig, hur många av dem försöker skrämma vargen istället för att kontakta media?


Det är ju lite av poängen: dessa vargar är inte rädda. Ensilagevargen skrek man åt, till slut körde man motorcykel (!) rakt mot den varpå den sprang rakt mot(!) motorcykeln, vek av när den var 5 m ifrån.

De som skall skjutas i Filipstad visade noll rädsla mot människor och blev till slut bortskrämda av en bil. (rovdjursföreningen ogillar denna skyddsjakt, menar att vargarna är normala)

Osv, osv... Kort sagt - den svenska vargen ÄR ingen önskvärd vargtyp. Det är bara att läsa på, att hävda att vår varg skulle vara skygg är sålunda totalt felaktigt.



Och: även om det finns ett "naturligt'" beteende i detta uppsökande av bebyggda områden så är det som nu sker alltså: en vargstam som inte skyr människan. Raka motsatsen till vad alla (riktiga) experter hävdar är av yttersta vikt.


Tänk om vi hade en årlig jakt av varg, där vargen lärde sig att människan är livsfarlig, att en del av deras syskon faktiskt sköts. Det vore ju fantastiskt för vargens egen möjlighet till överlevnad och acceptans. Tänk om vi bara hade fått till en sådan jakt... Tänk om vi...inte styrdes av disney.
 
Ensilagevargen ... till slut körde man motorcykel (!) rakt mot den varpå den sprang rakt mot(!) motorcykeln, vek av när den var 5 m ifrån.

De som skall skjutas i Filipstad...blev till slut bortskrämda av en bil.

Hur många älgar är rädda för fordon, trots att älgarna jagas?

Hur ska vargarna skrämmas? Bara genom jakt? Vilka vargar är räddast för människan - de döda eller de som skadeskjuts?;)

Jag tror som du att jakt är en mycket viktig parameter för att få skygga vargar, men enbart jakt som skrämselmedel på en liten stam för att folk målar fan på väggen tror (hoppas) jag inte är enda vägen.
Folk i gemen måste kanske fatta att istället för att greppa kameran då de ser en varg, kanske de ska ta räfsan och jaga efter vargen och ge han skjuss upp i skogen:)
 
Expressens intervju med Arne:
Bra att du här erkänner att du och varglögnen lägger större vikt i vad Expressen skriver om Weise än vad Weise själv säger. Det är desinformation, en medveten lögn.

Nu har jag inte tid att syna resten av eran "fakta" närmare men om 1 av 1 är en lögn så ser det inte ljust ut för resten.
 
Hur många älgar är rädda för fordon, trots att älgarna jagas?

Hur ska vargarna skrämmas? Bara genom jakt? Vilka vargar är räddast för människan - de döda eller de som skadeskjuts?;)

Jag tror som du att jakt är en mycket viktig parameter för att få skygga vargar, men enbart jakt som skrämselmedel på en liten stam för att folk målar fan på väggen tror (hoppas) jag inte är enda vägen.
Folk i gemen måste kanske fatta att istället för att greppa kameran då de ser en varg, kanske de ska ta räfsan och jaga efter vargen och ge han skjuss upp i skogen:)

Helt riktigt. Mer räfsor åt folket :)
 
Jag tror som du att jakt är en mycket viktig parameter för att få skygga vargar, men enbart jakt som skrämselmedel på en liten stam för att folk målar fan på väggen tror (hoppas) jag inte är enda vägen.
Folk i gemen måste kanske fatta att istället för att greppa kameran då de ser en varg, kanske de ska ta räfsan och jaga efter vargen och ge han skjuss upp i skogen:)

aktiv avel fungerar ganska bra, om man sparar skygga djur och skjuter av orädda så bygger man sakta en stam skygga djur vilket är positivt.. kommer en varg så nära att du behöver jaga bort den så ska den plockas ur stamman direkt, en önskvärd varg är en varg ingen ser.. vill man titta på varg kan man åka till en djurpark..
 
Glad midsommar på er alla "Vargkramare"!
Erik.

Det var lite sniket skrivet, jag kan tänka mig att önska alla en glad midsommar!

Vi masar festade loss lite på midsommaren som sedvanligt är och snackade varg.
Några filmare var där och sa att dom skulle använda det till nåt reklamändamål?
-slagsmålet som finns med beror inte på att det fanns någon vargkramare där.
(vi känner inte till någon)

http://www.youtube.com/watch?v=Lbh3uAZ4WUM
 
De flesta s.k. vargobsar är ju i själva verket andra djur, eller som Länsstyrelsen i Värmland konstaterar:

"Länsstyrelsen har på senare tid fått några rapporter om vargar nära bebyggelse vilket har oroat de som bor i dessa områden. Vid kontroll har det visat sig att det har varit fråga om räv och rådjur."

Har man inte bössa i handen så finns det ju tydligen många som är rädda för både rådjur och ekorrar, men det är ju inget konstigt fobier är ju aldrig rationella.

http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nej-till-vargjakt-i-hagfors

Men visst finns det farliga djur där ute, ytterligare en person blev ju t ex svårt hundbiten igår

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.985357-kvinna-svart-hundbiten
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.