Hur beställer man??

Hej! Har aldrig beställt grejor i från usa, var in på en sida och skulle beställa beteslådor till min fiskelåda, jag tjänar inget på affären , problemet är att den svenska generalagenten inte tar in som lådor jag vill ha. Jag beställde tills en ruta kom fram med en massa olika leveransalternativ fanns 6st olika alternativ 1 UPS International 2 USPS Prioraty mail 3 UPS 2nd day 4 UPS overnight 5 PUrolator 6 UPS Ground Vilken av dessa 6 alternativ ska jag välja?? Sen kom en ruta med State province tex fanns dessa alternativ AK , AL Är sverige SD?? SEn skulle jag fylla i en ruta med mitt visa kortsnummer är det säkert?? Var denna sida http://www.flambeau.com
Mvh Jonas
 
Skulle tro att det är UPS International. Annars brukar det stå vilket som är vad och vad de olika leveranssätten kostar under köpinformation. Det är nog ingen fara att betala med kort över nätet. Själv har jag två kort ett som bara används vid beställningar över nätet och dyligt. Man för över den summa som ska betalas när man beställt.

/mattias
 
Först och främst leta inom EU, så slipper du tull och Svensk moms.
Ebay är ett annat alternativ. Är du ovan vid Ebay finns en liten "how to" på http://www.aquilastronomy.com
Om inget av ovanstående lyckas tycker jad att du skall föra en dialog via e-mail med företaget i USA, så får du veta hur det skall gå till och alla kostnader.

/Martin
 
Det är inga problem att beställa från USA - oftast när du väljer ett alternativ som tex "International Shipping" så kommer rätt rutor upp att fylla i. Ibland kan du behöva kontakta leverantören/affären för att få mer info om internationell frakt osv.

UPS är ju United Parcel Service - stort internationellt fraktföretag. USPS är amerikanska posten, skickar också internationellt, men oftast lite långsammare (fast billigare).

Lycka till!

/Calle

Ps. Se även mer information här på diskussionsforumet om moms och tull när du beställer från USA - det är bra att ta med det i beräkningen för kostnader! Ds.
 
Martin O; sa:
Först och främst leta inom EU, så slipper du tull och Svensk moms.

Detta stämmer inte riktigt - för exempelvis wwww.barrabes.com som ligger i Spanien så är du tvungen att betala svensk moms på det du beställer - det har något att göra med hur mycket en "nätbutik" säljer för...

Över en viss nivå så får beställaren betala den lokala momsen i mottagarlandet!

Mvh / Calle
 
norpan_; sa:
Skulle tro att det är UPS International. Annars brukar det stå vilket som är vad och vad de olika leveranssätten kostar under köpinformation. Det är nog ingen fara att betala med kort över nätet. Själv har jag två kort ett som bara används vid beställningar över nätet och dyligt. Man för över den summa som ska betalas när man beställt.

/mattias

Det var ju ett smart sätt att betala på med kort utan att riskera att bli lurad på något vis. Synd jag inte själv har kommit på det innan. Måste du betala dubbla avgifter för själva korten eller går det att ”sammankoppla” dem på nåt vis?

/g
 
strand; sa:
norpan_; sa:
Skulle tro att det är UPS International. Annars brukar det stå vilket som är vad och vad de olika leveranssätten kostar under köpinformation. Det är nog ingen fara att betala med kort över nätet. Själv har jag två kort ett som bara används vid beställningar över nätet och dyligt. Man för över den summa som ska betalas när man beställt.

/mattias

Det var ju ett smart sätt att betala på med kort utan att riskera att bli lurad på något vis. Synd jag inte själv har kommit på det innan. Måste du betala dubbla avgifter för själva korten eller går det att ”sammankoppla” dem på nåt vis?

/g

Ja tyvärr betalar jag dubbla avgifter. Jag har iof inte kollat upp det så det kanska går. Det har väl lite med hur mycket man beställer om det är lönt eller ej att ha två kort.

/mattias
 
Virtuellt kortnr

Min bank, Nordea, har något de kallar "internetkortnummer", ett virtuellt kort som är knutet till ett fysiskt dito. Poängen med det virtuella kortet är att det bara är giltigt för ett köp i taget. När jag vill handla på en sajt, anger jag mitt internetkortnummer och går samtidigt in på banken och frigör "kortet" för ett köp. Jag slipper alltså lämna ut mitt "riktiga" kortnummer.
 
Är det någon här som blivit kapad på nätet, dvs förlorat pengar för att han/hon varit ovarsam med sitt kreditkortsnummer hantering? Vore lite intressant. Själv är jag ganska blåögd och handlar skoningslöst och helt okritiskt.

/samme
 
Tack för alla svar

Hej!Får tacka alla kloka svar jag fått, nu har jag fått mail från generalagenten han kan ta hem lådorna till en kostnad av 200kr st. Dom kostar 38 kr st over there.Dessutom måste jag beställa 6st av varje.Jag vill ha 2 olika modeller 1st av varje, lådorna passar i min stora fiskelåda. Vad billigt 12 lådor för 2400kr, har 10 lådor över. Många här klagar på stora prisskillnader när det gäller GPS, prisskillnaden på sk fiskelådor typ plano är gigantisk.Värsta modellen Plano låda har ett rekomonderat pris på 1395kr i sverige over there kostar den 350kr. Mvh Jonas
 
samme83; sa:
Är det någon här som blivit kapad på nätet, dvs förlorat pengar för att han/hon varit ovarsam med sitt kreditkortsnummer hantering? Vore lite intressant. Själv är jag ganska blåögd och handlar skoningslöst och helt okritiskt.

/samme

Saker som jag själv sett ske är:
Företaget X blir hackat och hackarna kommer över kortnummer och kort information.

Företaget X går i konkurs och när deras servrar säljs så finns där kontokortsinformation på diskarna och ingen har brytt sig om att ta bort informationen.

Företag X har inbrott och servrar med diskar med bland annat kontokorts information försvinner.

Företag med kortkopplingar (där du drar ditt kort) är hackade och eller har wlan access och man kan komma över kortinformationen genom att sniffa deras kassasystem som sedan skickar förfrågan via internet.

allt detta kan man ju inte direkt skydda sig mot som kund. vad jag försöker säga är att det inte behöver vara du som är oförsiktig.

(om man nu INTE kan vara det i den mån man köper saker på kort över Internet)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Håkan K Avgifter när man handlar i Naturkompanietbutiker Butiker och leverantörer 58

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.