Hur behandla blåsor?

Ta inte hål - infektionsrisk. Låt blåsan vara, gör rent o torrt runtikring och sätt på ett Compeed. Sedan får det sitta tills det faller av. Världens bästa skavsårsplåster, dyrt men värt varenda krona.

Åsså kan man ju förebygga med att tejpa hälarna innan man börjar gå. Om det nu är där man får blåsor.

Christina, med hopplöst ömtåliga fötter och alltid med Compeed i packningen
 
Acceptera aldrig blåsor

Tejpa i förebyggande syfte och acceptera aldrig känningar av blåsor stanna med en gång och tejpa över.

HAr dom väluppkommit är min åsikt att det bästa är att klippa en trekant i båsan med sax. Detta för att hålet skall bli större och inte gå igen som ett lite hål oftast gör. över detta sätter man med fördel en compeed.
 
Tejpa

Det första råd jag kan ge är att du skall byta strumpor ofta, var 4é timme låter bra om det går. Är det fint väder kan man torka strupor hängande på ryggsäcken. Torrt på fötterna minskar risken för blåsor.
När de uppkommit så brukar jag sicka hål i dom när de blivit för stora, trycka ut vätskan och tejpa med compeed på morgonen. Den brukar bli en sörja om det vätskar för mycket och då tejpar jag med leukoplast eller 'idrottstejp'
I år var första gången jag fick skavsår i mina Jörnkängor - kanten av inläggssulan och hälen. Gick med blöta och fuktiga strumpror i två dagar. // Roland
 
Kanyl

Hej
Om du har tillgång till kanyl och spruta så kan man suga ut vätskan och hålet blir minimalt och på med kompid (el dyl)
 
Duoderm

Som mr murphy skriver, så är en kanyl bra att dränera stora blåsor med. Om skinnet lossnar, eller om du själv klipper bort död hud, så kan man lägga dit Duoderm. Detta förenar sig med köttet (nästan) och bildar nästan en biologisk skyddshud. Fixera med Leukoplast eller nåt. Förresten vet jag inte vad Compeed är, kanske är det och Duoderm nåt liknande.
Mindre blåsor kan man avlasta enligt följande: Tag en bit gummiplatta, klipp ett litet hål i det. Ungefär lika stort som blåsan. Lägg den över blåsan och tejpa över med Leukoplast eller silvertejp eller nåt. Detta gör att trycket på blåsan blir mindre och man kan förhoppningsvis fortsätta gå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mandris Skoskav/blåsor Fjällvandring 23
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
d99majo Blåsor blåsor Fjällvandring 24

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.