Hur bedöma snöbryggor?

Ja, hur gör man? Jag har stampat energiskt precis i början av bryggan och på så sätt fått något slags uppfattning om bärigheten. Jag har aldrig gått med vandrarstav men man kan tydligen utnyttja den som hjälp; förmodligen ska man använda den som ett slags ispik (eller är det något annan metod som avses?). Finns det andra råd om hur man undersöker bryggorna?

Lars
 
Åkt igenom

Jag har ingen aning (borde jag säga) eftersom jag "åkt igenom" en brygga på en iofs ofarlig plats. Men kul var det inte om nu någon tror det (möjligvis kan man säga "visdomsberikande").

Jag har dock passerat snöbryggor genom den metod Du beskriver säkrad med ett sk. glaciärrep (som har en lägre töjbarhet än ett klätterrep).

Frågan är om man invaggar sig själv i falsk säkerhet med tanke på en artikel jag minns från Svenska Fjällklubbens tidning "Fjällklubbsnytt". Där fanns för några år sedan en artikel från Sarek.
Författaren hade hittat en bra övergång på en brygga som sträckte sig över och längs med en jokk en längre sträcka. De hade sonderat den genom att slå på den hårt med sina stavar. Innan de går ut över den hör de ett dån och bryggan splittras upp i ett över 100 m långt isinferno. Författaren ansåg att de hade krossats om de hunnit ut på den.

Själv försöker jag undvika dem och går hellre runt eller vadar om det är en jokkbrygga. De jag har passerat har jag försökt att sondera från sidan innan och sett att de går "nästan" ända ned.

Mvh Björn
 
Snöbryggor

-kan du se bryggan?
-hur lång är bryggan?
-hur tunn är bryggan?
-vilka egenskaper har snön, isen? Ålder, temperatur, sammansättning?
-vad går bryggan över - jokk, sjö, glaciärspricka, morän, berggrund...?

På glaciärer: Sondera alltid. Använd alltid ankare. Använd alltid 2 personer som kan dra upp dig! Använd skidor eller åla! Sprid ut trycket! Tumregel: befinn dig inte i sprickområden.

Kör du skoter? kliv inte av utan att ha sonderat! Säkra.

Känn din snö!
/Jim
 
Snöbryggor

Snöbryggor är alltid riskabla och det finns ingen säker metod att bedöma dem. Jag brukar fundera en stund över vad som händer om jag går igenom. Oftast men inte alltid slutar det med att jag inte går på bryggan.

På sommaren nöjer jag mig med att beundra snöbryggor på håll.

Ska man upp på en glaciär med sprickor gäller rep och säkring.

Mvh,

J
 
Re: Snöbryggor

Seifon; sa:
-kan du se bryggan?
-hur lång är bryggan?
-hur tunn är bryggan?
-vilka egenskaper har snön, isen? Ålder, temperatur, sammansättning?

Nu måste jag bara berätta om en vandring utefter Kungsleden för några sommrar sedan. Mellan Alesjaure och Tjäktja så passeras ett flertal jokkar, innan det börjar gå uppför mot Tjäktjastugan passerar man en, och denna var beskaffad med den vattenmängd som gör att folk försöker i 30 minuter ta sig över, men inser att det är 1 cm för mycket vatten, och sen tar av sig sina kängor/stövlar.

ca 50 meter uppströms går den ihop i en ravin, och där ligger en snöbrygga, ca 3-4 meter lång, ca 1.5-2 meter tjock, och HÅRD snö.

Tror ni folk använder den?

Tror ni det sällskap som kom fram till jokken och såg mig gå över snöbryggan, insåg att den var bombsäker, och att man kunde använda den?

nej just det. Leden gick ju på en stig som gick ner i vattnet, då kan man ju inte vika av 50 meter...

mvh Christian
 
Re: Snöbryggor

Tror ni det sällskap som kom fram till jokken och såg mig gå över snöbryggan, insåg att den var bombsäker, och att man kunde använda den?
Låter som gott omdöme hos sällskapet. Varför använda en snöbrygga när man kan vada i knähögt vatten? Valet blir kanske svårare om det är snöbrygga vs. vansinnesvad eller 5 km omväg.

Att någon annan använder en brygga garanterar ju inget: 1) någon ska vara sist över bryggan, 2) sällskapet kände väl inte dig - du hade ju kunnat vara en komplett id*ot?
 
Re: Re: Snöbryggor

svartöra; sa:
Att någon annan använder en brygga garanterar ju inget:

Nej men en snabb besiktning av nämnda snöbrygga hade fått de flesta att använda denna.

Min poäng är dock att utefter kungsleden så går det en massa människor som inte har en susning om ifall en snöbrygga är på väg att kollapsa eller om den är stark nog att kunna användas av 25 pansarvagnar.

Men att någon annan använder en brygga borde kunna sätta igång en tankeprocess om att man kanske inte måste följa stigen slaviskt, utan att man kan göra egna val och att då använda en stark, strategiskt placerad snöbrygga, kan vara ett sånt val.


mvh Christian
 
Vad händer om...

Man får ju altid fundera på vad som händer om det går fel, dvs en snöbrygga på en glaciär kan vara ordentligt farlig men en snöbrygga över ett vad med knädjupt vatten kan ledda till att man blir blöt!

Läs om olyckan i Stryn där Siri omkom, och hon var erfaren hade rätt prylar med sig men lyckades med att ramla på fel ställe!

http://www.friflyt.no/www/main/articles.asp?id=260&lang=no
 
Bara ett litet minne

I augusti 2000 kom vi från Mikkastugen söderut i kraftigt regn. Vi mötte vandrare som passerat Tjågnåris på en snöbrygga uppe vid "vattenfallet" kvällen före. När vi kom dit fanns inte ett spår av bryggan! På grund av regnet såg vi inte någon möjlighet att vada (vilket vi gjort flera gånger tidigare). Det fanns en snöbrygga längre ner men vi tog det säkra före det osäkra och vadade nere vis älven.

Slutsats? Var försiktig!?

/Börje
 
Man blir förvånad...

..om snön bara försvinner under en...

Var uppe och gick med familjen för ett antal år sen och korsade ett snöfällt. Ingen av oss tänkte direkt på att en bäck kom fram ur snöfältet en bit bort så vi traskade glatt på längs den väl upptrampade stigen. Före mig gick min mor, som på den tiden vägde mer än mig (packningarna inräknat) och en lättare yngre bror. Plötsligt försvinner snön under mig och jag står i ankeldjupt vatten med snöblock runt knäna och det upptrampade spåret jag just gick på i brösthöjd. Jag hade tur att det inte var stenigare under, jag klarade mig undan med en större dos plötslig förvåning.
 
överraskningar

sådana överraskningar är inte helt ovanliga på
branta sluttningar i Alperna. Jag har drabbats
två gånger, senast i Frankrike 1999. Det är
verkligen inte lätt att bestämma sig hur man ska ta sig ur, med risk att riva upp större hål, eller
rutscha utför.

I Sulitjelmafjellene 1998 var en hög övergång
från Balvatnet mot Storengdalen. Där var en
härlig slät snösluttning som jag knallade uppför.
Jag förbryllades dock av att kartan angav två sjöar
medan jag bara kunde se en. Såvitt jag förstår gick jag
alltså rakt över sjön, vilket kunde ha slutat illa.

Min egen filosofi är: var misstänksam mot ALLT
och ALLA. Dvs. snöbryggor är FARLIGA och ska
UNDVIKAS.

il C.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fowwe Passage över snöbryggor Fjällvandring 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.