Hur bär ni Hillebergtält?

Ja...jag tycket också att Odd kom med väldigt märkliga påståenden i det han skrev!!

Dock kan jag tipsa om en sak...om du har plats, det är att ha med ett halvt cellplast liggunderlag, behöver inte vara något super från thermarest utan funkar lika bra med intersport eller från macken.

Den halvan är riktigt bra att ha i tältet när man sitter och lagar mat/gör saker...för sitta på det uppblåsbara liggunderlaget är lika som att sitta på backen, vilket bli kallt.
Sedan använder jag det också under det uppblåsbara när jag sover som extra isolering. Även skönt att sitta på när man har rast.

Som sagt...kör på med det du har och fastnar du för det, slimma utrustningen till nästa säsong :)
 
Jag brukar dra igen alla vädringsöppningar, knyta fast tältet i ryggsäcken och sedan fylla tältet med helium (eller väte, om man känner för lite mer spänning i tillvaron). Nettovikten sovsäck + tält brukar landa på ca 1 kilo.

Fyller man för mycket gäller det att vara med dock, har en kompis som förlorade både tält och sovsäck en dag när han fyllde lite för mycket och alltihop flög sin kos.
 
Alternativet är att jag fäster tältet på huvudlocket där det finns två st remmar på min 85l säck, alt under locket.... Men jag provade att ta ut tältpinnarna och satte dem på i sidan utanpå säcken istället, och då fick tältet plats i säcken, och det blev en del plats över till annat också.
Inte lätt det här inte...

Packningsteknik är en egen "vetenskap" där det finns många bra tips här på Utsidan med grundidéer. Dock måste det kompletteras med erfarenhet av den egna utrustning och egna preferenser på balans på ryggsäcken, skydd och åtkomst av utrustningen. Inte minst på längre turer när provianten kan uppta en försvarlig del av ryggsäckens tillgängliga volym ställs sakerna på sin spets....

Jag tror vi alla vandrare trots otaliga turer och egen erafrehet kontinuerligt förfinar oss i denna teknik;)
 
Jag brukar dra igen alla vädringsöppningar, knyta fast tältet i ryggsäcken och sedan fylla tältet med helium (eller väte, om man känner för lite mer spänning i tillvaron). Nettovikten sovsäck + tält brukar landa på ca 1 kilo.

Fyller man för mycket gäller det att vara med dock, har en kompis som förlorade både tält och sovsäck en dag när han fyllde lite för mycket och alltihop flög sin kos.

HA HA HA HA HA HA Fantastikt inlägg, tyvärr så tror jag inte så mycket på det. Men riktigt kul. Fick mig ett gott skratt!!! HA HA HA HA

Packningsteknik är en egen "vetenskap" där det finns många bra tips här på Utsidan med grundidéer. Dock måste det kompletteras med erfarenhet av den egna utrustning och egna preferenser på balans på ryggsäcken, skydd och åtkomst av utrustningen. Inte minst på längre turer när provianten kan uppta en försvarlig del av ryggsäckens tillgängliga volym ställs sakerna på sin spets....

Jag tror vi alla vandrare trots otaliga turer och egen erafrehet kontinuerligt förfinar oss i denna teknik;)
Jo, så är det väl. Får ta denna säsong som lite prova på och hitta genvägar mm.
 
... Jag tror vi alla vandrare trots otaliga turer och egen erfarenhet kontinuerligt förfinar oss i denna teknik ;)
Så är det definitivt. Trots långt över 40 år av friluftsintresse så hittar jag fortfarande för mig nya erfarenheter...

Hmm, detta resonemang förstår jag inte utan du får mer än gärna utveckla det åt mig.
Med nöje, gärna. Jag kanske uttryckte mig slarvigt när jag skrev "för dyra och för moderna", korrektare hade varit att skriva onödigt dyra och moderna utrustningsdetaljer för att vara inledande prova-på-tillfälle/ vandring... Och du hade inte nämnt att du har allergi- och storleksbegränsningar, bara att du var besviken på att det inte gick att få ner inne i ryggan. Att man tvingas till en syntetsäck av allergiproblem är fullt begripligt - och det kan ju påverka urvalet av en del begagnad utrustning också...

Att du är välvuxen (närmare 190cm och 100kg) påverkar egentligen inte grundproblemet i frågan, [själv så är jag 185 och väger bortåt 115kg så min utrustning måste också härbärgera en välvuxen kille] utan alltihop kokar ner till att du köpt en för liten ryggsäck för att hantera den utrustning som dina preferenser resulterat i, dvs på det sätt som du vill hantera utrustningen.
Jag kommenterar inte att utrustningen kanske är onödigt tung (det har andra gjort, inte jag) och min egen utrustning är avsevärt mycket tyngre i vissa delar - det är ett val som vi bägge gjort och får leva med...
Vad jag försökte framhålla var att; om man inte hemfaller åt nya-balla-grejer-hajpen inför sina första (stapplande) steg in i friluftslivets underbara värld så hinner man med begagnad (lånad eller köpt) utrustning få en massa lärdomar och erfarenheter om vad man som enskild individ verkligen tycker är värt att satsa kulorna på. Men din kommentar "de har inte lika många häftiga och smarta lösningar" leder mig till att misstänka att jag nog talar för döva öron här.
Din beskrivning av dina redan befintliga Haglöfs ramryggsäckar som att de "är dessutom mindre" gör att jag misstänker att de inte är av Alaska-, Baltoro- eller Grönlands-modellerna utan sannolikare Skarja eller något dyligt. Och jag skrev tydligt "[t.ex. Haglöfs Alaska eller Fjällröven Gyro]" just för att avgränsa resonemanget till vad som skulle kunna förbättra ditt läge med voluminösa, men bekväma och sköna, attiraljer som sovsäck, liggunderlag och tält. Den höga ramen hos Fjällröven Gyro och Haglöfs Alaska är den gyllene nyckeln som låser upp den här låsningen... Med någorlunda moderna bärsystem så skulle de två tillverkarnas nämnda modeller passa som hand i handske för dina transportbehov.

Så jag tycker fortfarande att du hade för bråttom när du köpte den där lilla, men förvisso billiga, ryggsäcken med sina "många häftiga och smarta lösningar". Hade du istället gjort så som det brukar rekommenderas här på Utsidan (det kan du inte ha missat!): Först köpt den utrustning du verkligen visste du ville ha och sedan packat ner den i en stor kartong med uppritat decimeterrutigt mönster på insidan (i alla tre dimensionerna) så hade du vetat vilken minsta packvolym din rygga behöver kunna hantera - sen hade det varit dags att börja lokalisera en ryggsäck inför den här premiärvandringen - lånad eller köpt...

Och ta mitt råd (grundad på lång erfarenhet): Håll isär vad du packar i torr volym och vad du packar i en volym som kan tillåtas vara/ bli fuktig, för att inte säga blöt...
/Odd
 
Med nöje, gärna. Jag kanske uttryckte mig slarvigt när jag skrev "för dyra och för moderna", korrektare hade varit att skriva onödigt dyra och moderna utrustningsdetaljer för att vara inledande prova-på-tillfälle/ vandring... Och du hade inte nämnt att du har allergi- och storleksbegränsningar, bara att du var besviken på att det inte gick att få ner inne i ryggan. Att man tvingas till en syntetsäck av allergiproblem är fullt begripligt - och det kan ju påverka urvalet av en del begagnad utrustning också...
Aha, då förstår jag ditt resonemang lie bättre.
Allergi hade jag skrivit tidigare i tråden, men förstår att det kan vara lätt att missa i all text.
Sen skulle jag ju såklart varit tydligare med mina preferenser kring utrustningen. Men för att vara lite fyrkantig så var det ju inte det som var frågan, utan hur jag faktiskt skulle få plats med grejerna :)
Men det ger ju en förklaring till varför jag har valt de prylar jag har gjort.

Att du är välvuxen (närmare 190cm och 100kg) påverkar egentligen inte grundproblemet i frågan, [själv så är jag 185 och väger bortåt 115kg så min utrustning måste också härbärgera en välvuxen kille] utan alltihop kokar ner till att du köpt en för liten ryggsäck för att hantera den utrustning som dina preferenser resulterat i, dvs på det sätt som du vill hantera utrustningen.
Jag kommenterar inte att utrustningen kanske är onödigt tung (det har andra gjort, inte jag) och min egen utrustning är avsevärt mycket tyngre i vissa delar - det är ett val som vi bägge gjort och får leva med...
Vad jag försökte framhålla var att; om man inte hemfaller åt nya-balla-grejer-hajpen inför sina första (stapplande) steg in i friluftslivets underbara värld så hinner man med begagnad (lånad eller köpt) utrustning få en massa lärdomar och erfarenheter om vad man som enskild individ verkligen tycker är värt att satsa kulorna på. Men din kommentar "de har inte lika många häftiga och smarta lösningar" leder mig till att misstänka att jag nog talar för döva öron här.
Jag förstår vad du menar, men det jag menade med "häftiga och smarta lösningar" är att den har många lättåtkomliga fack där jag kan förvara grejer som regnkläder, sjukvårdsprylar m.m. som behöver vara lättåtkomliga. Fler fack än vad de ryggsäckar med ram som jag har hemma. Har inte povat dem fullt ut, bara lite grand och de har känts lite korta och inte lika bekväma som min andra. Hade de varit bekvämare så hade det gått före såklart. Då hade jag ju bara fått packa på ett smartare sätt och hitta andra lösningar. Så jag har på intet sätt låst fast mig vid att det är den säcken jag måste ha. Enda anledningen till att jag köpte den var att den i butiken satt bra och kostade endast 400:- Har legat på vinden i ett år och det är först nu jag har börjat titta på den och sett alla fack och remmar. Men som sagt, är inte helt låst vid den utan är öppen för förslag.

Din beskrivning av dina redan befintliga Haglöfs ramryggsäckar som att de "är dessutom mindre" gör att jag misstänker att de inte är av Alaska-, Baltoro- eller Grönlands-modellerna utan sannolikare Skarja eller något dyligt. Och jag skrev tydligt "[t.ex. Haglöfs Alaska eller Fjällröven Gyro]" just för att avgränsa resonemanget till vad som skulle kunna förbättra ditt läge med voluminösa, men bekväma och sköna, attiraljer som sovsäck, liggunderlag och tält. Den höga ramen hos Fjällröven Gyro och Haglöfs Alaska är den gyllene nyckeln som låser upp den här låsningen... Med någorlunda moderna bärsystem så skulle de två tillverkarnas nämnda modeller passa som hand i handske för dina transportbehov.
Jag skrev bara att jag hade ramsäckar hemma för att visa att alternativ finns. Jag har inte i huvudet vad det är för modell. Men ska kika när jag kommer hem om jag kan hitta någon information om detta.

Så jag tycker fortfarande att du hade för bråttom när du köpte den där lilla, men förvisso billiga, ryggsäcken med sina "många häftiga och smarta lösningar". Hade du istället gjort så som det brukar rekommenderas här på Utsidan (det kan du inte ha missat!): Först köpt den utrustning du verkligen visste du ville ha och sedan packat ner den i en stor kartong med uppritat decimeterrutigt mönster på insidan (i alla tre dimensionerna) så hade du vetat vilken minsta packvolym din rygga behöver kunna hantera - sen hade det varit dags att börja lokalisera en ryggsäck inför den här premiärvandringen - lånad eller köpt...

Och ta mitt råd (grundad på lång erfarenhet): Håll isär vad du packar i torr volym och vad du packar i en volym som kan tillåtas vara/ bli fuktig, för att inte säga blöt...
/Odd
Jo, fast om jag verkligen skulle köpa den utrustning jag VERKLIGEN ville ha så skulle det landa på lika mycket som ett nytt hus känns det som. Satsade därför på komfort, vilka storlekar på grejerna jag var ute efter, för att sedan leta billigaste möjliga, men ändå hyfsat lätta prylar till ett överkomligt pris för att se om detta är nåt för mig överhuvudtaget. Då svider det inte lika mycket i pluskan om jag till hösten upptäcker att detta var då helt värdelöst. Men det får vi hoppas på att jag inte gör. Och nu när jag har grejer och kan börja prova så kan jag också ge mig mer tid att bygga upp en buffert och leta begagnat och slå till när det kommer något som passar mig.
Klokt eller inte, det är så jag har tänkt. Måste ju börja någonstans för att komma igång och då fick det bli så här.
 
... Jag förstår vad du menar, men det jag menade med "häftiga och smarta lösningar" är att den har många lättåtkomliga fack där jag kan förvara grejer som regnkläder, sjukvårdsprylar m.m. som behöver vara lättåtkomliga. Fler fack än vad de ryggsäckar med ram som jag har hemma. ... Men som sagt, är inte helt låst vid den utan är öppen för förslag. ... Måste ju börja någonstans för att komma igång och då fick det bli så här.
Bra, då förstår vi varandra bättre. Hur många lättåtkomliga fack du hittar i din säck vet jag inte, men jag kan försöka ge dig lite perspektiv genom att beskriva min gröna 90-tals Alaska:

Huvudsäcken är på ungefär 60 liter fördelat på en övre volym åtkomlig genom locket/snölåset och (om avdelaren är stängd) en nedre volym åtkomlig via blixtlås på säckens framsida. Avdelaren består av ett plastlaminerat textilstycke som är sytt till baksidan och som hålls på plats på övriga tre sidor med kardborrsremmar. Man kan alltså välja om man vill ha två eller en volym inne i huvudsäcken...
På lockets undersida finns fäste för regnskydd, regnkläder eller dylikt. På lockets utsida kan lättare skrymmande saker som skumliggunderlag fästas direkt med remmar, men jag föredrar att spänna tältet däruppe och då direkt mot ramen...

Sedan så finns det fem stycken ytterfickor på utsidan av huvudsäcken (och ett i utsidan av locket). Två på ena sidan, två på framsidan och en lång termosficka på den andra sidan (som rymmer mer än en 1,5L PET t.ex.). Bakom den långa termosfickan finns sedan den så kallade spötunneln där tältpinnar, kastspö, pensionärspinnar och sånt kan placeras. De flesta öppningar har snölåstextil, undantagen är öppningarna förslutna med blixtlås...

Till detta kommer sedan den packpåse på sådär 25 liter som medföljde Alaskan. Den öppnas med ett hellångt blixtlås. Normalt placeras den under huvudsäcken fastbandad mot ramen (och huvudsäckens undersida), men ibland placerar folk den ovanför huvudsäcken istället.

Så totalt har man tillgång till 9 separata förvaringsvolymer + spötunneln, och lockets fästband inne och ute.
Beroende på bärsystemets ålder/modell så kan det också finnas noll, en eller två fickor på höftbältet för småsaker, mobiltelefon e.dyl.
 
Hmmm, så ser inte de ryggsäckar med ram ut som jag har hemma. De har endast ett stort fack, osäker på packvolym. Fickor på resp sida som är typ termosformade och en ficka i locket. Thats it.
Den beskrivning du gav verkar mer passa in på min 85 liters rygga. De lät snarlika i beskrivningen av fack och fickor
 
Har dom en hylla på ramen (som är av runda svetsade aluminiumrör)? = Skarja
Har dom rektangulära nitade aluminiumrör (utan hylla) och spötunnlar bakom termosfickorna? = Grönland
Ram i stål? = Gamla antikviteter...
 
kan inte låta bli ett inhopp här....
Numera har jag en arcteryx bora, 80 l, jag vill ha allt i säcken utom tältstänger och ev fiskespön. Bora har små fickor längs ner på sidorna, där säkras tältstängerna som i övrigt sitter under kompressionsremmarna. Tältet alltid högst upp, som andra har skrivit först ut, sist in. Bora med sina 80 l räcker för mig även på en 12 dagars tur när jag går med min fru (förutsatt att jag inte fiskar). Ingår fiske i planen åker sidofickorna på. När jag började vandra var det bara ramsäckar som gällde. Det hängde en hel del saker utanpå. Men säckarna har blivit bättre och utrustningen så mycket mer kompakt och lätt. Sist jag gick i Sarek hade jag 10 kg mindre än på en motsvarande tur för 30 år sedan( och jag är ingen extrem gramjägare)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.