Hundval

Ridgeback - hur är de som hundar?

Jag var i valet och kvalet innan jag skaffade min andra hund om det skulle bli en Rhodesian Ridgeback.
Nu blev det inte så utan den blev en Golden till istället, men jag tycker fortfarande att RR är den ståtligaste och stiligaste hundrasen att titta på.

Att jag inte valde RR berodde på att jag är intresserad av att jobba med mina hundar - framförallt bruks och lydnad. Enligt de sidor jag hittade på nätet kunde RR vara lite "egna" och inte särkilt mottagliga för lydnadsträning. Rätta mig gärna om jag har fel!
Tyvärr känner jag inte någon RR/ ägare till en RR så jag har aldrig träffat någon och har egentligen inte kunnat bilda mig en riktig uppfattning själv.


Du skrev även att vid aveln i Sverige inte tog hänsyn till jaktförmåga.
Jag vet att RR ursprungligen använts vid lejonjakt. Hur används de nuförtiden i jaktsyfte?

/martin
 
Re: Ridgeback - hur är de som hundar?

Jekyll; sa:
Jag var i valet och kvalet innan jag skaffade min andra hund om det skulle bli en Rhodesian Ridgeback.
Nu blev det inte så utan den blev en Golden till istället, men jag tycker fortfarande att RR är den ståtligaste och stiligaste hundrasen att titta på.

Att jag inte valde RR berodde på att jag är intresserad av att jobba med mina hundar - framförallt bruks och lydnad. Enligt de sidor jag hittade på nätet kunde RR vara lite "egna" och inte särkilt mottagliga för lydnadsträning. Rätta mig gärna om jag har fel!
Tyvärr känner jag inte någon RR/ ägare till en RR så jag har aldrig träffat någon och har egentligen inte kunnat bilda mig en riktig uppfattning själv.


Du skrev även att vid aveln i Sverige inte tog hänsyn till jaktförmåga.
Jag vet att RR ursprungligen använts vid lejonjakt. Hur används de nuförtiden i jaktsyfte?

/martin

Det kan nog vara lite knepigt med avlesutvärderingen med avseende på jaktegenskaperna i Sverige... Det är inte så vanligt med lejonjakt...
 
Jaga med Ridgeback

Ridgebacken användes ju mycket riktigt främst för lejonjakt i hemlandet och de individer som exporterats har väl inte alltid haft den bästa jaktförmågan - de behöll man för egen del.
Jaktlusten i den svenska stammen är därför ojämn och inget att lita på men det finns individer som jagar bra.
Älg och fasan (stötande fågel) är det jag vet om personligen.

På lydnadssidan är rasen en utmaning. *ler*
Själv kom jag inte så långt med min tik men mer erfarna förare har gått till elitklass i lydnad med sina hundar.
Fast allt måste ske på jyckens villkor och det finns ju bättre raser om man vill få fina poäng - men knappast mer spännande att jobba med.
Ridgebacken kräver mycket av sin ägare men ger också mycket tillbaka av hjärta och hjärna enligt min erfarenhet.
 
Vilken hundras- lätt val!

Hej!
Jag brukar inte ta mig tid till att svara på alla intressanta saker som skrivs i detta forum men denna gång kunde jag inte låta bli.

Jag kan varmt rekomendera Weimaraner!

De är mycket arbetsvilliga och helt klart mina allra bästa vänner. De fungerar utmärkt med barn och har helt enkelt ett mycket bra psyke. De är även kontaktbenägna och är därför lätta att träna. Har min ena hund till både lydnad, eftersök, apportering, bevakning mm. Hon har även goda ståndsanlag.

En liten start om du inte är bekant med rasen är att gå in på min hemsida och titta. Därifrån kan du även länka dig till Weimaranerklubbens hemsida.
http://www.segelviken.info.se

Lycka till med vilken hund du än väljer!
 
Hej!
Har själv Engelska settrar och använder dem till allt du ska göra och lite till. Att använda setter eller vorsteh anser jag var optimalt för dig och för ditt bruk. De drar och klövjar ganska tungt och är inte alls några sprinters med tung pulka bakom sig. De är inte dumma och anpassar hastigheten till dig eftersom man oftast ändå sitter ihopkopplad med pulkan. De kommer efter ett tag in i en lunk som är lagom. Kan vara lite ivriga i början men det är nog de flesta raser. Lugna och stabila inomhus med rätt uppfostran är de också. Man kan generellt säga att en hund klövjar 1/3:e del av sin egen vikt.
Skaffar du någon av dessa raser anser åtminstone jag att du får en mycket bra kombination mella n jakt och turkamrat.
Att man inte skulle kunna använda en hund till något bara på grund av dess ras tycker jag bara är skitsnack. En hund SKALL användas till allt den klarar av, ju mer desto bättre. Våra hundar är främst jakthundar men mycket bra drag, klövje, vattenapporterande mm. Däremot skall aveln styras åt dess huvudsakliga syfte men det är en annan fråga.
Mvh Tony
 
Nu är det bestämt!

Jag kan meddela att det blev en gordonsetter tillslut. Leveransen sker den 25: juli. Jag tror att den kommer att passa mina krav ganska bra.
/Magnus
 
Re: Nu är det bestämt!

mekelund; sa:
Jag kan meddela att det blev en gordonsetter tillslut. Leveransen sker den 25: juli. Jag tror att den kommer att passa mina krav ganska bra.
/Magnus

Lycka till med din hund, och tänk på att det är du som ska vara hundens bästa vän.

Micke & Loco
 
Curly Coated Retriver

Här har du ett förslag på en lite annorlunda hund eller som inte är så vanlig i varje fall. Det är den största av retrivertyperna, Curlyn.

Curlyn är en tuffare hund än sina kusiner Golden och Labben. Rasen är mycket gammal och är lite av en ur-retriver. Tempratmentet är ruffligare och lite mer "vaktig" än andra retrivertyper. Curlyn är dom mycket lugn och tyst som hund.

Jag äger en curly sedan ett å till baka och har bara gott att säga om denna hund, att beakta är att den inte är en soffliggare utan en hund som skall aktveras. Förra veckan var vi och fjällvandrade. men andra aktiviteter är spår, sök, drag, lydnad och eftersom det är en stor stark hund kan han naturligtvis bära klövjeväskor.

Här är min hunds hemsida

http://www.geocities.com/segelod/mattis.html

Här finner du mer information om Curlys...

http://hem.passagen.se/curlyklubben/
 
Ang rhodesian

En av mina tävlingskompisar har en helt underbar rhodesian ridgeback. Jag har inga erfarenheter av hur de fungerar vid jakt, men jag kan med gott samvete bekräfta att det är en härligt stabil hund med förmåga att både tända till 100 % när det gäller, samt att koppla av när det behövs.

De här två tävlar i agility framgångsrikt, där har hon visserligen inte samma snabbhet som många vallhundsraser, men är istället jämn och säker.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.