Hundar i skidspåren...

Lägger samma fråga här och under hundsport så får man väl se vad det blir för svar...

Hur funkar det hos er runt om i landet med draghundskörning/skidåkning med hund i de allmänna elljusspåren? Har ni särskilda spår för hundar eller är det totalförbud... och vad tycker ni om det?
 
Jag tycker inte att hundar har i de preparerade elljusspåren att göra, dessa är till för skidor och inte bajsande hundar med släde.. Var sak har sin tid och plats.. Bajsmaskinerna har inte där att göra!!

[ Hundägare ]
 
Här är det tillåtet med hund i elljusspåret OM man håller sig till skatingspåret, har hunden i lina OCH plockar bort skiten ur spåret (ta en leksaksspade och kasta ut den i skogen).
Draghundar med släde håller till i skoterlederna.

Min egen åsikt är att det inte gör nåt med hundar om ovanstående är uppfyllt, men faan ta den som låter hunden springa i klassiskspåret!
/BAX
 
Jo!

Jag mötte en man som åkte bakvarv med tre lösa settrar i ett spår som bara har klassiskslinga, det var tusan som om en renhjord farit fram. Det blev två kilometer ospårat hem.

Men faktiskt så är dom sistnämnda ett mycket större problem än hundarna.
Det är inte så roligt för dom som sköter spåret när det står en renhoper mitt i spåret när man ska dra nytt, snacka om ogjort arbete.
/BAX
 
hundar i skidspåren

Det är väl inget problem att ha hundar i skidspåren
De som kör med draghundar åker ju fristil
så de sabbar ju inte spåren
Sen är det ju ganska bra träning att ta rygg på dem i nån kilometer
 
hundspår

Det varierar väldigt mycket mellan olika kommuner. Klart bästa kommun som jag åkt i är Umeå, där har man väl besökta kvällar på allmänna elljusspår, men även ett separat hundspår utan elljus. Mycket tack vare Vindelälvsdraget så är det dessutom folk med väldigt varierande hundraser och skidtalang som åker där, vilket gör det hela väldigt trevligt. Det sämsta staden är hittills Söderhamn, där finns det inte någon möjlighet att åka med hund. Andra ställen är det OK att köra, men det finns inte någon information om saken. Det finns på hundspår på många ställen, men de är ofta väldigt lågt på prioriteringen när det gäller att dra upp dem.

Som vanligt gnälls det på hundar, plocka undan skit tycker jag man bör göra. Att de skulle förstöra spåren så fasligt kan jag inte hålla med om. Så länge man inte kör när det är mjukt, så lämnar stavar lika mycket märken som hundtassar.
 
Lösa hundar, släde och hundskit...

Ingen inbillar sig väl att söndertrampade eller av släde sönderbromasde spår, eller lösa hundar som kommer mot åkriktningen är ett mindre problem för den som är ute för att dragträna sin hund. Men att förbjuda seriös träning för att en del har lösa hundar eller inte respekterar regler... ja, det är ju som att förbjuda tävling med bil för att folk kör i fyllan...

Vad gäller "bajsmaskiner", så får man väl förmoda att man rastar sin hund innan man ger sig ut i spåret, precis som inför all annan träning. Det handlar ju inte om rastning i spåren utan träning... Plockar man inte upp skiten spelar det ju ingen roll om man befinner sig i stan eller i skidspåren. Ingen kommer väl på tanken att förbjuda hundar att vistas inom tättbebyggt område. Däremot kräver man ju med all rätt att hundägare plockar upp efter sina hundar... Varför skulle inte samma sak fungera i skidspåren?

Av hundar söndertrampade spår...
Det är märkligt att de bästa spåren i min kommun är där skidåkning med kopplad hund är tillåten någon dag i veckan. Där är de mycket bättre än anslutande spår där hundförbud råder. Vi har aldrig haft bättre spår än efter att draghundsklubben arrangerat mästerskapstävlingar i draghundskörning, där hundratals hundar passerat. Kanske det kan vara så att hundarna trampar luften ur snön och det därför går att packa den bättre...

Sen tycker jag att det är en självklarhet att man som hundägare visar hänsyn till andra människor oavsett man är i skidspåret eller på stan. Lika självklart som att jag tycker att alla ska ha rätt att använda offentliga anläggningar på lika villkor så länge man inte förstör för andra. Trist att de som satsar seriöst och försvarar sveriges heder inom draghundssporten inte ska ha tillgång till samma förutsättningar som längdåkarna utan hund... Vi har ju väldigt hög internationell klass på de svenska draghundsekipagen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 åsnes sondre i skidspåren? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.