Hud som lossnar efter fjällvistelse

Sedan några år tillbaka har jag noterat att jag ungefär 2-3 veckor efter en fjälltur (både vinter och sommar) får extremt hudavfall på fingrarna, det börjar på fingerspetsarna. Det lossnar hela sjok av hud, och det blir lätt lite irriterat för huden under känns lite torr. Jag får inga röda utslag, bara hud som lossnar.

Är det någon på forumet som vet vad detta kan bero på. (Någon slags bristsymptom? Något virus? - jag tänker i första hand på något virus i stil med herpes-virus som gärna blossar upp då kroppen blivit försvagad) Jag minns inte att detta hände tidigare.

Jag gör regelbundet vandringar med skolelever (gymnasiet) och en del av dem upplever samma sak - så det verkar inte vara åldersrelaterat.
 
Det är inte så att huden slits onormalt mycket under fjällturen, bildar valkar/förhårdnas, och sedan släpper dessa efter ett par veckors vila? När jag klättrat mycket och sedan gör uppehåll blir det liknande på mina fingrar, när den av klättringen härdade huden lossnar.
 
Inga förhårdnader vad jag har kunnat se. Däremot är det ju oftast lite kallt, inte minst när man kramar om sin kära lilla gastub, för att kräma ut det sista.
 
Läderhanskar?

Både en av mina barn och en granne är kromallergisk och när det har läder mot huden uppstår det symtom du beskriver, kan det vara så att du använt läderhandskar?
 
Javisst, det troligaste är ju att du duschar för mycket när du är ute på fjälltur! Detta måste ju få förödande konsekvenser i kombination med den extra tunna huden på fingertopparna...
 
@JoeSwede - troligen inte stavar, då hudömsningen är kraftigast på fingerspetsarna och inte i greppet. På vintern har jag också oftast vantar som skyddar bra.

@Le Troglodyte - om det nu är torr hud, så blir frågan hur jag bäst motverkar detta. För jag är ganska säker på att det inte beror på för mycket varmt vatten i kombination med diskmedel/tvål. Då borde jag lida av det konstant och mer uttalat på hemmaplan. Jag försöker använda arméns hudsalva, men det kan bli bättre.

Frågan är också om man borde ha med sig ännu mer fett i kosten (och vilket slags fett/lipider), det är i alla fall värt att prova. Jag menar: Torr hud beror ju enligt länken mest på att vi torkar ut hudens talg- och fettskydd, då borde det bli betydelsefullt att ersätta fettet med nytt fett via kosten. Det mesta av detta fett bränner jag dock troligen, eftersom jag oftast går ner några kilo i vikt under turerna.
 
Jag tror också på någon form av allergisk reaktion. Själv är det nästan tvärtom, dvs huden på händerna mår bra av att vara mycket ute i frisk luft och natur och utsätts inte för uttorkande kemikalier eller varmvatten som hemma...dessutom fingertopparna??
Jag antar att du tänkt igenom och analyserat noga vad dina händer kommer i kontakt med under en typisk vandring och jämför detta med ditt vardagsliv, någon speciell skillnad (ex vad använder du för diskmedel under turerna)? Dessutom beskriver du att problemen kommer några veckor efter avslutad tur. Finns det något i din hemmiljö som du kommer i kontakt med efter hemkomst som kan ge dig den här reaktionen? Är det en allergisk reaktion, kommer den oftast ganska snabbt, inte flera veckor senare.
Problemen du har kan till viss del liknas vid en kontaktallergi, ex mot nickel. Vad har du för material i vreden på dina kranar hemma? Inte ovanligt att kranar kan vara nickelpläterade.

Att man går ner några kilo i vikt efter en fjällvandring är nog något vi alla gör, men har svårt att koppla detta till dina symptom. I så fall skulle nog dessa symptom vara vanligare.

Har försökt tänka igenom var jag själv anstränger fingertopparna dagligen och inte hela handen under en vandring, och det moment som jag just nu kommer på är när jag rullar ihop liggunderlaget. Där behöver jag bra fingergrepp för att få ut all luft och komprimera bra. Kan det ge dig någon ledtråd?
 
Hej

Svullnar dina händer när du vandrar? Dvs känns de korviga när du knyter handen och eventuell ring sitter tight? Har inget vetenskapligt belägg för det men en kompis tappar hud på fingrarna efter vandringar där fingrarna svullnat pga att ryggsäcken sitter och hämmar blodflödet tillbaka (?) och händna har varit mest hängande nedåt. Kanske ger den där svullnaden någon form av "övertryck" som dödar hudceller? Det är iaf kompisens teori...
 
Ingen allergi

Tack för svaren hittills!! Kom gärna med flera uppslag.

Smux: Jag tror inte alls på nån allergi, i så fall skulle alla mina elever också vara allergiska. Symtomen är inte heller lika de man får vid allergi, alltså inga röda utslag mm.

Karolina P: Svullnad skulle kunna vara en bakomliggande orsak för några elever, men inte för det stora flertalet - inte heller för mig. Jag förstår dock inte riktigt hur svullnaden skulle kunna leda till att huden lossnar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Tomas P Spår efter 4-hjuling i Abisko NP Fjällvandring 98
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
carstens Padjelanta/Nordkalottsleden efter 6/9 Fjällvandring 6
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
brigas Reflexioner efter att ha gått "ovan Skierfe" Fjällvandring 0
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Fjällvandring 0
umemorgan Spana efter rovdjur Fjällvandring 4
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
fjällerik längtar efter semester! Fjällvandring 3
motumba Efter tågkompaniet? Fjällvandring 3
Svartkjelen Lars Monsen i mål efter 8000 km! Fjällvandring 16
laurentiusweg Kvikkjokk / Gamajåhka efter säsongen Fjällvandring 5
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
Lars G A Mårmamassivet efter midsommar? Fjällvandring 8
karlsson Sarek veckan efter midsommar?! Fjällvandring 0
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.