Höjpunkt -2004?!?

Vad har ni för friluftsplaner för 2004?

Vad tror du kommer bli höjdpunkten?

Dela gärna med er av era planer och inspirera oss alla.

MVH
Kim
 
Jag och min kära broder skall ge oss iväg på en långresa med mtb.
Vi kommer att starta på Södra Stadsberget i Sundsvall och cykla till Östersund. Väl framme i Östersund får vi förstärkning av en polare som tar sitt pick o pack och hänger på vidare till Sylarna och sen upp till Storlien eller närmare bestämt Norska gränsen vilket är vårt slutmål.

Vi kommer INTE att cykla på E14 för det lär bli väldigt enformigt och tråkigt..utan istället har vi valt att köra på Mittnordenleden, en gammal vandringsled som sträcker sig från Wasa i Finaland ,till Sundsvall och vidare över till Hegra i Norge. Leden är dragen genom skogarna i Medelpad och Jämtland. Vi kommer att cykla i närheten av Helvetesbrännan och många andra fina platser.
Vi räknar med att ha avverkat ca 50-60 mil när vi väl nått vårt mål.
Men...det kommer att bli ett spännande och förhoppningsvis roligt äventyr!

//Andreas
 
Jag ska förhoppningsvis ut på fototurer, troligtvis mest på gotland, det finns kungsörn här har jag hört...

sedan ska jag börja spara ihop pengar för än längre utomlandsvistelse, kanske inte i sig en höjdpunkt, men mål och medel hör ihop.
 
Förra sommaren tog vi en 2,5 veckors tur i Arjeplogsfjällen, bl.a. genom Laisdalen. Första (!) vandringsdagen vred en vrång fjällbjörk sönder mitt nya flugfiskespö, efter att jag skaffat all möjlig info om flugfiske av kunnigt folk här på Utsidan, nynasare som jag är på flugfiskeområdet. Allt var planerat in i minsta detalj, trodde jag. I år ligger nya flugspöt i en metalltub. Under vandringen genom Laisdalen passerades en mängd små och stora vattendrag, och överallt fanns fisk av fint format. Något frustrerande. Fick nöja mig med att meta upp några öringar med björkmätarlarver ur sjöar för att få något att lägga i pannan. Så i år är jag full av revanchlusta. Ska tillbaks till Laisdalen.

Padjelanta har jag ännu inte sett, vilket känns som en stor brist i min erfarenhet av svensk natur. Känner en längtan dit, så Padjelanta blir det också, väster om de stora sjöarna. Kanske vi kopplar ihop vandring Laisdalen med vandring Padjelanta, och går förbi Ikesjaure, under en ca. femveckors vandring.

Laisdalen och Padjelanta blir under Juli-Augusti, med tältkåta. Betyder starta tungt och gå korta etapper första dagarna. Under försommaren kommer vi att göra en "back to basic" vandring, dvs. skippa tält och brännare, ta tarp eller vindskydd, gå lätt och ta en 10-14 dagars tur genom någon vild skog, kanske 10-milaskogen mellan Klarälven och Västerdalälven. Skogsområdet är dock inte fastställt ännu.

Sen tillkommer andra ännu inte spikade vandringar, men vad som blir höjdpunkten för året återstår att se. Där jag ev. får syn på en varg, en fjällräv eller en järv, av vilka jag aldrig haft förmånen att få se någon, blir i så fall troligen höjdpunkten för mig :)

Raskesven
 
Padjelanta

Tänkte vandra en liten sväng i Padjelanta, från Ritsem till Staloluokta. Sedan är frågan om det blir flyg eller vandring till Kvikkjokk, kanske via Linnés väg. Får se hur trött mitt sällskap är.

/Ulf
 
Sommar

I sommar så blir det 2 vandringar vid Kebnekaise. Först en mellan Nikkaloukta och Abisko troligen med brorsan för att slutföra det vi skulle göra förra sommaren. Senare på sommaren blire det en vandring runt Kebnekaise massivet. Detta kommer att vara några av mina höjdpunkter 2004.

/T
 
Toppturer

Förhoppningen är att påsken ägnas åt 9-10 dagar med toppturer på snowboard i Hemavan. Rejält med snö däruppe redan nu, så det finns förutsättningar för en lång säsong.

Erik
 
Om isarna bär blir det säkert en tur från Åland till fasta Finland med skidor och pulka, om möjligt efter den gamla postvägen.
Koivu
 
Toppturer i Eikesdal

Förhoppningsvis blir det några dagar med sol, snö och höga berg i Eikesdal. Finns det någon bättre semester än skidsemester?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lorre2 Höjpunkt -2003?!? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.