Höjdrädd?

Hej!

Jag gör lite research och undrar om någon av er som klättrar har skräck för höjder?
Tack!

Hälsningar
Therese
 
Jag är inte rädd när jag har ett rep med mig...

Och är ordentligt säkrad...

Annars har man en liten respekt förhöjder... man vill ju inte trilla ned...


/Gustaf
 
har inte själv några problem med höjder, men jag har träffat väldigt många som klättrat på klättervägg som ett sätt att komma över höjdskräck. Kanske ett annorlunda sett att lösa problemet på, men de tycker det hjälper, och har man kul samtidigt så desto bättre : )

/mikael
 
det stämmer ganska bra för mig! jag har skräck, men med rätt partner och tid sa brukar det ga över ganska snart!
 
Klart man ä höjrädd!! Men det har blivit bättre, har klättrat i 3 år snart. Första året va det inte å tänka på att gå fram till en kant å kika ner. Nu har jag stolt firat mej ner 60 meter men man ä ju inte bara fräck......
Som sagt man lär sig lita åp prylarna mer och mer, rutinen bidrar ju en hel del.

SÄKERHET FRAMFÖR ALLT
 
Berg är ok

Efter att ha klättrat i ett par år har jag inga problem med att stå på kanten och titta ner. Värre är det med mänskliga byggnationer, t.ex. höga hus eller byggnadsställningar som svajar. Berg är ju fast, med sånt som är byggt vet man aldrig (säger psyket alltså...)

För övrigt så brukar det inte göra nån skillnad när man kommer mer än 2-300 m över marken, då ser det ändå likadant ut när man tittar ner.
 
Marken böljar

Jag var och klättrade för ett par dagar sedan.
upplevde då en otrolig höjdrädsla har aldrig känt det tidgare.
Jag lade mig ner på berget och kikade över kanten, och hela åkern nedanför böljade som ett hav.
Detta gick över efter ett par minuter och jag kunde fira mig ner utan problem.

hoppas att du får ut något av detta
 
rädsla

Min klätterpolare brukar inte vara så rädd, utom ett specialfall.
Ett sva som sedan går in i ett överhäng. Jag tror det han ogillar är när den som säkrar är nedanför något han kan trilla på. Låter konstigt tycker jag, men så känner han.

//L
 
Hejsan!

Jag är nog ganska höjdrädd... Var egentligen inte så höjdrädd då jag började klättra för ungefär ett år sen, tycker att det blivit värre... I helgen var jag på klippklättringskurs i rösåsbergen och då var jag rädd. Så rädd så att jag darrade nästan hela tiden. Men det är konstigt, fastän jag är så rädd är det ändå på nåt sätt roligt... Och ibland då jag klättrar tänker jag att aldrig klättra mer. Men sen då jag kommit ner på marken eller kommit ur den svåra situationen, då vill jag nog klättra igen. Så jag tänker nog fortsätta med klättring och hoppas attjag någongång slipper min höjdrädsla.
 
Re: rädsla

engdell; sa:
Min klätterpolare brukar inte vara så rädd, utom ett specialfall.
Ett sva som sedan går in i ett överhäng. Jag tror det han ogillar är när den som säkrar är nedanför något han kan trilla på. Låter konstigt tycker jag, men så känner han.

//L
Det är väl ganska normalt att vara rädd för att ramla på ett hårt parti berg, oavsett om säkraren befinner sig där eller inte. En sådan försiktighet är bara sund.

Personligen är jag inte höjdrädd på något sätt, men försiktig. T.ex. springer jag inte omkring uppe på kanten på en klippa icke säkrad. Men klättringen handlar också om att övervinna människans inneboende rädsla för höjder, lita på utrustningen och sin egen förmåga och ta sig upp, säkert och bra. Jag skulle vilja påstå att det oftast handlar om psyke snarare än fysisk förmåga, man måste övervinna sig själv och därmed berget.
 
Vattenplask

Jag har märkt att när jag har druckit för lite vatten (inget annat) så blir jag höjdrädd, konstigt tycker jag...
 
Inte rädd men har respekt

Jag har ingen höjdskräck, men jag har respekt för höjder. Hoppas att alla som håller på med klättring också har det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ylvan Höjdrädd klättrare Klättring allmänt 23
kaab en till höjdrädd Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.