Höjdacklimatisering/för snabb takt? Synpunkter?

Ursäkta, valde en mycket dålig titel för min fråga.
Jag försöker stänga förra tråden och formulera om rubriken istället.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78735#post699427

Har en ledighet i oktober som skulle kunna lämpa sig bra för en vandring på ca 10 dagar i Nepal, en vandring som heter "Langtang Valley Trek".
Men: någon som har vandrat denna, och mer eller mindre startat från havsnivå i Sverige eller annat land? (Jag bor i Shanghai/Kina, i stort sett ingen höjd att tala om förutom 15:e våningen i huset...)
Vandringen toppar på ca 4900 m, efter en start på ca 1400-1500 m i Kathmandu och Syabrubesi. Redan andra vandringsdagen upp till 2500 m, tredje 3300 m, fjärde 3800 m och femte 4900 m. Många dagar alltså väl över den grova tumregeln med ca 500 m/dag. Onödigt tufft?

Jag vet att höjdens inverkan kan variera mellan både personer och mellan olika tillfällen, men det kunde ändå vara intressant att höra om någon har egna erfarenheter just för detta område och denna "höjningshastighet".
(Förra året var vi några som vandrade "Annapurna Base Camp Trek" utan höjdproblem och den vandringen är som högst ca 4100 m, men då hade vi "fuskat" med en resa till Lhasa, 3500 m, kort tid innan. Något sånt finns inte möjlighet till denna gång.)
 
Har du någon uppfattning om du lätt får höjdsjuka jämfört med andra personer Monica?

Viktigt att inte pressa på utan vända eller ta vilodag på något lägre höjd om man får allvarliga symtom. Viktigt också att skilja på lättare symtom typ huvudvärk och lätt sjukdomskänsla från allvarliga symtom med påverkan på t ex koordinationsförmåga.

Det viktiga är att deltagarna och guiderna i din grupp har bra koll och att ni tar hand om varandra och ser till att vända i tid inte hur det gått för vandrare på rutten tidigare.

Thure
 
Thure, tack för svar och påminnelse om de regler man ska sätta upp och se till att följa!

Nej, jag har nog ingen riktig koll på hur jag fungerar på högre höjder egentligen, men har inte haft problem där jag har varit hittills även om det inte är några höjder att skryta med:
- Skidor i Alperna, Aiguille du Midi i Chamonix upp till 3800 m (men delat rum med en som faktiskt fick höjdsjuka, i Val Thorens där vi bodde på 2600 m),
- vandrade som tidigare nämnt upp till Annapurna BC förra året, 4100 m, men då efter typ 5 vandringsdagar lagom stigning och med ett nyligt besök i Lhasa, 3500 m,
- i Lhasa var jag och de 4 övriga i sällskapet höjdpåverkade med symptom som "lite bakis" och viss huvudvärk första och en del av andra dagen, efter att ha flugit in direkt från Shanghai där vi bor, typ 0 m ö h.

Jag är egentligen inte så "rädd" för att prova, men det vore ju trist att välja en semesteraktivitet som inte blir riktigt vad man har tänkt sig, pga att programmet är för komprimerat, höjden stiger för snabbt, och man kunde ha klurat ut det från början.
Jag frågade arrangören i Nepal om erfarenheter från tidigare tillresta vandrare, han säger att tempot beskrivet i mitt förra inlägg normalt inte brukat ge några problem. En annan rutt de har går upp till 5400 m, men den har inlagt en acklimatiseringsdag på 3500 m, normalt inte heller några problem.

Alla erfarenheter uppskattas innan resebokning!
 

Vandringen toppar på ca 4900 m, efter en start på ca 1400-1500 m i Kathmandu och Syabrubesi. Redan andra vandringsdagen upp till 2500 m, tredje 3300 m, fjärde 3800 m och femte 4900 m. Många dagar alltså väl över den grova tumregeln med ca 500 m/dag. Onödigt tufft?


Kathmandu ligger precis under 1300 meter , men det är hur som helst akademiskt : det sker ingen acklimatisering under 2000 meter åtminstone i kortsiktigt perspektiv , och ingen alls i Ktm. Det här är ett problem idag när allt fler Sherpas flyttar ner till Ktm , och är i samma läge som många trekkers efter det långa vinteruppehållet. Fick själv se en halvdålig ung sherpa i den situationen vid Gosaikhund för ett par år sen.

Det bästa du kan göra är att gå så fort som möjligt till 2000+ , och vila första dagen. Nagarkot nära Ktm faller faller väl precis under den normen. Syabrubesi var kring 2200 , om jag minns rätt - kartverktyg på min blogg här
Om du flyger via Chengdu och kan avvara några dar så är. Kangding ( 2600 m.ö.h. ) och vägen dit trevlig. Kangding har f.ö. en av dom fem flygplatserna över fyratusen meters höjd idag.

Fjärde och femte natten låter definitivt riskabla , även med medicinering . Om du inte redan har läst det , så hittar du väldigt detaljerad information om acklimatisering osv från CDC på ( kortlänk ) http://korta.nu/cdcalt . Hackett har ett par decenniers erfarenhet som klättrande och forskande doktor , bl.a. en Everestbestigning , Shlim har jobbat femton år i Nepal .
 
Har en ledighet i oktober som skulle kunna lämpa sig bra för en vandring på ca 10 dagar i Nepal, en vandring som heter "Langtang Valley Trek".
Men: någon som har vandrat denna, och mer eller mindre startat från havsnivå i Sverige eller annat land? (Jag bor i Shanghai/Kina, i stort sett ingen höjd att tala om förutom 15:e våningen i huset...)
Vandringen toppar på ca 4900 m, efter en start på ca 1400-1500 m i Kathmandu och Syabrubesi. Redan andra vandringsdagen upp till 2500 m, tredje 3300 m, fjärde 3800 m och femte 4900 m. Många dagar alltså väl över den grova tumregeln med ca 500 m/dag. Onödigt tufft?


Nej det där sovschemat funkar inte. Och lita inte på vad arrangören i Nepal säger de snackar bara strunt. I Langtang och Gosainkund är höjdsjuka mycket vanligt.

När jag gjorde leden så var vi redan acklimatiserade vilket ger helt andra förutsättningar. Vill Du absolut gå leden från det där hållet så måste Du lägga till vilodagar på 3300 och 3800 meter samt helst göra dagsturer högre. Nu har jag inte guideboken här och kan kolla detaljerna åt Dig. Men det jag vet är att om Du går leden från andra hållet upp i Langtangdalen först så är det betydligt lättare med acklimatiseringen och Du har chans att vända om om det inte funkar. Notera dock att de flesta går för fort upp i den dalen också och alla guidefirmor har ett felaktigt upplägg där därav den höga andelen vandrare som får problem.

Kör Du leden som planerat går det dock att ta sig över passet och strunta i att sova vid sjön det är betydligt bättre höjdmässigt men lite trist såklart. Tror det var en del som gjorde så och det är ingen dum ide att sedan vända upp igen på en dagstur. Sträckan där är den bästa så är vädret bra är den värd att gå 3 gånger. Dessutom är boendet vid Gosainkund rätt så ruttet.

Alltså, antingen vänder Du på turen eller lägger till vilodagar samt inte sover på 4900 meter. Då ska det nog funka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnetteA Hur länge har man nytta av höjdacklimatisering? Trekking 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.