Högre höjd

Undrar om någon där ute har koll på bra turer i Alperna som inte går för långt ner på höjden.
Sitter i La Grave där snön lyser med sin frånvaro på låg höj.
Här ligger dom flesta dalar på runt 1600 m ö h men jag leter efter ett område där dalarna helst inte går ner till lägre än 2400 m ö h för säkra snöförhållanden.
 
Skulle inte område kring barre des ecrins och dome de neige passa för lite turer. Det ligger ju inte så långt ifrån dig.
 
Tyvärr så är det ingen snö där heller.
Hela nationalparken har dåligt med snö på låg höjd.
Jag tänkte mer på Alperna längre norr ut.
 
Gran Paradiso

Ingen expert direkt men kanske Gran Paradiso i Italien kan vara något? Vet att skidåkning finns på över 4000 meter, vet dock inte vilken lägsta-höjden är.
 
Var också på väg att föreslå Barre des Ecrins, men om du säger att det är dåligt där så...

Var i La Grave förra veckan, och håller med om att det är skrämmande lite snö. Var där fyra veckor senare för två år sedan och det var jämförbart med hur det var nu, om inte bättre.

De stora, höga massiven är väl annars Mt Blanc (Chamonix m.fl.) och Penninerna (Zermatt, Cervina, Saas Fee etc.). Jag var i Zermatt i helgen (efter La Grave) och där gick det att skida hela vägen ner till dalen om man ansträngde sig. Gornegletcher glaciären var helt ok att ta sig fram på och ner från, och vi hade nära nog en meter puder på Schwartztor.

Lämpliga turer kan ju vara vadsomhelst runt Chamonix och kanske Zermatt->Saas Fee via Adlerpass? Castor såg väldigt ogästvänlig ut (mycket is), annars hade nog "Monte Rosa Haute Route" AKA "The Spagetthi Tour" varit fin.

Generellt är det väldigt varmt och ont om snö.
[Ändrat av blomma 2005-04-01 kl 16:33]
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.