Höghöjdstält

Jag har använt både BD Firstlight och Hilleberg Unna på höga höjder. Här är mina erfarenheter.

Firstlight är ett riktigt bra, och lätt, tält. Det passar givetvis bäst på höga höjder och snöunderlag (mitt golv gillade inte att jag satte det på grus). Jag använde det upp till 6700 meter i Himalaya. Dock ska sägas att under turen blev förhållandena aldrig riktigt kritiska, men en del snö och ganska hård vind var inga större problem. En tältlina gick av, men det berodde nog mer på slarvigt uppslagande och användande av en lite för vass sten... Kondens... ja... jo nätterna när temperaturen kröp ner mot 30 minus bildades det en hel del snö på väggarna i tältet. Dessutom är det under snöstormiga nätter svårt att hålla snöflingor utifrån ute om man har ventilationen öppen... Så... främsta fördelen med tältet är dess lätthet. Det finns alltså nackdelar men fördelarna är fler enligt mig.

Unna är säkerligen ett bra tält... så länge det inte används i extrema vindar och miljöer på höga höjder. Efter en tur i Atacama-öknen i Argentina och höjder upp mot 5400 meter var resultatet 2 böjda tältstänger, hål i både tältduk och golv, trasiga tältlinor, trasig hållare för innertältet i taket och trasiga fästen för tältpinnar runt om tältet. Dessutom fungerar konstruktionen med det lilla taket extremt dåligt i hård vind och dragkedjan är svårmanuvrerad i kyla kombinerat med grus. Å andra sidan ska sägas att jag ju inte vet hur ett annat tält hade uppträtt, för vindarna var extrema! Jag blev en gång uppkastad några meter i luften av en stark kastvind och landade en bit bort, och andra gånger kröp jag fram över berget på alla fyra för att inte blåsa omkull... Jag ägnade dagligen runt 2 timmar att sätta upp tältet vilket jag tycker är på tok för mycket tid. Jag kommer nog aldrig mer att köpa ett Hilleberg-tält, jag hade högre förväntningar helt enkelt.

Jag har nu införskaffat ett Exped Polaris som jag ser fram emot att testa under nästa äventyr.

Dennis
 
Enkelväv...

Jag har använt både BD Firstlight och Hilleberg Unna på höga höjder. Här är mina erfarenheter.



Unna är säkerligen ett bra tält... så länge det inte används i extrema vindar och miljöer på höga höjder.

(klipp)
Dennis

Helt rätt och frågar man Hilleberg så är det precis vad de svarar också. Unna har inte designats med vinter- eller extremanvändning i åtanke.

Har själv använt Unna "extremt" dvs på vinterfjället men då med dubbla stänger och extralinor både på stångfästena och i krysset högst upp. Detta efter diskussioner med HB :).

Med dessa förstärkningar står tältet stabilt även i hård vind och snöbelastning, men problemet med isande dragkedjor fanns kvar (inget skydd över dessa eftersom tältet inte designats för vinteranvändning) och dessutom alldeles för dålig ventilation.

Tots att det funkade med förstärkningarna skulle jag inte rekommendera Unna som vintertält, det är för dålig ventilation och man måste använda så många linor att det blir ohanterligt.

HB har inga bra vintermodeller under 2,8 kg...tror att envävstält är den enda möjligheten om man vill ha så lätt tält...

//J
 
Vinter och Unna

Vill bara göra några tillägg efter ovan inlägg angående Unna.

Jag har inte haft några större problem med Unna när det är kallt vad gäller ventilationen. Det har funkat bra. Och att det inte skulle vara designat för vinterbruk finner jag märkligt eftersom det står att det är det på många ställen på deras webb (där står även att läsa att Unna är ett tält för alpinister). Dessutom är den enda "bruksbild" som finns på Unna på webben en vinterbild.

Slutligen vill jag tillägga att jag hade extra stormlinor till Unna som jag använde under Atacama-turen.

Nu ska jag inte tjafsa mer om dubbelväggstält:)
 
Taeltet skall anvandas vid klattring och helst inte vaga mer aen dryga 2 kg. Det ska vara litet och enkelt att satta upp pa sma platser, dvs ej absid, ej stor iaf! Det ska klara 2 pers. Men da ska det vara fullt ocksa. Och det ska tala mycket; sno, vind, regn, kan absolut inte kompromissa har, maste vara ett stabilt fyrasaesongerstaelt!

Jo, enkelvav kan ju ge en del kondens, det ar en av nackdelarna.

sara

Sara!

Men det låter ju som att det är klippt och skuret för ett BD I-tent (fd. Bibler). Den uppfyller alla krav som du nämner ovan plus att kondensen "fastnar" på insidan av väven och sugs ut genom den. Det låter konstigt men det funkar. Insidan är lite lurvig kan man säg.

Absid finns, men den kan du välja att sätta på eller ta av. Sjukt smidigt. Jag använder absiden i BC och i låga läger. På hög höjd kör jag utan och kokar inuti tältet. Ventilationen sitter i taket. Tältgolvet är extremt stabilt faktiskt, jag har använt tältet många, många gånger nu och det ser fortfarande nytt ut, så du behöver inte oroa dig för att snön under ska smälta igenom duken.

Räknas som ett extremt stabilt tält. Pitchat rätt så absolut.

S.
 
Helt rätt och frågar man Hilleberg så är det precis vad de svarar också. Unna har inte designats med vinter- eller extremanvändning i åtanke.


Lite intressant eftersom det ges en annan bild i deras Tälthandbok (2006/2007), t.ex:

"Eftersom alla Hillebergtält är fyrasäsongerstält fungerar alla modeller bra oavsett väderlek." (s. 16)

"Unna är perfekt för turer alla tider på året då låg vikt är högprioriterat och där terrängen och underlaget kan göra uppsättningen besvärlig." (s. 42)


"Unna är ett helt fristående fyrasäsongstält..." (s. 43)

Ska man göra dessa utsagor så bör man nog se till att ha designat tältet med i alla fall vinteranvändning i åtanke...
 
´
Jag är 191, ligger på diagonalen när jag är solo i tältet. med sällskap får man orma ihop sig lite. Det är ett ganska rymligt enmanstält men ett väldigt trångt tvåmanstält.

Är lika lång och har samma erfarenhet :)
Det funkar att ligga diagonalt, men någon extra decimeter hade inte skadat. Funkar att trä regnjackan över fotändan på sovsäcken för att skydda mot fukt.

Jörgen
 
Hej,
undrar om nagon har information om LäTTA hoghojdtalt? Allltsa inte ett 4 kilos expeditionstalt, utan ett latt, litet, single-wall.

Vilket marke och vilken modell har du anvant?

Vikt?

Bra?

Daligt?

Om nagon har provat flera modeller och kan jamfora ar det valdigt valkommen information.
Tacksam for alla svar!!

Sara

Av lågrpristält kan jag varmt rekommendera Everest Flexible 2/3 av årgång 2001. Duger bra för de flesta turer enligt mig, även åt de mer extremare turerna på höga höjder. Tält av tjekiska Husky bör du undvika, riktigt dåliga, även de modeller som säljs som "expeditionstält". McKinley har jag ingen erfarenhet av men Marmot har ju även dem en hel del lätta tält av lågrprisklass som enligt tillverkaren är av "5-säsongs / expeditionsklass".
 
Av lågrpristält kan jag varmt rekommendera Everest Flexible 2/3 av årgång 2001. Duger bra för de flesta turer enligt mig, även åt de mer extremare turerna på höga höjder. Tält av tjekiska Husky bör du undvika, riktigt dåliga, även de modeller som säljs som "expeditionstält". McKinley har jag ingen erfarenhet av men Marmot har ju även dem en hel del lätta tält av lågrprisklass som enligt tillverkaren är av "5-säsongs / expeditionsklass".


Förutom att det väger 5 kg så är det ju ett lätt tält...

Sara
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.