Hög hastighet - längd

Hej, jag sitter och funderar lite på detta med längd på skridskorna, samt kurva. Jag har sedan jag återupptog min åkning för sisådär 5 år sedan, efter ett avbrott av olika skäl på ca 10 år, åkt på löshäl och lydde direkt råden att köpa korta skridskor, 44 cm, samt att sätta bindningen långt fram på skridskon, så att man får ung lika mycket åkyta bakom som framför. Åkningen blir mer lekfull och fartfylld, vilket jag tycker är roligt.

Jag vet att ämnet har avhandlats i massor av trådar, men är det någon som kan förklara hur längd kontra hastighet hänger ihop? Jag vet att man säger att kortare skridsko inte är långsammare skridsko, och det verkar ju stämma, men samtidigt så vill man ha en del utskjut av skridskon bakom foten för att på så sätt få ett effektivare skär? Innebär detta bara mer kraftbesparande eller ger det också hastighet? I så fall finns ju definitivt en nedre gräns för hur kort en skridsko kan vara för att vara snabb.

Anledningen till att jag frågar är att mina första skridskor inte gick att justera i sidled, vilket jag upplevde som väldigt störande, och att jag nu har "knyckt" min frus blåa, 46 cm, samt justerat dem efter min åkning. Åkningen blir klart mer avslappnad. Dock gillar jag inte den långa uppslipningen på dessa skridskor, åkytan blir rätt kort i förhållande till längden. Då kan man såga av dem såklart, men eftersom Rottefellabindningen är så lång där fram så är det inte såvärst mycket man kan såga av om man ska ha bindningen i främsta fästet, vilket man måste, eftersom man vill ha skena bakom foten. Jag funderar dock ändå på att såga av förskeppet med 2 cm. Den ena stansningen försvinner ju då. Är det någon som vet om man måste förstärka infästningen på grund av detta?

Jag har själv ett par skyllermarks röda sen kort tillbaks, som jag bara provat en gång, men den upplever jag som att den tyvärr är något för lång och därmed blir lite tung och otymplig och inte så "rapp". Kanske är jag bara ovan med den långa åkytan, men möjligen skulle man kunna såga av aktern lite, det blir tillräckligt kvar för att kunna åka bra ändå skulle jag säga. Även då försvinner en stansning och en blir kvar. Hur påverkar detta hållfastheten tror ni och bör man kompensera för den bortsågade stansningen i aktern?

Slutligen - om man har en relativt kort radie på skridskor med ganska lång åkyta, t.ex. skyllermarks röda, hur påverkar det åkningen? Det känns mer naturligt att köra kortare radie, typ runt 20, på en skridsko som är runt 42, 43 i längd. Påverkar detta på något sätt energiåtgången vid åkning, dvs. kan man åka lika avslappnat timme ut och timme in med ett par sådana skridskor som med ett par mer "traditionella" (vi antar att isen håller ok kvalitet).

Vore kul att höra era tankar. Och för att inte diskussionen ska handla om fel sak - nej, det är inte viktigt att åka fort och långt, men det är roligt ibland. Men jag står gärna i "grosshandlarstil" och snackar skit långa stunder också.

Alex
 
Jag drar mig till minnes ett litet experiment jag gjorde på ÖIP för många år sedan. Jag färgade in hela skenans undersida med spritpenna och körde en långsida (alltså ingen kurvåkning) varpå jag tog av mig grillorna för att se efter hur mycket färg som var bortslitet.

Jag kommer inte ihåg hur lång åkytan var men jag minns att jag förvånades över hur kort den var. På den tiden åkte alla med fast häl. Jag misstänker att skillnaden i åkyta är tämligen liten vid de olika kurvradier som vi normalt använder oss av.

T
 
Åkyta, kurvradie

Det tror jag också, dock så låter ju den mindre radien oss manövrera skridskon effektivare, vilket ger en skojigare åkning, tycker jag. Slutsatsen borde då bli att man kan gå ner till en radie kring 20 utan att det ger någon negativ effekt?
 
Om du har lika lång åkytan som hastighetsåkare du är på rätt spår, så enkelt det är.
 
Senast ändrad:
Det finns naturligtvis en nedre gräns för hur kort åkyta man kan ha. En hockeyspelare håller sig med en mycket snäv kurvradie (manövrerbarhet) medan bandyspelaren trivs bättre med en flackare profil (fart). När en långfärdsåkare får problem med kursstabiliteten (wobbling) i glidfasen så har han underskridit gränsen!

Sedan har vi ju det här med skål- resp planslipning också, men det är ju en annan historia.
T
 
Jag tror(och hoppas) att du förstår.

Inte helt faktiskt... trots att jag har läst spaltmetrar. Jag tycker att beskeden varierar, men jag antar att effektiva åklängden bör ligga nånstans kring 40 cm med fötter i strl 42-43, sen får man variera uppslipningen efter tycke och smak? Eller?
 
Finns för många variabler

för att man skall kunna ge ett enkelt siffersvar.

Både kurvan och åkytelängden samt skenans tjocklek och åkarens benlängd och inte minst åktekniken och iskvalitén har sannolikt betydelse.

Skridskon wobblar lite om man står helt plant med wobblar mindre eller inte alls om den kantas på ytter respektive innerskär. Med lägre skoskaft eller mindre snörda skoskaft kan man kanta mer och klara sig med kortare åkyta. Kortare radie biter fast bättre kantad men blir mera wobblig om man står neutralt.

En åkyta på 40 cm på 1,3 mm långfärdsskridskoskenor med en radie på 20 m verkar helt rimligt.

Blev du något klokare?

Thure
 
Jo, det är väl det där med alla variabler som gör att det är svårt att få en entydig bild. Jag förstår naturligtvis tänket kring detta men märker också när jag läser gamla inlägg att även erfarna personers uppfattning varierar genom åren. Jag har när jag var bra mycket yngre spelat mycket ishockey och vet precis hur en sådan skridsko funkar och varför den ser ut som den gör, men har inte funderat så mycket på de teoretiska bitarna kring långfärdsskridsko utan bara åkt, förrän nu när jag upplever att jag inte riktigt hittar det "perfekta". Mina krav har höjts. Det verkar som att "alla" nu är eniga om att ännu kortare skridsko med ännu kortare kurva är helt ok att åka långfärd på.

Jag har sett att inte minst du Ture brukar rekommendera de röda, som jag nu möjligen upplever som lite för långa (men annars väldigt fina). Jag är endast 175 cm lång, så det kan ju ha med saken att göra. Hur lång åkyta har du själv på de skridskor du använder mest? Tror du man skulle kunna kapa akterskeppet eller tappar man för mycket hållfasthet då?
 
Såga i de röda

går säkert bra men är inte det jag skulle börja med. Kan du inte köra lite längre på dem och prova lite olika inställningar först. Kanske skall du låna ett par kortare skridskor också först.

Jag är också 175 cm lång och tror att mina skridskor i måtten i mycket liknar Skyllermarks röda.

Bilden med bildtext finns på http://www.sssk.se/skridskonet/bild/bild-v.asp?ID=18172&_large=0 och där kan man också klicka fram en förstorad bild. På sidorna på bilden plattformen från SKyllermarks med längden 53 cm som jag utgått ifrån och kapat förskeppet på med mera.

Thure
 

Bilagor

  • pic_18172.jpg
    pic_18172.jpg
    61.8 KB · Visningar: 1,515
Tack för svaret, nej jag ska inte börja med att såga i de röda, absolut inte, jag ser det mer som ett sistahandsalternativ. Först ska jag åka mer på dem och laborera med inställningar. Kurvan på den röda är mellan 30 o 35 och jag tänkte slipa om den så att den blir 25, då upplevs skridskon som mer livlig.

Min tidigare skridsko är 44 så den var kortare, men saknade som sagt sidojustering och hade lite för mycket uppslipning. Vad jag dock tänkte göra är att såga i fruns blåa 46 så att de blir 41 och sen slipa om den kurvan till 20. Kan bli en kul skridsko för den mindre sjön. Tänkte nog också såga bort en del av aluplattan på både de blåa och den röda. Den är onödigt blaffig.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.