• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hjälp mig identifiera en gubbe

Lämna ett inlägg på fotosidan, fråga om det finns nån proffsfotograf med superskanner hemma som kan hjälpa dig!

För NÅT är det ju, och knappast "ludd"! Så det hade ju varit riktigt kul med en superförstoring! :)
 
Mepps; sa:
Con Vector; sa:
Vilken björn har turkosa armar/ramar? Se på mellanbilden i ursprungsinlägget, de mer uppförstorade bilderna gör det snarare svårare att se vad det är.
Det turkosa tror jag är bara en effekt:
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Chromatic_Aberrations_01.htm

Då skulle samma effekt finnas på andra föremål i bilden (se exemplen på dpreview). Se på mittenbilden i ursprungsinlägget, det turkosa är alldeles för stort för att vara en sådan effekt utan att det skulle synas på andra ställen på bilden.
[Ändrat av Con Vector 2005-03-16 kl 13:40]
 
Risken är rätt stor att kornstorleken på fotot/negativet ändå sätter gränsen för vad som går att se. Det är ju inte heller ovanligt att skärpan är ett hinder innan upplösningen (i form av pixlar eller korn) blir det.

Min billiga Epsonscanner klarar att scanna med en upplösning som generellt ligger bortom båda dessa gränser.
 
Con Vector; sa:
Då skulle samma effekt finnas på andra föremål i bilden (se exemplen på dpreview). Se på mittenbilden i ursprungsinlägget, det turkosa är alldeles för stort för att vara en sådan effekt utan att det skulle synas på andra ställen på bilden.
Ja, jo... men det beror ju på, kan ju blivit nån solreflex precis där?

En vandrare i turkosa med så mycket packning borde ju raskesven sett? eller? I tillägg var det ingen stig där.

En björn är borta på nån sekund. Antagligen ett "troll" också.. :)
 
Mezzner; sa:
Risken är rätt stor att kornstorleken på fotot/negativet ändå sätter gränsen för vad som går att se. Det är ju inte heller ovanligt att skärpan är ett hinder innan upplösningen (i form av pixlar eller korn) blir det.

Min billiga Epsonscanner klarar att scanna med en upplösning som generellt ligger bortom båda dessa gränser.
Om jag fattat det rätt så är det en fotobutik som skannat och lagrat bilderna på en CD. Jag tror en "expert" med bra prylar kan få fram mycket mer detaljer! Från negativet alltså.

Värt att prova iallafall, detta var ju riktigt intressant! :)
 
Jag bidrar gärna med en tjuga eller två om det skulle kosta mucket att få ett proffs inkoplat...för att se björnen tydligare!
[Ändrat av lapetter 2005-03-16 kl 17:02]
 
Då är gåtan löst!
Livet är orättvist; alltså var det en björn.

Där ser man, med lite sunt förnuft klarar man sig utan tekniska manicker.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.