Hjälp med sdp pedaler!

eftersom jag nyss blivit skadat och fått order om att cykla mer än vad jag gjort innan har jag i dagarna införskaffat mig spd pedaler och skor till min cykel och mig.

Problemet är att jag inte har cyklat med spd mer än 1 ggr o det var för ett tag sedan. Nu vet jag helt enkelt hur jag skall sätta fast mig...är det någon som vet om någon pedagogisk guide på nätet eller är väldigt bra på att förklara...skall man virda in foten? när man väl är fast hur tar man sig loss? Jag har spd "kitt" av shimano.
tacksam för hjälp
//lisis
 
Klicka in "rakt ned". Bara ställ dig på dem med klossen i läge och lägg lite tyngd bakom så knäpper det till och du sitter fast.

Loss kommer du genom att vrida hälen utåt, bort från cykeln.

Det finns ställskruvar på pedalerna så du kan ha dem riktigt löst i början tills du lärt dig.

-*fniss* jag kör fortfarane med plattformar, :)-
 
skall testa

tack jag skall ut o testa. Jag har nämligen inte satt på pedalerna än, så jag har bara testat "för hand" o det kanske inte är samma grej...tackar så mycket!
 
Lossa dem lite

Du kan lossa spd-fästena på pedalen lite (en justerskruv) så behöver du inte sån tyngd för att få i dem. Jag har mina i typ lösaste läget, vilket också gör att de löser ut lätt när jag vill.

Kan kanske kännas bra i början, åtminstone...

Du skriver skada, vilken typ? Har själv en knäskada och har läst att just vid knäskador kan spd-pedaler göra att benet hamnar i ett lite onaturligt läge (beroende på hur man monterat klossen på skon) och därför ge upphov till besvär.

Om det är aktuellt för din del kan ett tips vara att köra urkopplat en stund och be någon annan kolla på i vilken vinkel du spontant håller foten för att sedan justera klossen så nära detta läge som möjligt. Det ska också finnas clipless-modeller som ger en större vridmöjlighet än vanliga spd-pedaler gör (har ej provat dessa själv).

Eva
 
skada

eftersom min skada sitter i vaderna(muskler som växt snabbare än senor och annar runt omkring, springer mycket därför skall tydligen cyklingen avlasta musklerna o närlaggnade senor o ligament) så jag hoppas att jag inte kommer att få ont i knäna. Men jag skall be någon kolla när jag cyklar. Tack för hjälpen!!
 
mina pedaler har 2 lägen, ett där man sitter FAST och ett där man kan vrida foten några grader åt varje sida för att skona knäna!
det är inte alls dumt! fast det är racer-spd, det kanske inte finns såna till mtb..
 
OBS!

Liten varning!
Se till att klossarna under skon sitter ORDENTLIGT! Hade slarvat när jag bytte klossar i helgen vilket fick som resultat att jag knappt kom ur pedalerna. Mycket klantigt. När jag skulle vrida ut vreds klossen snett under skon istället för loss ur pedalen. Inte alls kul... Så skruva fast ordentligt! Och testa stillastående först med en fot i taget o se till att du kan hitta i och komma loss ordentligt.

Lycka till

/IMO
 
samma här

Har varit med om precis samma sak. Skruven hade gängat ur sig helt faktiskt. Som tur var var det bara på en sidan. Principen med spd är typ som slalompjäxor fast man tar sig ur sidledes. Utåt brukar vara att föredra eftersom det liksom är fritt där :).
Thomas.
 
SPD, i, ur o annat sånt

Hej, jag ser på flera ställen i forumet att folk rekommenderar att man har pedalerna löst i början. Det håller jag inte med om. Jag tycker nog att man ska göra tvärtom. Man läs sig fort att köra med fötterna fast i pedalerna. Det är inte alls så läskigt som folk tror, tvärtom är det efter ett tag rät obehagligt attcykla utan att sitta ordentligt fast.

Skruva fast klossarna ordentligt i skrona. Lösa klossar = olycksrisk. Detta ska man kolla då och då. Men man brukar känna att de börjar sitta löst.

Skruva till pedalerna så att de är i hårdaste läget. Börja nu och testa att kliva i or ur. Skruva mot lösare tills du hittar en läge där du kommer ur utan att behöva vrida till hård. Poängen är att om man har pedalerna löst ställda så kommer man att trilla ur denm av misstag ibland och då riskerar man att slå sig rejält eftersom det då sker när man tar i rejält.

Sen gäller det att hitta rätt position för klossarna. det är inte helt enkelt och kanske är det man ska göra först innan man börjar ställa inpedalerna. Jag tycker att det är enklast att göra det genom att cykla runt och känna efter om det känns bra. Känsligast är att få rätt vinkel på dem, men det brukar man känna ganska fort i sina knän om det är fel. Isåfall lossa och vrid klssarna lite tills det blir bra.

Vad det gäller det där med att få fast fötterna, själv i-klicket. Så brukar man lära sig det efter ett tag . DEt är lit som att ta io ur linser, första gången är det rätt bökigt men gör man det ett par gångenr så är det hur lätt som helst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eklfv Hjälp Musikhjälpen i mountainbikens namn! Mountainbike 0
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
Neerf Hjälp! Merida stulen i GBG under Påskhelgen! Mountainbike 0
lodynator Instegscykel HJÄLP Mountainbike 4
melvin_f Hjälp med bestämning av kassett och drev Mountainbike 16
rdny Hjälp! Mountainbike 1
menymicke Jag behöver hjälp med cykelval Mountainbike 0
spacestar nybörjare behöver hjälp Mountainbike 9
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Paradisen hjälp med byte av kassett och kedja Mountainbike 9
Jutte Hjälp Mountainbike 1
joelr Presentation och hjälp med vajerdragning Mountainbike 2
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
LinusS Hjälp med Fjädring Mountainbike 2
Stefano M Hjälp att välja MTB Mountainbike 0
ala Hjälp mig klara loppet Mountainbike 4
dreamaboutmtb Nybörjare i mtb världen, lite hjälp vore bra : ) Mountainbike 2
LadySnas Hjälp önskas!!! Mountainbike 6
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
hakpoh Hjälp Mountainbike 2
plattfot Hjälp mig förklara.. Mountainbike 25
Cyklan Totalt novis behöver tips och hjälp. Mountainbike 4
Mathew Pedaler och skor? Hjälp? Mountainbike 3
Pott behöver hjälp ang ramstrl på giant NRS? Mountainbike 3
KraftWärk Hjälp!!! Däck nu Mountainbike 4
Mathew Schimano XT - Det smäller när jag växlar. Hjälp! Mountainbike 5
zafira Hjälp...7:an fungerar ej Mountainbike 8
UgO Hjälp! Mountainbike 1
f97anka Lite hjälp med att välja cykel Mountainbike 3
appelo Hjälp med Cykelvärdering Mountainbike 1
philip Mek hjälp Mountainbike 1
swat HJÄLP MED TIPS OM CYKELSTRÄCKAN KIRUNA-NARVIK Mountainbike 3
matpih HJÄLP mig välja MTB-cykel. Mountainbike 15
Calexico Pedaler/Skor Mountainbike 41
jamo SPD-pedaler och knäsmärtor Mountainbike 10
Bizarro SPD-pedaler Mountainbike 13
Shockstone Glapp/spel hos Time ATAC MTB-pedaler Mountainbike 1
somule Förslag på SPD pedaler Mountainbike 10
snusmumriken Vad har pedaler för livslängd? Mountainbike 8
NYA SPD-PEDALER & SPD-SKOR SÄLJES FÖR 1000:- Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.