hjälp med packning!!!

Man måste nog veta mer om er kapacitet för att uppskatta packningsbehovet.
Hur långt går ni på en dag?

Jag räknar själv med nånstans mellan 15 och 16 kg för en 10-dagarstur i fjällen - jag packar alltså inte ultralätt. 7 hg mat om dagen.

Eran tur bör ta högst 14 dagar, säkert några dar mindre om ni har god kondition och terrängen inte är svårforcerad. Nu skulle jag själv aldrig drömma om att bära mer än angivna 15-16 kg,
men min fiktiva uppskattning vore i värsta fall ytterligare 3 kg mat + tillägg för tyngre ryggsäck, säg 20 kg.
På låglandet har jag alltid med en spade, 2 hg, kanske även filter, 5 hg, men skulle nog föredra tabletter. I jämförelse med mina fjällturer vore sannolikt kartbehovet mindre - lite plus och lite minus, så 20 kg bleve det. Och därtill, med vettiga läger, två liter vatten att bära under etappen.

Men redan det är för mycket för den som har leder och rygg att tänka på.
 
Om hund...

Är det så att hunden är van vid ett visst foder som inte går att köpa hos ICA så kan man skicka små paket med foder i förväg och ha liggandes på posten, vid vandrarhem osv. Nu kan jag inte leden du tänker gå, men det behövs ju kanske ett eller två sådana stop. Ska ni bara gå lågland räcker det nog med den vanliga ransonen som den får hemma också, är han i dålig hull kan du öka med en dl eller så. Ge helst två mål och packa fodret i påsar - dagsransoner. Lär hunden att bära sin mat själv i en klövjeväska, men glöm inte att hunden måste lära sig att bära väskan och träna upp ryggen i god tid före! Och välj väska med omsorg, den ska liksom luta framåt/neråt mot bogen. Då trillar alltid vikten framåt och belastar inte hunden ömtåligs njurar. Finns många rakskurna väskor i affärerna - de duger bara för att bära lite lätta prylar i stan....knappt det. Och just det: som max (dvs VÄLtränad hund!!) kan den bära 30% av sin egen vikt - men tänk hur du själv upplever det att bära 30% av DIN vikt...

Tänk på vad ni bär för vikter själva också! Mer än 20 kg inklusive mat är på tok för mycket! (många härinne skulle hävda att 20 kg är på tok för mycket...*s*. Själv bär jag ca 16 kg inkl tio dagars mat i fjällen...tälttur. Fortfarande mycket....men det blir lite bättre varje år... OK, jag bär ingen fiskeutrustning! Den får då komma till...
 
Hej

Håller med om vad som skrivits tidigare här.. på min första fjällvandring vägde ryggsäcken 27kg.. det gör det inte idag =)

Exempel på saker som jag tog med, fast som inte behövs:

- Till mat - Sked räcker.
- Inte regnställ och vindställ.. antingen eller. Helst ett plagg som klarar både och.
- Som någon sa, ett eller max två ombyten plus det du har på dig.
- Spade / yxa = nej. Vanlig kniv och en handsåg räcker. Trådsåg kan funka bra och är mkt lätt.

Sedan ett par saker som jag funnit väldigt bra:

- Vattenpåse, som en bärkasse ungefär i vattentätt tyg. Rymmer c:a 15 liter. Perfekt för tältplatsen om vattnet är en bit bort. Brukar gå att få tag på i sport-affärer.
- Druvsocker (Dryck/tabletter). Mkt bra att ha när man känner sig trött eller som förberedelse för en större höjdskillnad. Funkar faktiskt mkt bra och håller stämningen upp när det är tungt.
- Självuppblåsande liggunderlag. Sover man skönt, mår man bättre och får en bättre upplevelse.

Det var vad jag kom på så här på rak arm...
 
Jag blir förstås nyfiken på vad man ska med såg till. Inte ens kniv har jag med på låglandet
(och självklart inte på fjället). En viktig detalj är en sax; jag använder en nagelsax för barn
(inget vasst) eftersom jag tappat min gamla, vilket tyvärr innebär en ökning från 9 gram till 14.

Spade har jag till att gräva en grop att skita i, men det finns säkert andra lösningar.
 
Jag blir förstås nyfiken på vad man ska med såg till. Inte ens kniv har jag med på låglandet
(och självklart inte på fjället). En viktig detalj är en sax; jag använder en nagelsax för barn
(inget vasst) eftersom jag tappat min gamla, vilket tyvärr innebär en ökning från 9 gram till 14.

Spade har jag till att gräva en grop att skita i, men det finns säkert andra lösningar.
Själv brukar jag använda såg för att såga. Till kåtans eldspis är det avgörande om det ska bli en bra liten rökfri eld. Även för utomhusbrasa kan en liten såg vara bra. Går då betydligt smidigare att korta av t.ex tallens grova grenar så de passar i en liten eldstad istället för att antingen slå eller bända eller trampa av eller lägga in hela grovgrenens ände.

Kniv, såg, tja, det beror på vilken typ av friluftsliv man ägnar sig åt. Vill man ha elden som central del av ens friluftsliv, fiska osv gör sig både kniv och såg bra i ens utrustning. Att ha med mig kniv på såväl fjället som till lågland är för mig självklart. Linor, snören, torrkött, fisk, bröd, smör, ost etc etc etc, kniven är för mig väsentlig. En spade skulle jag däremot aldrig ta med mig, utom vintertid men då är det för snö. Att ordna ett hål i marken sommartid är lätt. Så, vi prioriterar olika beroende på typ av friluftsliv vi ägnar oss åt, bortsett från gåendet som väl är gemensamt.

Raskesven
 
Jag blir förstås nyfiken på vad man ska med såg till. Inte ens kniv har jag med på låglandet

Som raskesven sade så är man ju lite olika som personer. Själv skulle jag heller aldrig någonsin röra mig på längre vandringar utan en kniv. Det är ett ypperligt verktyg som kan användas till det mesta. Man klarar sig längre i skogen med bara en kniv och kläderna på, än vad man gör med en ryggsäck full med 30kg mat.. om det skulle hända någonting.

Såg anser jag kan vara bra om man skall vandra som frågan ställdes ursprungligen, då precis som raskesven skrev för att förbereda brasa / vindskydd. Det är enklare att såga av grenar än att slita av dem.
 
Skälet att jag undrar är förstås att jag undrar vad som är tillåtet på den aktuella leden, och det är kanske ngt man ska ta reda på. Finnskogsleden verkar väldigt dåligt dokumenterad på internet.

Nyligen gick jag cirka tre dagar på Sörmlandsleden där eldning (enligt anslag) endast är tillåten i inrättade eldstäder och där föreskrifterna också säger:
"Du får inte ta kvistar, grenar, näver eller bark från växande träd. Däremot får du plocka ... nedfallna grenar och torrt ris på marken." (i god tid före eldstäderna uppmanas de som önskar elda att börja samla). Det är alltså exempel på vad som kan gälla. Kanske den som startade tråden vet vilka regler som gäller i Värmlands län och angränsande norska fylken?
 
Dagsturer i skogen är något som förgyller livet, men nu har vi tagigt belutet om att gå på vandring. Jag och broder ska testa finnskogsleden, en led som är speckad med historia och upplevelse. Men saken är den att det är första gången för oss båda att ge oss ut på en lägre tur.
Det jag är nyfiken på att veta är vad man som nybörjare lätt missar! vad kan ni med erfarenhet lära oss två, vad man ofta inte tänker på som oerfaren? Att gå långa dagar mellan fina fiskevatten är den erfarenhet jag har av packning osv.
Vi fundrear också på att ta med oss hunden, men vad jag förtått så är det inte så lätt som det låter, en hud kräver ju också en del mat, den kommer i så fall få en egen säck att bära. Men hur mycket behöver en hund? Har tittat mycket på Lars Månsen ( norsk naturvandrare, nrk.no) där man kan få lite tips och trix, men när han har med sig hundar består packningen av 80 % hundmat, det är dock draghundar.
Vad är det du glömde på din första vandring? Skriv gärna en rad.
En stor vovve klarar sig bra på en liter fullvärdigt torrfoder/12 tim, det man brukar missa är: kryddor,socker, senap-ketchup ( om man behöver det ), regnkläder, bestick,mugg,batterier,huvudvärkspiller,medicin, ficklampa,toapapper, ladda MOBILBATTERIERNA !!!!ja de e va jag märkt att folk glömmer, jag själv har ett idiotsystem med kom ihåglappar på ytterdörren etc, så jag glömmer nästan eller aldrig ngt important.
peter
 
Senast ändrad:
Underkläder

Någon skrev att bomull i underkläder var OK. Generellt ska man (om man har tendens att svetta det minsta lilla) undvika bomull eftersom det kyler när det blir blött. Det är betydligt bättre att använda någon ullblandning. Finns en hel del som inte kliar....
 
Hundmat

När det gäller hundmat fins det ju olika kvaliteter. Med ett protein och eniergirikt torrfoder bör en 20 kg tung hund kunna klara sig med 250 - 300 g per dag sommartid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Sebastian_b Hjälp någon? Vandringsleder 1
Midro Hjälp med rutt Halland/Stättared Vandringsleder 2
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
mattiasland Hjälp med tips om vandring i Jämtland Vandringsleder 0
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3
pecka.g behöver hjälp Vandringsleder 3
Nybörjarper Vandring i Västra Götaland behöver lite hjälp Vandringsleder 7
Samus Hjälp med utrustning. Vandringsleder 10
flygare69 Rundslinga vid Brösarp, Hjälp tack! Vandringsleder 5
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2
Myrek Hjälp om Skuleskogen! Vandringsleder 21
kikkit Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare. Vandringsleder 26
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5
napis Begäran av hjälp! Vandringsleder 0
Audrey nybörjare, hjälp! Vandringsleder 13
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2
0299 Hjälp med hemsida sökes inför SVERIGEMARSCHEN Vandringsleder 3
ando Hjälp ! Jag söker en bok över Sylarna - Helags. Vandringsleder 5
ratatosk Lättare packning? Vandringsleder 20

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.