Hjälp med gaiters

Jag har använt en rad olika damasker/benfodral. Tycker de är extremt användbara till generellt friluftsliv och speciellt i snö och blötmarker. Har lite olika, bergans poly-bomull och lite olika hemsydda varianter samt ett par i skinn från ridsportsavdelningen på odal (jag vet, det heter granngården idag men det låter så fånigt). Tycker alla varianter är sjukt bra. I motsats till glännman tycker jag de är funkis för blötmarker och vad inom vettiga tidsperioder.
 
Jag kör med kraftiga Gotex gaiters i kombo med typ låga/mid terränglöpningskor.

Då har jag dom på insidan byxbena så man slipper regn med vatten ner i skorna , är det snö så utanpå byxbena.
 
Hallå!
Nog förstår jag väl att jag kommer bli blöt om jag går ner mig i en myr eller nått surhål, det har jag testat (hehe!) och då vet jag att det bara är ombyte som gäller! :)
Nu var det ju inte extremfallen jag talade om utan snarare allmänt friluftsliv, bara med lite utökat vägval.

Jag känner definitivt att jag fått lite mer att fundera på angående material och användningsområdet. Och jag får ju inse att oavsett material så blir man ju blöt förr eller senare. Men "galon"-varianten jag har måste jag bara byta ut.

Ska definitivt kolla in alternativen som föreslagits. (Hästvärlden hade jag aldrigt tänkt på, trots att frugan haft flera hästar) Men en sak är ju då säkert, att det går inte handla utan att ha fått prova dom på, med rätt kängor.

Är det nån fler som sitter på något tips angående gaiters för grova vader så mottages det med glädje.

Trevlig kväll! :)
J-A
 
Blir man fuktig av svett under typ galondamasker märker man nog ingen större skillnad mot att använda damasker i goretex. Att öppna upp och ventilera luftar troligen bort hundra gånger mer fukt än vad som kan passera genom membranet.

Min erfarenhet av gore-tex och andra membran som ska vara vattentäta är att jag inte märker någon egentlig skillnad mot heltäta regnkläder vid lite intensivare aktivitet där jag blir fuktig eller svettas. Men om jag rör på mig så lite att jag mest bara blir varm utan att direkt svettas, kanske en rask promenad utan någon packning, håller jag mig svalare och det finns mer marginal till att jag blir lite fuktig om jag har en goretexjacka t.ex. Men att öppna upp ventilation - blixtlåset i jackan eller öppningar under armarna - är det mest effektiva helt klart.

edit: Jag tror passformen på gaiters kan spela roll. Sitter de tajt blir det ingen luftcirkulation hur man än gör. Rör sig damaskerna något på vaden, aldrig så lite, så blir det en viss pumpverkan.
 
Hoppas det är ok att låna tråden lite.
Jag har precis inhandlat mina första gaiters/damasker från Outdoor research men blev fundersam över passformen. Jag tycker remmen under foten sitter på tok för nära kroken i fram. Bilder:
AABWuUMC5D82i26NUAlSWzyFa

Enligt storlekstabellen skall detta vara rätt storlek. Som synes på bilden måste jag ha remmen nästan i längsta läget och resåren över hälen blir väldigt lång och kommer troligen att hasa upp över kängskaftet om jag t.ex. går i snö.
Någon med erfarenhet av damasker som har någon synpunkt på detta? Är det så här det skall vara? Eller är det något knas med modellen eller storleken?
 
Så här ser det ut! Många inlägg blev det, hur redigerar/tar man bort inlägg?
 

Bilagor

  • 01eba72a227d661f4aefad3670632cd301d190fa87.jpg
    01eba72a227d661f4aefad3670632cd301d190fa87.jpg
    49 KB · Visningar: 436
  • 0116bc945f117dc3ce984223af0a0ea56ec5f15888.jpg
    0116bc945f117dc3ce984223af0a0ea56ec5f15888.jpg
    51.8 KB · Visningar: 422
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
Jakzy Ute i sista minuten, hjälp! Kläder 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.