Hjälmar

Slänger ut en fråga om hjälmar.
Hur stor skillnad är det mellan olika hjälmar. Är det någon typ som inte fungerar med något annat. En slalomhjälm blir varm som cykelhjälm osv. Men cykelhjälm och klätterhjälm då osv...
 
Många klätterhjälmar kan enbart absorbera energi uppifrån, som fallande stenar etc, men saknar nästan helt förmåga absorbera energi från sidorna. Den är alltså inte inte gjord för att skydda dig från fall och stötar som en cykelhjälm.
 
Konstigt

Många klätterhjälmar kan enbart absorbera energi uppifrån, som fallande stenar etc, men saknar nästan helt förmåga absorbera energi från sidorna. Den är alltså inte inte gjord för att skydda dig från fall och stötar som en cykelhjälm.

Ja det är lite här jag reagerar. Arbetshjälm är vi många som bär och lika där och sannolikheten att jag står rakt upp och smällen kommer som en skiftnyckel rakt uppifrån är liten. Det är väl någon norm även här som jag indirekt har åsikter om.
 
olika olyckor och klimat

Förutom att skydda mot olika typer av olyckor ska en olika hjälmar klara olika intensitet samt olika värme/kyla i omgivningen.

Har t ex inte sett bygg- eller klätterhjälmar med MIPS (för att begränsa skador av rotationsvåld) men det är hyfast vanligt på slalom- och cykelhjälmar numera. Så hyfast ny på rullskidor så får cykelhjälmen dubblera - samma hjälm på inlines.

Tjänstebrukshjälmen från försvarsmakten ska skydda mot hårda föremål och hård inredning i fordon samt mot splitter och sistnämda är lite unikt bland andra hjälmar.

TIll röjsågen blir det nog en ny hjälm med visir och hörselskydd.


Kompromisser blir nog just kompromisser när vi pratar hjälmar. Köp flera bekväma hjälmar och gärna dyra. Dyr av två anledningar: ofta bra = dyr och om den är dyr känns det mer att låta den ligga oanvänd :)

Håll huvet skyddat!

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.