Hjälmar för stort huvud?

Jag behöver en hjälm, men tyvärr har jag ett stort huvud. Mäter jag själv med måttband landar jag på 61 cm. Jag vill gärna ha möjlighet att klämma in en mössa om det är kallt.

Jag köpte nyligen en CAMP Armour, som påstås passa 54-63, men den sitter tajt och väldigt högt. Hela pannan är exponerad, och hjälmen sitter fast utan hakremmen åtspänd. Den går väl till nöds att använda, men det finns inte en chans att få in nån mössa eller huva under hjälmen på kalla dagar.

Det enda alternativ som verkar vara ordentligt stort är Grivel Salamander XL, som ska funka upp till 66 cm. Den verkar dock lite omständig att få tag i, och det blir ju att köpa grisen i säcken igen. Är det någon som har erfarenhet?

Tips på andra stora hjälmar? (Gärna jämfört med CAMP Armour)
 
Märkligt. På mig sitter "pannbandet" tajt. Det är alltså inte passformen, utan helt enkelt pannbandets maxlängd som är problemet för mig.

Jag kan få ner hjälmen på huvudet i två lägen. Det ena täcker pannan ganska bra, men lämnar bakhuvudet oskyddat och klämmer ganska hårt om huvudet. Det andra lämnar hela pannan exponerad, täcker hyffsat baktill, och klämmer lite mindre (men fortfarande hårt nog att hjälmen sitter kvar uppochner utan hakrem).
 
Har 62 själv och tycker Petzls standardhjälmar i stor storlek sitter kanon. Minns inte vad min modell heter.

Har också 62 i hattstorlek och har samma erfarenhet: Petzl Elios is the shit. Jag nöjer mig i och för sig med att få in en tunn balaklava under hjälmen. Kanske skulle gå att få in mer, men har aldrig känt behovet ... Alexander Huber (och många andra) använder den så den måste vara bra (obs: auktoritetsargument; vetenskaplig undersökning saknas; bevisning endast anekdotisk; tror inte att du egentligen kan lita på detta).
 
Jag har relativt stort huvud och har en "vanlig" Salamander samt en Meteor 3+, som båda sitter utmärkt. Salamandern ger ett ganska bra skydd för bakhuvud och tinningar, dessutom så ser jag ingenting av hjälmen när den sitt på huvudet, dvs den är "tight" i pannan. Jag tycker pannlampefästet är bra (gammalt klassiskt), justeringskuddar för tinning, och så är den relativt lätt. Den är tät, ingen sommarhjälm i mitt tycke men jag är varm av mig. Möjligen är nackspännet lite smeckigt, annars bra kvalitet. Jag kulle chansa och köpa en från LJG (de har rea på Salamandern) och skicka tillbaka den om den är för liten. Needlesports har XL varianten annars.

Lycka till!
/Per
 
+1 på 62cm och Petzl Elios. Även med lite tjockare mössa under.

Det är dessutom en vanlig hjälm så den borde du kunna prova passformen på och slippa köpa på chans.
 
För mig är det sällan storleken utan formen på knoppen som avgör. Mamma borde stoppat in mitt huvud i nån sorts form när jag var liten. Nu är det så att nästan alla hjälmar vickar höger/vänster på min skalle. Jobbigt när jag bär hjälm i nästan allt jag gör (tack och lov inte på kontoret).
 
För mig är det sällan storleken utan formen på knoppen som avgör. Mamma borde stoppat in mitt huvud i nån sorts form när jag var liten. Nu är det så att nästan alla hjälmar vickar höger/vänster på min skalle. Jobbigt när jag bär hjälm i nästan allt jag gör (tack och lov inte på kontoret).

Jag har också ett, hm, långsmalt skallben och brukar ha liknande problem med hjälmar - det klämmer i pannan men sitter smålöst på sidorna. Har varit bekymmer vid anskaffning av mc-, cykel- och skidhjälmar, men Eliosen sitter som en smäck :)
 
Skidhjälm

kanske kan vara ett alternativ. Jag har 62 i huvudstorlek och har inte någon modern klätterhjälm men en "Joe Brown" från slutet av 70 talet som funkade bra då.

Låter som du har en långsmal huvudform.

Alpingaraget i Stockholm har ett stort utbud av skidhjälmar där hittade jag en snygg italiensk som passade efter att förgäves ha provat på andra ställen. Minns inte fabrikatet men kan återkomma en annan dag.

Som vintercykelhjälm har jag/har haft ett par olika Bellhjälmar där är det inga problem att få plats med en eller två luvor under. Se http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=413599&postcount=9

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.