Hjälm i cykevagn?

Hej!

Vi funderar på att köpa en cykelvagn men har en fråga som jag inte hittat svar på någonstans. Enligt lag ska ju barnet ha hjälm på i vagnen men hur fungerar det rent praktiskt? De flesta barnhjälmar har ett ganska stort "överhäng" bak som enligt min erfarenhet gör att hjälmen trycks ned över ögonen på barnet (i synnerhet när de har somnat) eller att huvudet trycks fram i jämförelse med ryggens läge. Vi hade detta problemet med cykelsitsar också och inte heller där hittat en lösning. Man vill ha stöd för att undvika en whiplash skada men inte vill jag att barnet ska få gamnacke eller tryck över näsan.

Vi har hamax siesta cykelsits och funderar på chariot vagn

tacksam för tips
 
seobserver har rätt.

Är barnen små kan det vara ett bekymmer att hitta vettiga hjälmar, men en schysst skatehjälm är valet, fast du kan behöva leta en del.

Jag har alltid undrat varför barnhjälmar är så uselt konstruerade?
Antingen finns det någon outgrundlig anledning till att de har whiplashöverhäng fram och bak eller så är de bara papperskonstruktioner.

När jag tänker efter har vi en vettig hjälm som tyvärr är några år gammal nu (mina småttingar kan inte ärva den) som vi köpte i en barnvagnsaffär. Den är av skatemodell, dock med en antydan till överhäng.
 
Vet inte exakt hur lagen är formulerad

i Sverige. Senare modeller av Burley d'Lite har ryggstödet modifierat vid nacken/ huvudet så att problemet med att hjälmen tvingar fram huvudet inte finns.

Behovet av hjälm är inte lika stort i en cykelvagn med störtbåge som på en cykelsits men jag tror att det är bra med hjälm om t ex vagnen skulle välta.

Thure
 
Lagtexten

finns här http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

"6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped

4 a § Den som är under femton år och färdas med en tvåhjulig cykel skall använda cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd.
Cykelföraren skall se till att passagerare använder cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd i enlighet med bestämmelsen i första stycket. Förordning (2004:296).
"

Sannolikt betraktas barn i cykelkärra som passagerare men vederbörande färdas ju knappast med tvåhjulig cykel, plats för visst godtycke?

Vägverket anger å sin hemsida att bestämmelsen gäller även i cykelkärra men att det inte gäller trehjuliga cyklar.

Thure
 
Använd cykelhjälm

Skit i kryphål eller lagar, helt klart är att barnen i cykelkärran ska ha hjälm !!! (sunt förnuft)
OCH INTE en hockey- eller lekhjälm. Det ska vara en hård cykelhjälm. Första smällen för hjälmen kan innebära att den är förbrukad precis som säkerhetsbältet i en bil ! Då blir det till att kasta den och köpa ny ! DET ÄR MENINGEN !! Det är bara att traska in i en seriös cykelaffär och diskutera hjälmval, det finns massvis att välja på !!
 
Bilbarnstolen?

Inte vet jag om vi gjorde rätt, men när stora killen var liten fick han sår på näsan av hjälmen när han satt i cykelkärran. Vi fyllde ut hela golvutrymmet med en säck frigolit och monterade in hans bilbarnstol bakåtvänd i kärran. Billbarnstolen är ju nästan en heltäckande hjälm och vi resonerade som så att om den klarar att skydda honom i de hastigheter som gäller i bil, ja, då borde han vara skyddad i cykelkärran också. Hälsar Anna
 
Tack för alla svar. Hade inte tänkt på att det finns andra hjälmar som kan vara bättre. Kollade vad lagen säger om att använda andra hjälmar:


Vägverket föreskrifter (2004:174) om användning av cykelhjälm:

4§ Annat huvudskydd än cykelhjälm bör anses som lämpligt om det har skyddsegenskaper som minst motsvarar cykelhjälmens, såsom skyddshjälm för motorcykel eller moped, småbarnshjälm, ridhjälm, skidhjälm och inlineshjälm.


Kanske ett alternativt som sagt. Är det någon som vet hur de andra vagnarna är med tanke på detta problem?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.