Hittat gamla knivar

ventilslippasta på en brädstump...det var något nytt i alla fall för mig?....måste prova någon gång.
Även skomakarna i uk verkar gilla den lösningsmedelsluktande geggan. För lite avverkning för en rejäl slipning, men sen blir det ju aldrig riktiga jack o stök i en yrkesverksam persons verktyg som bryner o striglar flera gånger om dagen.
 
Jag hade också svårt att skilja på konkav och konvex i mitt inlägg tidigare.

Jag tror dock att de flesta förstod. På en plan slipsten blir eggen konvex vid handslipning. T.ex. Fällkniven levererar sina knivar slipade så.

Konkav egg får du vid slipning på en rund slipsten, t.ex. Tormek. Dock är eggen så lite konkav att det praktiskt kan ignoreras.
 
Jag har slipat en del knivar med skandi egg. Har nästan bara knivar med skandi.
Jag upplever inte att jag får konkav slipning.
Trycker på skandi delen av kniven med fingrarna med på hela skandi eggen med lite extra tryck på eggsidan.
Däremot så blir eggvinkeln lite brantare med tiden. Så lite att jag hittills inte brytt mej.
Jag ser ju hur brynet tar på hela skandi eggen.
Jag använder diamant bryne.
Man måste använda hela brynet, använder man bara mitt delen av brynet så blir det en fördjupning som gör kniven konkav.
 
Senast ändrad:
Har du händer av stål eller? Det är ju helt omöjligt att med händer av kött och ben hålla ett knivblad så man inte förändrar vinkeln alls.
Klart man vobblar någon grad men det har ingen större betydelse. Om man har svårt att hitta vinkeln kan man ha en kloss i korrekt vinkel liggandes mot sten/papper, exempelvis 20-25grader. Efter några drag vilar man kniven mot klossen för att "ställa in händerna" och sen tillbaka mot sten/papper igen. Då hjälper man muskelminnet och får också lite självförtroende för att man gör rätt så att man verkligen vågar slipa kniven och inte bara duttar lite.
 
Konkav, konvex. Jag fick lära mig. Konkav: man s(kav)er med insidan på handen. Konvex: håren (väx)er på utsidan på handen.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.