Hillebrgs nya Tarra

Funderar på att köpa ett Hilleberg tält.
Finns det någon som har sätt eller använt Hillebergs nya Tarra. Eller någon som har en uppfattniong om hur likt det är Saivo.
 
Ser bra ut - hitintills

Har haft möjlighet att slå upp mitt Tarra en gång - i trädgården! för att kolla på detaljer. Det ser mkt lovande ut! Bland annat att man använder vattentäta blixtlås i toppen är helt underbart! Eftersom toppskyddet inte går att sätta på förrän alla stänger är på plats så finns det annars risk för att det skulle kunna regna in innan tältet är uppe. Man känner att hilleberg inte har tänkt "jaja, de får tåla att det regnar in i nån minut", utan de har tänkt "okej grabbar! nu måste vi komma på nån lösning!" Sånt tyder på att modellen är ordentligt genomtänkt! Sen får jag en bättre känsla av tarran än av tex Nammatjen. Det känns mer genuint inne i innertältet. fler fack på sidorna och annat som gör livet enklare! Absiderna är mycket stora - de är större än vad de ser ut att vara i katalogen. Tältet är också faktiskt OERHÖRT enkelt att sätta upp!

Så till baksidan. Det stör att vissa detaljer inte riktigt håller den klass som de borde göra för 6900:-. Tex sitter det endast en enkel nylonlina knutet med enkla överhandsknopar som drar ihop tältet där innetältet slutar. Varför inte de riktiga och bra remmarna som sitter i tex öppningen på yttertältet. Har mailat Hilleberg och väntar med spänning på svar.

Det är synd att såna små "skitsaker" ska få dra ner betyget på ett i övrigt mkt bra tält!
 
Mina intryck

Jag har använt Saivo. Den största skillnaden är vikten och packvolymen - Tarra är ett mindre tält. Samtidigt kan innertältet upplevas som "större" genom att gavlarna är så gott som lodräta. När det gäller snölaster på tältet anmärkte Ute-magasinet på Tarran därför att taket var "platt". En jämförelse med saivo kan vara på sin plats: på Saivo kan snö lägga sig på taket till den stora absiden. Tarran lutar mer brant i alla riktiningar och snö borde därför rutscha av lättare.

Jag tycker att Saivo är ett av de absolut enklaste tälten att hantera i vind och Tarra borde vara lika enkelt eftersom kroksystemet används även här. Krokarna på Tarra är visserligen lite annorlunda utformade men det borde inte ha någon betydelse.

Tarra har även något längre stångkanaler än Saivo men det borde underlätta snarare än försvåra uppsättningen. Tarra använder slutligen en ny stång - DAC-stången (samma stång används av flera amerikanska tälttillverkare). Stången saknar ändhylsa - istället är röret formpressat. Enligt uppgift gör detta att stången blir segare och mindre benägen att brytas än stänger med separata ändhylsor.

/J.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.