Hilleberg vs resten

Hej!

Är ute efter ett riktigt bra 4-säsongs, lutar åt ett kupoltält, självstagande. Vikt är så klart inte att bortse ifrån men behöver ett tält som håller i hård vinter. Funkar att slå upp på klippa och stenhällar. Alltså ett robustare komplement till mitt nallo gt, som jag är nöjd med men har kännt mig otrygg med i hårt väder, aldrig tältat vinter med nallot vilket jag är glad för.

Funderar just nu på Hilleberg Tarra eller Mountain hardwear EV2. Har dessutom kollat på Nemo equipments olika modeller vilka verkar lovande, men vet ingen som provat dessa och verkar inte gå att få tag på i sverige.

Behöver råd och tips.

Tack på förhand/Marc
 
Verkar som det är ett VE-25 du skall ha. Har ingen egen erfarenhet av det tältet, men de som använt det brukar vara nöjda med allt utom möjligen vikten. Klarar det storm på 8 000 m höjd vid -32° borde det ju klara det mesta tycker man...
 
Har själv både erfarenhet av HB Jannu och MH EV2 och valde enkelt ett HB Jannu. Särskilt ifall du ska tälta i skandinavien.

Har du frågor om båda tälten så ska jag försöka svara på dem så gott det går :)
 
Tack för tippsen, VE-25 är för tungt, men säkert jättebra.

Jannu är att rekommendera alltså, har läst någon tråd här på utsidan och blivit skemptisk någon gång.

Kanske får starta en ny tråd, men är nyfiken på om någon känner till Nemo "Tenshi" verkar intressant tycker jag...
 
"valde enkelt ett HB Jannu. Särskilt ifall du ska tälta i skandinavien."

Undrar vad du menar med "särskilt ifall du skall tälta i skandinavien"

och tycker du att jannus absid är tillräcklig (för matlagning ev förvaring av ryggsäck)
undrar också om du har använt båda under vintertältning och hård sådan?

Schysst att du vill hjälpa till, det är svåra val i denna prisklass...
 
Min erfarenhet av MH EV2 är att det är oerhört trångt för två personer vintertid, ska du sen laga mat i det blir det trångt och bökigt. Tycker även att tältet är svårt att spänna ut ordentligt. det har en tendens att fladdra i vind och skapar oljud i tältet samt att volymen inuti minskar då tältduken inte vill spännas ut riktigt. Ännu en nackdel är att absiden är integrerad med övriga tältet, du släpar med en massa snö in.

Jag har ett HB Staika som är mkt bra, om än något tungt men om det krävs kan man sova hjälpligt tre presoner i det.

Jag har kikat på Golites Valhalla som ska vara ett 4-säsongstält. Har även funderat på Marmot Alpinist, frågan är om det har tillräckligt med ventilation för att fungera sommartid.

Följer tråden med intresse och undrar om det finns folk som har erfarenhet av Golites tält eller Marmot Alpinist?
 
Följer tråden med intresse och undrar om det finns folk som har erfarenhet av Golites tält eller Marmot Alpinist?[/QUOTE]

Tack för info om MH EV2, det är nu strucket från listan...
Marmot Alpinist är också strucket från listan, har inge erfarenhet själv av tältet men en god vän som hade det i patagonien var besviken på ventilationen och att det drev in regn/snö till innertältet när man öppnade ut...
Jag tycker Nemo Tentshi verkar extremt intressant. Nästan för bra, har bara läst amerikanska omdömen om tältet och det går inte att få tag på här. Så det skulle vara lite av en chansning att köpa det. Har hittat det på nätet i USA för 4500-5000:- inklusive tält golv...
 
Kolla på Lightwave. Jag har ingen egen erfarenhet av deras tält, men har tidigare tittat en del på dem. Har haft lite mailkontakt och de är i alla fall trevliga och verkar seriösa.
 
"valde enkelt ett HB Jannu. Särskilt ifall du ska tälta i skandinavien."

Undrar vad du menar med "särskilt ifall du skall tälta i skandinavien"

och tycker du att jannus absid är tillräcklig (för matlagning ev förvaring av ryggsäck)
undrar också om du har använt båda under vintertältning och hård sådan?

Schysst att du vill hjälpa till, det är svåra val i denna prisklass...

Skandinaviskt klimat är oftast mycket mer fuktigt än vad MH EV2 är gjort för(EV2 lämpar sig bäst för 3500+ miljöer där luften är torr).. Jag upplevde mycket kondens både vintertid samt sommartid med just EV2, kondensen i HB Jannu är minimalt, samt det lilla som bildas vintertid hamnar mellan ytter och innertältet. Samt som tidigare har skrivit, EV2 går inte att sträcka lika bra som HB Jannu.


Vidare så är varken EV2 eller Jannu något man vill ha utrustning i, utan den får snällt ligga utomhus ifall du har 120l+ ryggsäckar eller skidor/pulka. I Jannu går det även att sova 3st i, dock blir det mycket trångt. EV2 får det knappt plats 2st i. Fördelen med EV2 är också att det är helt självstagande, medans Jannu absid måste sträckas ut med skidor/pinnar/stenar för att inte fladdra.

Fler frågor? :)
 
Vidare så är varken EV2 eller Jannu något man vill ha utrustning i, utan den får snällt ligga utomhus ifall du har 120l+ ryggsäckar eller skidor/pulka. I Jannu går det även att sova 3st i, dock blir det mycket trångt. EV2 får det knappt plats 2st i. Fördelen med EV2 är också att det är helt självstagande, medans Jannu absid måste sträckas ut med skidor/pinnar/stenar för att inte fladdra.

Fler frågor? :)[/QUOTE]

TACK! mer bra info...

EV2 har jag som sagt i princip valt bort tack vare era svar, men jag undrar ändock om jannu, hur långt räcker keron 1200 väven och konstruktionen.
Jag har ju 1200 i mitt nallo och det har inte alltid kännts tryckt kan jag säga er, och då har jag inte tagit med det ut på de värsta strapatserna, skillnad i konstruktion förvisso.
Men Tarra verkar ju bra förutom vikten då, lite i överkant.

Lightwave g2 mtn verkar inte så tokigt!
Får googla runt lite och leta recensioner...
 
Våra Jannu-tält överlevde iaf en värnpliktskull, med allt vad det innebär.. ;-)

Största skillnaden mellan Kerlon 1200 och 1800 är UV-beständigheten, K12 är mycket mer känslig mot det jämfört med K18.. Rivstyrkan och vattenpelaren är sekundär, svagheten hos kerlon1200 ligger i hur de klarar av hög höjd och starkt solljus under längre tid. När det gäller att sträcka ett Jannu så kommer du märka att den kommer stå som en trygg borg när du väl har lyckats med linsträckningen, vilket inte tar mer än något uppsättningsförsök att bemästra :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.