Hilleberg rött eller grönt tält!

Den dagen man behöver hjälp så är det bara att ta och lägga ut innertältet som är gult på HB-tälten. Att man ska ha ett skrikigt tält för synbarhet är för mig som att gå runt i gula jaktkläder för att man kanske nån gång behöver hjälp. Har hittills alltid hittat tältplatsen.

Den dagen man behöver hjälp kanske man ligger med två brutna ben 500 meter från tältet, eller svårt sjuk i det utan möjlighet att signalera med innertältet; för mig är synbarheten en av orsakerna till att jag föredrar rött tält. Andra må göra sina prioriteringar och värderingar av situationen. Personligen känner jag inget behov av att "smälta in" eller gömma mig när jag är ute och jag känner dessutom ödmjukhet inför min egen förmåga att hitta tillbaka till tältet om väderförhållandena försämras och jag föredrar därför att öka oddsen något med ett mer synbart tält, särskilt när jag är ensam. Återigen, andra får göra sina värderingar och prioriteringar, men om nån tycker att mitt röda tält är en visuell förorening i hans fjällvy så tar jag det med en rejäl klackspark och tycker det är ett mäkta fånigt argument.

Möjligen kan mina val också ha att göra med att jag är uppvuxen i en officersfamilj och sedan barnsben dragits med utrustning i grå-grön-bruna nyanser men som jag skriver så respekterar jag naturligtvis den som föredrar gröna, blå eller gula tält; det jag inte respekterar är att vissa försöker lägga en moralisk aspekt i valet av ett färgglatt tält såsom ett störande inslag i "deras" fjällvy. Det kallar jag fjälltalibanism och är något jag ogillar väldigt.
 
Den optimala lösningen

Lösningen heter rödgröna glasögon. Om alla fjällvandrare har på sig ett par så kan man blunda med det öga som man känner för. Vill man se röda tält tittar man med det ena vill man inte så tittar man med det andra - hur enkelt som helst.
 
Jag skulle alldrig skaffa ett rött tält (Inte för fullpris i vart fall). Tycker det ser så tråkigt ut när man ser en fin vy och så är den helt prickig av färgglada tält. Knappast snyggt enligt mig.
Enda gången jag vill a ett hyffsat synligt tält är på vintern och då syns faktiskt grönt ganska bra.
Men sen är det väll inte en större fråga än att en bra tältrea skulle kunna få mig att ändå köpa ett rött tält.....
 
Borde det inte vara trevligt med ljus ytterväv, typ åt det vita hållet, eller kanske aluminiumfärgat för att hålla nere värmeabsorptionen. Det kombinerat med ett något mörkare innertält för att kunna sova på morgonen - innertältet bör lämpligen vara hyggligt avvägt färgmässigt så att man har tillräckligt med ljus i tältet vid vanligt dagsljus. Antar att det här är ganska novisa tankar och att det helt enkelt finns mycket enkla och bra argument för att man inte gör så... I praktiken gör man ju tvärtom färgmässigt.
 
"Otidsenliga"? Allvarligt? Är det verkligen en faktor för andra än modebloggande stadsbrudar?

Nåväl, om det ska vara på det sättet: TNF-gult är ju knappast särskilt tidsenligt det heller. Tidsenliga tält är cuben-vita.

Altså, jag skiter helt i vad andra tycker, detta är min personliga åsikt..
Gröna tält är lika fräscha som bruna bilar, eller vinröda manchesterbyxor....
Jag tycker att Marmots Röd/Orangea tält är vackra.
tents-marmot.jpg
 
Har ett terrakotta och ett grönt, inget av dom är HB.
Det röda har behagligast ljus inne, tycker jag.
Hur dom ser ut i andras ögon struntar jag i, jag valde inte tält för att glädja andra.
 
Om du vandrar ensam och tar de riskerna så bör du ju kanske också ha en signalväst eller färgglada kläder med dig á la vad Jokkmokk/Karl-Erik Brösth har tagit upp i en annan tråd. Finns ju också kläder med inbyggda signalfärger som går att dölja. Jag har själv inga åsikter om att skrikiga täly skulle störa min fjällv. Skulle personligen dock inte köpa vare sig en röd ryggsäck eller rött tält.

... två brutna ben 500 meter från tältet...
 
Åtminstonde jag vill ut i naturen med grejer som inte ser ut som nån j*la plastleksak från McDonalds "Happy Meal". Man går väl ut i naturen för att slippa se alla skrikiga färger överallt, eller?



En kul grej jag märkt är att häst och djurmänniskor över lag har ganska dova, dämpade färger på allt och ser man tält på en hästutställning, och sovsäckar, så inte är det nåt färgglatt inte utan grönt-brunt-mörkblått som är färgskalan.


Teknikern - som smälter in i naturen med all utrustning.
 
Om du vandrar ensam och tar de riskerna så bör du ju kanske också ha en signalväst eller färgglada kläder med dig á la vad Jokkmokk/Karl-Erik Brösth har tagit upp i en annan tråd. Finns ju också kläder med inbyggda signalfärger som går att dölja. Jag har själv inga åsikter om att skrikiga täly skulle störa min fjällv. Skulle personligen dock inte köpa vare sig en röd ryggsäck eller rött tält.

Jepp och jag har också en röd crux-rygga, en klarblå jacka (ev en klassisk fjäll-röd på gång) och en röd dunjacka. Vintertid en orange jacka. Det beror dock inte bara på säkerhetsmässiga aspekter utan på att jag som sagt är lite leds på när det blir för mycket grönt/brunt/grått. Ibland när man ser en samling gröna tält tycker jag nästan det ser lite komiskt ut. Så uniformt på något sätt; runt de gröna tälten påtar folk på i sina gröna byxor och dova, mörka färger dominerar totalt. Sen tycker jag det är lite lustigt att en del tycker att klassiskt fjäll-rött är "skrikigt". En röd Norröna-anorak i bomull är väl t ex bland det mest klassiska fjällplagg jag kan komma på. Jag har dock som sagt själv ett grönt tält (och en grön tarp och en grön ryggsäck) så jag är själv inte ofelbar. :) Senaste tillskottet är dock ett rött Soulo, som just nu står uppställt på vardagsrumsgolvet och sprider glädje. :)

Ur ett mer "seriöst" perspektiv tycker jag det är intressant hur färgvalet skiljer sig mellan dels friluftsgrupperingar inom Sverige, dels inom Norden och dels jämfört med t ex Alpländerna. I mina alpina skid/toppturskretsar så är färger betydligt vanligare och mer "tillåtet" medan vissa konservativa(?) fjällvandrarkretsar tydligen anser att det är "skrikigt" med en klassisk fjällröd färg. Förmodligen beror det på många saker. I Sverige har ju friluftsliv länge haft någon form av koppling till militära verksamheter på det sättet att många fått sin första "skolning" i det militära och militärt överskott varit lätt att få tillgång till, m/59-brallor finns ju i vart och varannat hem. Utbudet på marknaden har länge varit dominerat av grönt och dova naturfärger och sammantaget så skapas väl olika föreställningar om hur det "ska vara" i fjällen, föreställningar som nödvändigtvis inte behöver vara sanna eftersom fjällvärlden är gammal kulturbyggd som länge nyttjats av såväl bofasta som turister med olika intressen som fjällvandring, klättring, jakt, fiskare, skidåkare, toppturare, skoteråkare etc etc och när jag nämner "fjälltalibanism" så syftar jag på de som anser att just deras föreställning om hur fjällen ska avnjutas och betraktas som är den rätta och tyvärr är min erfarenhet att dessa är vanligare i fjällkonservativa grupperingar som har en ganska snäv inriktning på fjällvandring/turskidåkning och som kanske har en fjällvecka/år under vilken deras föreställningsvärld om en orörd natur till inget pris får störas av röda tält på fjället. För att hårddra det lite, men bland fjällfolk jag känner som bor och jobbar i fjällen så är man betydligt liberalare med "hur det ska vara". :)
 
Skulle också tro att det skiljer väldigt åt beroende på aktiviteter. Den som vandrar, kör turskidor och slalom har nog andra kläder än den som till mesta del jagar och vill vara diskret/osynlig av den anledningen. Mörkblå eller röd bomullsanorak i fjällen är ju klassiska som skrivet.

Jag kör personligen inte mest grönt utan har andra tråkiga färger som grått, svart och beige men inga direkta synliga färger - delvis pga jakt men mest pga att jag aldrig skulle köpa ett rött plagg oavsett om det är till vardags eller skogen.
 
Precis, aktiviteten har ju stor betydelse och mina egna färger skiljer sig ju rejält mellan "fiske-David", "toppturs-David" och "fjällvandrar-David". :) I vissa fall är det mer motiverat med synbarhet (soloturer t ex) medan det andra gånger handlar om att vara diskret (smygfiske efter öring t ex eller jakt som jag dock inte håller på med men är uppvuxen med). Andra gånger handlar det bara om tycke eller smak. Det jag stör mig på är som sagt de där färdiga föreställningarna om "hur det ska vara" när just de besöker fjällen.
 
Enl.mej så spelar det väl ingen roll vad man har för färg på kläder eller tält på fjällen(har själv ett rött tält och en gul och en klar blå haglöfs spitz jacka:cool:)är flugfiskare kanske jag ska till lägga;):cool:
jag störs iallfall inte av färger .

på tal om färger på kläder titta på vad samerna har på sig;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.