Hilleberg ökar omsättningen

Jag har ett HB unna köpt beg bra men tungt.
HS i Norge är ju nedlagt som hade motsvarande kvallitet till något lägre priser…


Vadå

Jag har ett HB unna köpt beg bra men tungt.
HS i Norge är ju nedlagt som hade motsvarande kvallitet till något lägre priser…

Vadå HS nedlagt? Är det Helsport? Har de lagt ner?
 
Om handlaren vill göra mindre vinst på Hillebergtälten, så borde väl det rimligen vara upp till honom. Om det är han som står för lagerkostnaden iaf och inte Hilleberg. Om han får sända tillbaka de han inte får sålt så är det väl en annan sak kanske.
 
Jag har ett HB unna köpt beg bra men tungt.
HS i Norge är ju nedlagt som hade motsvarande kvallitet till något lägre priser…


Vadå


Vadå HS nedlagt? Är det Helsport? Har de lagt ner?
Ja HS tillverkar ej mer tält de som finns hos butiker är lager.
Finns en ny firma som köpt HS som heter Barents ..... detta var flera år sedan finns uppg på Norska Fjellforum.no och i tidningsarkiv.'
Nya bolaget är ej så stort och utv nya modeller med vissa drag av gamla HS.
 
Men vad säger ni, är tälten värda sitt höga pris ...
Jag har fler än 600 problemfria fjälltältnätter i det Nammatj 2 som jag fortfarande använder. Det kommer strax att ersättas eftersom det är slitet (duken är oroväckande prasslig bl.a.). Om inte minnet sviker mig så kostade det i storleksordning 4500 kr nytt. Det blir under 7,5 kr per natt fram till nu. För mig har tältet varit prisvärt.
 
Ja HS tillverkar ej mer tält de som finns hos butiker är lager.
Finns en ny firma som köpt HS som heter Barents ..... detta var flera år sedan finns uppg på Norska Fjellforum.no och i tidningsarkiv.'
Nya bolaget är ej så stort och utv nya modeller med vissa drag av gamla HS.

Detta framgår inte av deras hemsida, fb- eller instagram? De verkar vara i full gång, oxå med tält.
 
Ja HS tillverkar ej mer tält de som finns hos butiker är lager.
Finns en ny firma som köpt HS som heter Barents ..... detta var flera år sedan finns uppg på Norska Fjellforum.no och i tidningsarkiv.'
Nya bolaget är ej så stort och utv nya modeller med vissa drag av gamla HS.
Jag läser inte informationen på samma sätt. Helsport är uppköpta av Brav sedan en tid tillbaka (samma ägare som har Swix, Lundhags mm). Helsport flyttade produktionen till Asien 1997 och produktionen i Norge (Melhus) lades ner. Barents är ett nytt norskt märke som startats upp av arvtagarna till Helsports grundare för att producera tält i Melhus under ett nytt varumärke. Så både Helsport och Barents designar, tillverkar och säljer tält idag i konkurrens. Prismässigt ligger de i samma prisklass som Hilleberg, ex Barents Trollheimen 3 Classsic (vikt 4,33kg) som kostar 11.500NOK jmfrt med ex Hilleberg Nammatj 3GT (4,1kg) 12.900SEK och Helsport Lofoten X-trem 3 Camp (4,45kg) 12.900SEK. Tekniskt använder då Barents Yunan pressfit stänger och Hilleberg samt Helsport X-trem serien använder DAC Featherlight NSL vilket är att föredra.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Kan ju vara mina Norskakunskaper som spelat ett spratt , DAC är ju anv av de flesta större tillverkare.

Köpt sektioner direkt från kina endast provat i några timmar i blåst ok än så länge,och till sommartält.
 
Jag hade ett Hilleberg Akto på 90-talet och det var hög kvalitet rakt igenom men priset var ju vansinnigt skyhögt.
På den tiden fanns det inget motsvarande alternativ för åretrunt-tältning och fjälltältning så det var bara att bita i det sura äpplet och betala.

Numera finns det andra tält med samma höga kvalitet men till mer humana priser, så enbart pga priset kommer jag inte att köpa något Hilleberg när dom likvärdiga konkurrenterna har har kommit ikapp och är därför mer prisvärda.
Vansinnigt? Skyhögt? Jag köpte mitt år 2000, för cirka 2.500 kronor. Det hängde med på mina turer t o m 2013, samt en 2019, min sista alptur. 349 dagar. vad blir det per dag? Mitt Laser Comp köpte jag 2014 och anände till 2018, totalt 169 dagar; det kostade, OJMR, 3.500. Akto är påtagligt tyngre, påtagligt lättare att sätta upp, men lite skrymmande och otympligt att ta ned och fästa på ryggsäcken.

Dagens priser kan man undra en del över, men jag gissar att fördytingen till stor del ligger i arbetskraften.
 
Vansinnigt? Skyhögt? Jag köpte mitt år 2000, för cirka 2.500 kronor. Det hängde med på mina turer t o m 2013, samt en 2019, min sista alptur. 349 dagar. vad blir det per dag? Mitt Laser Comp köpte jag 2014 och anände till 2018, totalt 169 dagar; det kostade, OJMR, 3.500. Akto är påtagligt tyngre, påtagligt lättare att sätta upp, men lite skrymmande och otympligt att ta ned och fästa på ryggsäcken.

Dagens priser kan man undra en del över, men jag gissar att fördytingen till stor del ligger i arbetskraften.

På 90-talet kostade mitt Akto 6900kr. Indexreglerar man det priset så är det enormt dyrt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.