Heukejaure-Gautelis o Heukejaure-Sälka

Hej!
Någon som i år gått någon av dessa sträckor?
Jag är intresserad av hur Ni upplevt resp. vandring,
tänker mest på vad och broar.
Allt är av intresse, räknar med att var där om en dryg vecka
Vonsan.
 
Hej!

Jag har rört mig i de krokarna ett par gånger. Jag har gått Tsutsuvagge från den övre sjön och österut. Mäktig vy mot Rabots glaciär med Sälka och Madir som inramning. Lättgånget på härliga grässläntar hela vägen ner till bron.

Och jag har gått från Sälkastugorna till Hukejaure norr om Sälkamassivet. Lätt vad över Tjäktjajåkka, sikta på den stora stenen på västra sidan mitt nedanför stugplatsen. Dalgången norr om Sälka är både vacker och intressant. Den höjer sig i tre trappsteg upp mot passpunkten, och man passerar bl a Sveriges enda blockglaciär. Lättgånget på Sälkas västsida. Följ den stora jokken bort mot Kärpel och anslut till leden mot Hukejaure där, så slipper du vada.

Mvh Filip
 

avslutad210712

Gäst
Hej!
Någon som i år gått någon av dessa sträckor?
Jag är intresserad av hur Ni upplevt resp. vandring,
tänker mest på vad och broar.
Allt är av intresse, räknar med att var där om en dryg vecka
Vonsan.

Har gått Gautelisvattnet till bron som är strax norr om Hukejaure och från den bron till Kungsleden mellan Sälka och Singi.

På den första sträckan finns en bro som inte är av svensk konstruktion och kan vara lite halvläskig men inte farlig.

På den andra sträckan finns ett vad som i början på säsongen kan vara lite vattenfyllt. I år är det dock väldigt sent i fjällen och för några dagar sen var det ordentligt mycket vatten i de trakterna.
 
Den 3/8 avrådde ena stugvärden i Singi en person att gå Singi - Hukejaure men samtidigt hade en barnfamilj gått samma sträcka så det borde inte vara några problem. Hukejaure - Gauteli är en mycket fin sträcka och längs den nya sträckningen var markeringarna delvis svåra att följa särskilt vid gränsen där den nya sträckningen hakar på den gamla.
 
Filip, Patrik och Björn.

Tack för svaren! Jag begrundar och tar till mig allt.
Kommer att komma från Singi via Naesktvaggi till Heuke.
Vill gärna gå till Gautelis och sova över en natt.
Läget är ju gudomligt vackert.
Jo de norska broarna är litet spännande men är de bara hela så....
Tänker vända där och gå tillbaka mot Heuke igen.
Etappen mot Chainavaggehytten
har jag testat en gång, det får räcka!
Kollar med stugvärden i Heuke som förhoppningsvis vet om vadet är hyfsat
så man kan gå mot Sälka den vägen.
Hur jag sen går återstår att se, ingen hemresa bokad, så jag slipper stressa.
Går utan tält och sover i stugor.
Har någon annan något mer tips så är allt välkommet.
Vonsan.
 
Hej Vonsan,
när skulle du vandra Huke - Gautelis? Jag ska själv vandra denna sträcka den 24 eller 25. augusti beroende på hur snabbt jag kan ta mig från Ritsem till Sitasjaure.
Mvh Veni
 
Ing-Marie

Tack, ja vaden kan ju variera från dag till dag och det klokaste är väl att höra sig
för noga innan man ger sig iväg.
Jag gick leden till Gautelis för några år sen. Troligen var den alldeles nydragen då
och jag kan inte minnas jag hade några bekymmer då men tack för tipset, jag får se upp.
Vonsan.
 
Veni.

Så synd!
Du och jag missar varann med några få dagar.
Tror vi skulle kunna ha mycket att tala med varann om,
ensamvandrande kvinnor som passerat tonåren!
F.ö. kan Du, om Du hinner, ta en dagstur ner till Ivarssten från Heuke.
Gissar att man inte kan vada där i år.
Allt gott!
Vonsan.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.