Hemsida för svampplockning?

Svampguiden är ju given, men jag finner inte riktigt den typ av info som jag är ute efter. Jag skulle vilja hitta en hemsida där man kan få bra med information och kartor över skogar i valfri del av sverige - vad det är för typ av träd och mark i skogen, var den ligger, vad som växer och trivs där och så vidare. Det måste ju bara finnas en sån hemsida? Jag tycker det är lite krångligt att vandra omkring på måfå och hoppas att man hamnar i en skog där exempelvis kantarellen trivs. Har man tur hamnar man i en liten glänta någonstans och kan fylla en korg, mens man andra dar inte finner svamp oavsett sort överhuvudtaget.

Finns det någon bra hemsida som underlättar svampplockningen för mig?
 
Någon sådan hemsida känner jag inte till.
Förslag är att du deltar i en svamp exkursion i din hemtrakt, är det en bra ledare så får du många bra tips, däremot så får du nog inte veta dom bästa ställena :)
 
Åh vad synd, det hade varit en bra hemsida :( Hittade tillräckligt med kantareller för att få en korg full i eftermiddags i alla fall! Övning ger färdighet är väl det enda knep som gäller..
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.