Hemmagjorda brännare.

Snyggt jobbat !

Totalvikten 125g är ju rena förolämpningen mot alla svindyra titan-mega-flash-grytor som ofta väger lika mycket - utan brännare, stöd o vindskydd...

Så du övergav tråd-stödet för en mera "high-tech" rör-design... Är den lättare eller stabilare än tråd-varianten? Eller både och? Det är lite svårt att se men det verkar bara vara limmat (JB-weld?) direkt på brännaren? Eller sitter hylsorna ihop i varandra på nåt sätt, under brännaren?

Själva brännaren påminner om, men ser inte riktigt ut som en "klassisk" ölburks-klon av Trangias dubbelväggiga brännare. Man ser ingen innervägg, och hålen för lågorna sitter på "fel" ställe...
 
Snyggt jobbat !

Totalvikten 125g är ju rena förolämpningen mot alla svindyra titan-mega-flash-grytor som ofta väger lika mycket - utan brännare, stöd o vindskydd...

Så du övergav tråd-stödet för en mera "high-tech" rör-design... Är den lättare eller stabilare än tråd-varianten? Eller både och? Det är lite svårt att se men det verkar bara vara limmat (JB-weld?) direkt på brännaren? Eller sitter hylsorna ihop i varandra på nåt sätt, under brännaren?

Själva brännaren påminner om, men ser inte riktigt ut som en "klassisk" ölburks-klon av Trangias dubbelväggiga brännare. Man ser ingen innervägg, och hålen för lågorna sitter på "fel" ställe...

Hej, rören väger lika mycket som trådarna, men är mycket mer stabila, då det inte är något glapp. De är också mycket lättare att hålla reda på.

Rören på brännaren är limmade med JB-weld på sidan och JB-stik under, för att kunna få lite lutning på trefoten.
Temperaturen är inget problem, då brännaren kyls ner av T-spriten, så maxtempen borde ligga på under 80°.

Brännaren prövade jag att få låg för stabilitetens skull, så den har platt botten. Lågorna sitter också lite tätare för att öka bränsleeffektiviteten då jag har en ganska smal gryta, annars är det en vanlig Pepsi Can Stove. Det är nog bara dåliga bilder som gör att du inte ser innerväggen.

Slutprodukten blev otroligt stabil, bättre än jag vågade hoppas och bränslesnål, den sparar 10-15 ml bränsle per kok gentemot de första prototyperna.
Så hela mitt matkit ligger på ungefär samma vikt som en Jetboil SOL, inkluderat 2 dagars bränsle.
Tar man en annan jämförelse, det som behövs för kokningen, inkl 3 dagars bränsle + bränsleflaskan väger lika mycket en Jetboil SOL titanium.. utan bränsle. :-D

Jag har använt köket en del under sommaren, det fungerar över förväntan, det tar lite längre tid att koka än ett gaskök, men den tiden går ju ändå åt till att fixa med lägret, så det betyder väldigt lite för mig.
 
En miss till, på bild 6 finns även en mugg/glas för dryck, med dl-mått markerat.

Ja jag tänkte väl det... ;)

ang. brännaren:
Då är det bara jet-hålens placering som förbryllar lite. På en vanlig "Pepsi Can Stove" har man väl innerväggen mitt i "valken" på över o underdel, för att den ska täta och fixeras bra utan att kunna glida omkring. Jet-hålen borras då på utsidan om valken.

I ditt fall ser det ut som jet-hålen är borrade mitt på valken, mitt för innerväggen. Och det lär ju inte bli så bra. Hur har du löst det..?
 
Ja jag tänkte väl det... ;)

ang. brännaren:
Då är det bara jet-hålens placering som förbryllar lite. På en vanlig "Pepsi Can Stove" har man väl innerväggen mitt i "valken" på över o underdel, för att den ska täta och fixeras bra utan att kunna glida omkring. Jet-hålen borras då på utsidan om valken.

I ditt fall ser det ut som jet-hålen är borrade mitt på valken, mitt för innerväggen. Och det lär ju inte bli så bra. Hur har du löst det..?

Det stämmer bra att jet-hålen ligger mitt på "valken" för att få värmekälla närmare centrum av kastrullbotten.
Det fixade jag genom att göra innerväggen med mindre diameter, vilket dock gör att jag inte har något "spår" för innerväggen i varken topp eller botten.
Trycket från den konvexa delen av toppen håller dock någorlunda på plats, sedan kan man böja ner kanterna lite på hålet i toppen.
Blir man inte nöjd med resultatet så blir det igen lite JB-Weld som löser alla problem. ;-)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.