hemma vägg

Är lite sugen på att bygga en liten boulder vägg här hemma men undrar hur lång "klätter-yta" man behöver för att den inte ska kännas för mesig.

Rummet där jag tängt bygga den är 2.10m i takhöjd så jag tängte bygga väggen med ca 50 graders lutning och 2.4m lång "klätter-yta" och lika bred. (altså två stycken vanliga playwood skivor)

Blir detta för lite?

Tängte börja med att bygga den väggen och kasnke lägga till en med ett 2.4m långt tak lite senare.

Det kasnke skulle gå att fortsätta väggen en bit i det "vanliga" taket också, med det består av frigolit just nu så får fästa en skiva att skruva fast greppen i.

Tänker köppa dessa greppen: http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=ERGOHOLDSHOMEGYMKIT


Tack för svar!
 
tack tack!

Ett sånt moon board vore kul att ha men måste nog leta upp nånstans med lite högre i tak först..

Men det blir nog att bygga nått när nästa lön kommer in :D

Du får väl skruva fast några grepp i taket i sovrumet eller nått ;)
 
Det blir en brant vägg då. Gissar att det blir rätt många grepp i den där satsen som inte går att använda, små crimpar och slopers är inte så kul i 50 graders lutning (eller är det jag som är för svag...). Kolla runt lite, du borde kunna hitta nån sats där du har användning för hela.
Björn
 
Det blir en brant vägg då. Gissar att det blir rätt många grepp i den där satsen som inte går att använda, små crimpar och slopers är inte så kul i 50 graders lutning (eller är det jag som är för svag...). Kolla runt lite, du borde kunna hitta nån sats där du har användning för hela.

Makak
har en del satser som kan vara intressanta, t ex "Overhang" och "Extreme". Finns på Northstar.

Not: Jag har alltså ingen erfarenhet av detta alls, det är bara en dröm. Och som vi lär oss av Despair, Inc: "Dreams are like rainbows. Only idiots chase them."
 
Senast ändrad:
Det blir en brant vägg då. Gissar att det blir rätt många grepp i den där satsen som inte går att använda, små crimpar och slopers är inte så kul i 50 graders lutning (eller är det jag som är för svag...). Kolla runt lite, du borde kunna hitta nån sats där du har användning för hela.
Björn

de har du ju rätt i!!

Men "gym 2" satsen på samma sida och greppserien "Pebble" värkar bättre för en såpass brant vägg.
 
Har funderat på att bygga en hemma vägg själv! har 2,40 i takhöjd! Tror det kan bli ganska bra. Tänkte börja i en Garderob som e på 3 kvadrat och sen bygga mig ut ur garderoben in i en ennan garderob som e lika stor!

Kan man fästa greppen direkt i betong eller är det att föredra att dra upp playwood överallt???
Skulle se ganska fult ut i taket med playwood!!!!

Annars har jag tittat på samma grepp som du, känns som att man gott och väl kan börja med dom
och funkar det bra så kan man ju byta ut dom mot lite roligare grepp!
 
Kolla länkarna ovan om att bygga vägg. Fäster du direkt i betongen (som ju säkert går för den händige) får du en permanent vägg utan variationsmöjligheter, och det kan nog bli lite trist efter ett tag.
 
håller med om att det är bättre å fästa i en skiva.

Då kan du skruva upp grepp med vanlig träskruv utan att behöva plugga varge skruv hela iden.

Och skulle du tröttna på väggen och tarbort alla grepp slipper du spackla igen alla hålen :p

Skruva fast några vanliga 2"x4" reglar i betongen och bygg väggen mot dom sen ist.
 
Kottla...

Såga till lite småbitar så att ni kan skruva fast greppen ordentligt,typ 15*15 cm på baksidan.


peter
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Automatsäkring för soloklättring på vägg? Sportklättring 8
Trollylva Ny vägg? Sportklättring 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.