Helikoptertejp

Ett problem som alla kanotister har är att det blir ett visst slitage på kölen vid sjösättning grundstötningar mm. Även på däcket finns det ställen som slits mer än andra. På däcket löser jag problemet genom att använda tjock kartplast. Större är problemet längs kälen speciellt i aktern, där har jag ännu inte provat plasten men den kan fungera även om den behöver bytas ibland Det lär också finnas en tejp, helikoptertejp som kanske kan användas.
http://www.nswseakayaker.asn.au/mag/29/helitape.htm
http://racerstape.com/heli.html
Någon som provat eller har erfarenhet av tejpen i andra sammanhang?

Hans
[Ändrat av Hutt 2002-10-18 kl 10:36]
 
Denna har jag själv använt som slitskydd på div ställen på båten, t ex i fören där trailerns framfäste ligger emot under transport. Ca 0.3 mm tjock och slagseg, så den motverkar repor och mindre slag mycket bra. Används även i framkant på propellrar och rotorer för att förhindra att flugor, sandkorn mm slår sönder ytan.

I Göteborg kan man köpa den av K A Olsson & Gems AB Sallarängsg. 3, Box 2104, 431 02 MÖLNDAL 031-746 49 00 (Granne med Ericsson, Mölndal) som är återförsäljare av 3M:s produkter. Fast dom kallar den för karosseritejp. Finns i metervara (Bredd 100 cm) Tror även att den fanns i 10m rulle med olika bredder. Priset är jag osäker på men om jag minns rätt betalade jag ca 120:- för en bit på 15 cm (100 cm bredd) dvs ca 700:-/löpmeter (ca 1 år sedan)

/Lars-Olof
[Ändrat av lod 2002-10-18 kl 16:55]
 
lod; sa:
Denna har jag själv använt som slitskydd på div ställen på båten, t ex i fören där trailerns framfäste ligger emot under transport. Ca 0.3 mm tjock och slagseg, så den motverkar repor och mindre slag mycket bra. Används även i framkant på propellrar och rotorer för att förhindra att flugor, sandkorn mm slår sönder ytan.

I Göteborg kan man köpa den av K A Olsson & Gems AB Sallarängsg. 3, Box 2104, 431 02 MÖLNDAL 031-746 49 00 (Granne med Ericsson, Mölndal) som är återförsäljare av 3M:s produkter. Fast dom kallar den för karosseritejp. Finns i metervara (Bredd 100 cm) Tror även att den fanns i 10m rulle med olika bredder. Priset är jag osäker på men om jag minns rätt betalade jag ca 120:- för en bit på 15 cm (100 cm bredd) dvs ca 700:-/löpmeter (ca 1 år sedan)

/Lars-Olof
[Ändrat av lod 2002-10-18 kl 16:55]

Tack för infon. En sak blir jag dock inte klok på: du skriver att du betalat 120kr för en bit som är 15X100 cm. Jag antar att du menar att en kvadradmeter kostar ca 700 kr?
Tycker du för övrigt att det är prisvärt, det är ju inga billiga grejor?

Hans
 
Prisvärt??

Om du kollar länken: http://www.nswseakayaker.asn.au/mag/46/products.html så står det "48 mm x 1 metre rolls are just $18.70 each from Ocean Planet" vilket är ca 180 kr för en bit på 5 cm x 1 m så 700:- kvadratmetern verkar ganska OK i jämförelse. Dom hade 10 m "tejprullar" också med bredden 5 eller 10 cm också. Men ring Ka Olsson och fråga om exakt dagspris och sortiment.

När det gäller mängden man behöver så är det väl inte tänkt att klä in hela kajaken med det - då blir det dyrt... utan man sätter det på sådana ställen som är utsatta för skavrisk. I kajakfallet kan jag tänka mig att en remsa på 5-10 cm bredd från stävarna och en bit in mot mitten, så långt som det är ett markerat veck i botten, räcker. Det är ju där som man sliter mest kan jag tänka mig.

Min remsa räckte till alla ställen på båten där det fanns skavrisk från trailern + tanken på motorcykeln där knäna ligger emot.

/Lod
[Ändrat av lod 2002-10-18 kl 22:36]
 
Re: Prisvärt??

lod; sa:
Om du kollar länken: http://www.nswseakayaker.asn.au/mag/46/products.html så står det "48 mm x 1 metre rolls are just $18.70 each from Ocean Planet" vilket är ca 180 kr för en bit på 5 cm x 1 m så 700:- kvadratmetern verkar ganska OK i jämförelse.

Med risk för att vara lite petig så gissar jag att det rör sig om australiska dollar och då skulle $18.70 bli ungefär 97:- SEK. Fortfarande ganska dyrt men i alla fall...

/laggar
 
Glasfibertejp

Skulle inte sån där glasfibertejp/armerad tejp som ibland används till "buntning" kunna användas. Antar att den inte ligger 100 spänn metern..........
 
Re: Glasfibertejp

arghe; sa:
Skulle inte sån där glasfibertejp/armerad tejp som ibland används till "buntning" kunna användas. Antar att den inte ligger 100 spänn metern..........

Du menar förstärkt kartongtejp? Jo allt som skyddar underlaget gör ju nytta. Men man vill ju inte byta för ofta och det skall inte synas nämvärt.
På min offroad-mc har jag alltid använt kartplast på tanken och den har suttit där i åratal trots ett evigt slipande med sand och lera, syns heller knappt alls. Under en kajak är det dock lite annorlunda förhållanden, mer repande stora stenar och berg plus såklart en hel del sand.
Jag tror jag skall testa kartplast, jag har en bit liggandes och även ringa K A Olsson & Gems AB.
Skön paddling igår förresten i lätt snöfall.

Hans
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.