Hej

Hej jag är ny här. Är amatöräventyrare. Skall ge en kort historia innan jag hoppar till frågorna.

Är från Finland och har gjort massor med småäventyr och ett lite större. Därav paddlat kanot i Estland, bestigit små lokala berg, mountainbike cyklat. Det större så flög jag till paris och liftade hela vägen hem till Helsingfors. Lite annorlundare äventyr.

Men nu har jag fått ett större äventyr på mig. Ett som är sponsrat och sponsorerna ville att jag skulle göra någe jag inte har gjort. Jag tänkte länge och väll. Sedan kom jag på att Kajaka har jag aldrig gjort. Har kollat runt på erat forum och andra. Kan bara säga att jag har satt mig in i någe som jag trodde var litet. Men blev större än vad jag trodde.

Har tänkt på att Kajaka ifrån Hangö - Finland till Färöarna. Dock vad jag har kollat igenom forumen så ser detta ut som en omöjlig bedrift.

Mina frågor är: 1. Kan detta bli verkligt? ni som har mer erfarenhet? Jag har mina dubbier med tanke på de långa distanserna på havet. Iallafall mellan Scotland och Färöarna. och vad jag har läst på kanoternas stabilitet.

2. om detta är möjligt vad för kajak rekommenderar ni? jag vet att jag borde skaffa en långdistanskajak. Men kan ni ge mera raka råd. Eller hur det nu skall sägas.

Vad gäller mig själv så är jag välltrännad. Går till gym regelbundet, Kan inte jogga för tillfället p.ga knäskadda men skall påbörja joggning i sommar igen. Kajak tränning skall jag påbörja på en lokal kajak grupp som finns i staden. Så fort isarna har lagt sig skall vi ut. Så jag får tränning inom det.

Om denna resa mellan Finland och Färöarna är omöjlig så har jag några andra. Men de är inte direkt på öppna hav utan mera gamla vikinga färdled. Dock skulle jag inte vilja göra en sån p.ga att jag har gjort redan en med Kanot.

Men jag tackar för svar. Detta skall inte göras detta år utan Möjligen våren 2012 eller 2013 beroende på väder, vind, pengar osv.
 
500 km öppet hav?

Det var ambitiösa planer. Ärligt talat lite väl ambitiösa. Varför inte ta vägen förbi Jan Mayen? (förlåt för ironin).

Att bli så bra i kajak att man "säkert" kan bemästra öppet hav tar flera års träning. Att gå på gym är bara en del. Paddling är en teknikgren. Om du ser till vår egna klassiska sträcka över öppet vatten, Grisslehamn-Ekerö (Åland) är den 40 km rätt över, med några få öar för nödhamn. De paddlare som ger sig på den är ganska lätträknade. Och då gäller det att välja rätt dag. På lugna Östersjön.

Men du tänker inte bara ge dig i kast med Nordsjön, men ut i Atlanten? I en farkost som är byggd för kustvatten. Det är närmare 500 km öppet hav dit ut. Även om du åker via Shetlandsöarna blir det ändå över 200 km öppet vatten att ta sig över. Om du tar dig 5 mil om dagen tar det 5 dagar över! Då behöver du en kajak du kan sova i. Med utriggare. Och du behöver en veckas oavbrutet finväder. Mitt i det område där lågtrycken brukar stå på rad. Har du tänkt dig följebåt? Du skall passera en del "motorvägar" på sjön och yrkestrafiken lär knappast se eller höra dig i din kajak, där du ligger och sover. För ett antal år sedan var det en kille som rodde en färöing (en speciell lokal båt för tuffa vatten) till Köpenhamn. Men han hade hållit på med rodd i hela sitt liv.

Östersjön runt skulle vara ett bra ambitiöst projekt som skulle gå att öva upp sig till på några års sikt. Och då kan du alltid gå i land om vädret ändrar sig. Och det blir minst lika långt.

Lycka till!
 
Omöjligt är det inte men svårt!

En sak att tänka på är att det går snabbt att bygga muskler men det tar betydligt längre tid att bygga upp muskelfästen och senor. Skaderisken är stor om man har för bråttom.

Alexander Doba från Polen har just paddlat över Atlanten på 99 dygn så med rätt träning, planering och utrustning så går det. Han är 65 år gammal så det handlar inte bara om styrka utan andra egenskaper blir viktigare på en så lång färd. Läs mer om det på och följ sen länkarna:
http://segelochpaddel.blogspot.com/2011/02/alexander-doba-over-atlanten.html
 
Ca 4 år

Jag började själv paddla kajak för lite drygt ett år sedan och det jag då fick veta av en av klubbens instruktörer var att i snitt så tar det ca 4 år innan man har gnuggat in tekniken så att man paddlar optimalt. Då pratar vi inte bara hastighet utan också muskeluppbyggnad, kurskontroll, ork och allt annat.
Så vad det gäller ditt projekt så håller jag nog med den som någon skrev, inte omöjligt men svårt.

Go tur!
 
joo

tänkte själv också att det kan vara litemer åt det allra extremaste. Får sätta iden åt sidan och ta den senare i livet. När man har mera erfarenhet. Men kanske den blir en dag förverkligad.

Plan B istället. längsmed Finlands kust upp till luleå. In på luleå älv. Paddla upp, ankra kajaken gå till kebnekaise bestiga och hem igen. Sådär i stora drag. Dock börjar jag min resa i Vasa.

Men frågan är ennu. Vilken sorts Kajak skulle vara bra. Alla kajakbutiker här i min omnejd så har bara forsskajaker. inte en enda Havskajak. Så vad rekomenderar ni. Sedan var kan jag hitta dem? de flesta länkar ni har här är svenska butiker. Känner ni till några Finska butiker.

Annars äger jag nog en kanot. Men kanot är lite otymplig när det gäller hav "har erfarenhet" och de är inte så snabba.

Borde börja titta efter så småningom att jag kan köpa den i sommar och börja tränna med den.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.