Hej! Ny medlem här med ett stort intresse för Ultralight backpacking

Min utrustning ligger på just under 5 kg, men ett par nya inköp väntar, när de är gjorda blir vikten en bit under 4 kg, vilket jag är helt nöjd med.
Vid sommarturer med bra väderprognos kan jag tänka mig att pröva att gå SUL någon gång, kanske till och med XUL, men min 5kg (snart 4kg) utrustning kan jag använda i alla typer av terräng och alla typer av väder som Sverige och Norden kan uppvisa under vår, sommar och höst.
För mig får inte låg vikt komma på bekostnad av komfort och funktion.

Jag älskar också att bygga och ändra utrustning så den blir bättre till minimal viktökning eller samma eller lägre vikt, gärna också till minimal kostnad.
Sista projektet gjorde mitt Terra Nova-tält möjligt att sätta upp med ytterduken först, till 13 g extra vikt, då blir det också möjligt att använda som enväggstält till ca 50 g lägre vikt än med det färdiga footprinten.
Kostnad? Ca 60 kr!

Hur gjorde du modifieringen? Har du bilder?
 
Jag tror att det är dags att sluta fred mellan oss tungpackare, mellantungpackare och lättpackare. Själv är jag en tungpackare och släpar med yxor, tunga sovsäckar, pesto i glasburkar osv när jag är ute, men gör gärna en lättpackare sällskap för det!

Men vad är det jag läser, sluta fred?!
Kan inte tro det är sant.
Inte konstigt det ät krig i världen när personer med samma intresse strider om så vikt i pckningen.

Men trots det så hoppas och tror jag att här är många vettiga personer.

Mvh Ola
 
Tack!

Hej alla ni! Detta är ett mycket stort och varmt välkomnande. Tack!

Jag kan inte svara alla just nu, men kul att se det här stället är aktiv.

Jätte kul att flera har läst min blogg.

Jag hoppas att har bra diskussioner i framtiden! :)

Eller kanske vi ses i skogen?
 
Hur gjorde du modifieringen? Har du bilder?
Bilder och mer utförlig förklaring ska jag posta senare på Gör-det-själv forumet, men kort sagt har jag gjort en sele av dynema-tråd som håller samman tältbågarna.
Så får man sätta upp tältbågar först, sedan ytterduk och så kan man lägga till markduk eller innertält medan man har tak över huvudet till sist.
Det har löst den största invändningen jag har mot Terra Nova-tält och andra tält där man sätter upp innertält/markduk först, med deprimerande resultat om det regnar kraftigt.
 
Jag är också lättpackare. Just nu ligger jag strax under 20kg, men då måste jag lämna mitt gamla antika strykjärn hemma, vilket är tråkigt då det är en trivselhöjare av rang. Underbart att lägga järnet i brasan på morgonen och sen stryka sina kläder. Ja, sen kan man ju även steka sig en omelett på den när kläderna är färdiga, men nu har jag valt bort detta för att komma in i UL-gemenskapen.
 
Bilder och mer utförlig förklaring ska jag posta senare på Gör-det-själv forumet, men kort sagt har jag gjort en sele av dynema-tråd som håller samman tältbågarna.
Så får man sätta upp tältbågar först, sedan ytterduk och så kan man lägga till markduk eller innertält medan man har tak över huvudet till sist.
Det har löst den största invändningen jag har mot Terra Nova-tält och andra tält där man sätter upp innertält/markduk först, med deprimerande resultat om det regnar kraftigt.

Intressant!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.