Harr i strömvatten

Hej fiskevänner!
För att frångå debatten om energipolitiken en stund, så ställer jag följande undran.
Jag fiskar efter harren mycket och ofta, och har upptäkt ett fenomen som ofta inträffar i strömvatten vid torrflugefiske. Harruslingen tar inte, vad man än erbjuder den, men så helt plötsligt när man inte är helt allert, så stripar flugan och den dränks, hux flux så står man och drillar harr igen. Jag brukar praktisera dett på trög harr, och tro mig våtfluga är inget alternativ, utan det ska vara dränkt torrfluga.
Vad beror detta på, någon som har en teori.

/Magnus A
 
Stripande flugor

Att fiska med stripande flugor är ett roligt och effektivt sätt att fiska på. Det fungerar när fisket är trögt eller t.ex. på våren då det är kallt i vattnet. Det fungerar inte bara på harr utan på de flesta fiskarter.
Vad fisken tror att det är finns det ingen som vet och teorierna är många. Troligtvis är det så att fisken ser något som försöker komma undan och då väcks jaktinstinkten till liv.
Effektiva mönster för harr och öring är bland annat:
Streaking Caddis, Rackelhanen, Varianter och den äldsta av dem alla Skater. Dessa flugor är gjorda för att stripa, ploga eller hoppa på vattnet. Alla är mycket effektiva. Streaking Caddis och Rackelhanen fiskas plogande och ploppande ( fungerar lika bra i stilla vatten som i strömmar). Varianter och Skater fiskas stripande och hoppande i strömmar.
När man fiskar med rörliga flugor på detta sätt är det bäst att använda lite grövre tafs för påslagen kan bli kraftiga.
Det finns även laxflugor som skall fiskas på liknande sätt utvecklat av bland annat Wulff.
Lycka till med ett spännande fiske.
Mvh
Lars Arned
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.