Igår paddlade hustrun och jag iväg till en liten ö vid ’sju strömmars väg’ som leder ut mot Furusund i Roslagen för att titta på något jag inte trodde fanns - kajaker av plåt!
Jag mätte upp dem till ca. 420 x 78 cm. Däckslayout: En rätt stor rektangulär sittbrunn med träsarg. En liten lastlucka på fördäck med lock av plåt (bara på den ena kajaken). En något större lucka på akterdäck (på bägge). Skott inuti på modernt sätt. I akterstävarna sitter något som jag tolkar som ’gångjärn’ avsedda för roder. Dock finns inga övriga tecken som tyder på att någon form av styranordningar någonsin funnits monterade. Med tanke på skrovformen torde roder vara en nödvändighet varför jag tvivlar på att kajakerna någonsin varit i bruk. Skroven är rundbottnade, typ min egen VKV Lisa. Det intressantaste är hur man åstadkommit den dubbelkrökta formen. Man har lagt ett antal ’plåtsvep’ tvärs kölen liknande segmenten på en gråsugga eller likt det märkliga djuret bälta – minus flexibiliteten förstås. Själva sammanfogningen är elegant utförd. Allt som syns är diskreta falsar i fogarna. Om dessa dessutom är lödda gick inte att se. ’Karosserna’ är helt självbärande och förutom de vattentäta skotten finns inga spant alls! Det sitter en grund träköl i botten. Eftersom kajakerna legat ute sedan 1999 hade en hel del skräp samlats i och på dem och jag kunde därför inte skärskåda ’burkarna’ i detalj, men jag såg inga rostangrepp (vilket inte betyder att det inte finns). Tyvärr hade jag inte en magnet eller ens en kompass tillhands. Jag hade annars kunnat ta reda på om kajakerna var gjorda av förzinkad stålplåt eller rentav ren zinkplåt.
Kajakerna har tidigare legat på en laduvind, sannolikt sedan trettiotalet, trodde ägaren som under en längre tid varit arrendator av Penningby gård som man passerar om man vägledes skall ut till Furusund. För de som är bekanta med dessa trakter så heter ladan ifråga ’Linneladan’ och där säljs sedan många år rustik heminredning av olika slag.
Nu förhåller det sig så att ägarparet skall sälja sitt sommarhus och inte vet var man skall göra av sina kajaker. Jag ser dessa som fullkomligt unika och tycker – ur ett båthistoriskt perspektiv – att det nästan vore ett ’illdåd’ att låta dem gå på skroten. På trettiotalet rullade en smärre kanotvåg över Sverige och jag misstänker att dessa bägge kajaker kom till i suget av denna.
Är det någon som vet något om denna kajaktyp? Känner någon till någon som kan tänkas veta något? Alla tips är välkomna! Jag tog några bilder av tveksam kvalitet pga ljusförhållandena, men skickar gärna över ett par ’modemanpassade’ om intresse finns. Jag är inte kapabel att genomföra en genuin renovering men som läget är nu så kommer troligen min bror och jag att ta hand om burkarna och förvara dem under tak.
Med våta paddelblad
Torbjörn
Jag mätte upp dem till ca. 420 x 78 cm. Däckslayout: En rätt stor rektangulär sittbrunn med träsarg. En liten lastlucka på fördäck med lock av plåt (bara på den ena kajaken). En något större lucka på akterdäck (på bägge). Skott inuti på modernt sätt. I akterstävarna sitter något som jag tolkar som ’gångjärn’ avsedda för roder. Dock finns inga övriga tecken som tyder på att någon form av styranordningar någonsin funnits monterade. Med tanke på skrovformen torde roder vara en nödvändighet varför jag tvivlar på att kajakerna någonsin varit i bruk. Skroven är rundbottnade, typ min egen VKV Lisa. Det intressantaste är hur man åstadkommit den dubbelkrökta formen. Man har lagt ett antal ’plåtsvep’ tvärs kölen liknande segmenten på en gråsugga eller likt det märkliga djuret bälta – minus flexibiliteten förstås. Själva sammanfogningen är elegant utförd. Allt som syns är diskreta falsar i fogarna. Om dessa dessutom är lödda gick inte att se. ’Karosserna’ är helt självbärande och förutom de vattentäta skotten finns inga spant alls! Det sitter en grund träköl i botten. Eftersom kajakerna legat ute sedan 1999 hade en hel del skräp samlats i och på dem och jag kunde därför inte skärskåda ’burkarna’ i detalj, men jag såg inga rostangrepp (vilket inte betyder att det inte finns). Tyvärr hade jag inte en magnet eller ens en kompass tillhands. Jag hade annars kunnat ta reda på om kajakerna var gjorda av förzinkad stålplåt eller rentav ren zinkplåt.
Kajakerna har tidigare legat på en laduvind, sannolikt sedan trettiotalet, trodde ägaren som under en längre tid varit arrendator av Penningby gård som man passerar om man vägledes skall ut till Furusund. För de som är bekanta med dessa trakter så heter ladan ifråga ’Linneladan’ och där säljs sedan många år rustik heminredning av olika slag.
Nu förhåller det sig så att ägarparet skall sälja sitt sommarhus och inte vet var man skall göra av sina kajaker. Jag ser dessa som fullkomligt unika och tycker – ur ett båthistoriskt perspektiv – att det nästan vore ett ’illdåd’ att låta dem gå på skroten. På trettiotalet rullade en smärre kanotvåg över Sverige och jag misstänker att dessa bägge kajaker kom till i suget av denna.
Är det någon som vet något om denna kajaktyp? Känner någon till någon som kan tänkas veta något? Alla tips är välkomna! Jag tog några bilder av tveksam kvalitet pga ljusförhållandena, men skickar gärna över ett par ’modemanpassade’ om intresse finns. Jag är inte kapabel att genomföra en genuin renovering men som läget är nu så kommer troligen min bror och jag att ta hand om burkarna och förvara dem under tak.
Med våta paddelblad
Torbjörn