Har du varit på isen??

Jag vill veta om någon är ute och åker i Stockholmstrakten. Många läser men få som skriver israpporter.Tack på förhand.
 
I söndagskväll stötte jag på ca 20 st SSSK:are i tunnelbanan i Alvik. De kom västerifrån. Ingen aning var de åkt någonstans men kanske Hässleby?
 
Osäkra förhållanden

Det är klart att det åks en massa. Både SSSK och Friluftsfrämjandets olika avdelningar har massor av grupper ute. Dessa grupper leds då av kunniga och erfarna ledare. Trots detta förekommer en hel del plurrningar eftersom förhållandena är ovanligt eländiga.
Man kan därför inte heller lämna ut några rekommendationer och israpporter i ett öppet medium eftersom man inte vet vilka kunskaper läsarna har. Tag kontakt med någon lokalavdelning av Friluftsfrämjandet, dom har vanligtvis turer som är öppna för en bredare allmänhet, men det krävs att man kan åka skridsko, oftast flera mil på isar av varierande kvalitet.

Hälsningar

Camilla
 
Öppet medium

Angående Camillas åsikter om öppet medium skulle jag bara vilja uttrycka min personliga åsikt:

När jag skriver på denna sida antar jag att läsarna inser att isar är potentiellt livsfarliga. Var och en som beträder is bör vara medveten om detta, det fåtal läsare som inte är bekanta med detta faktum kommer inte att stoppa mig från att rekomendera isar som kräver viss rudementär iskunskap. (Givetvis försöker jag upplysa om de farligheter som jag noterat.)
Anledningen till min åsikt är att jag vid upprepade tillfällen har undanhållits information därför att de jag frågat har antagit att jag är ett pucko utan självbevarelsedirft. Detta har hänt mig dels i skridskosammanhang, men även vid klättring, bergsbestigning och skidåkning. Resultatet av att säga-"Ja det går att åka skridskor (klättra eller åka skidor), men jag säger inte hur eller var" är bara att folk försöker ändå och därigenom utsätter sig för risker som kan undvikas om informationen är tillgänglig.
Slutsats: Vet man något, skriv det! Det är upp till var och en att hantera informationen.
 
Håller med dig Lantis.

Bra sagt!

Föreningsattityden i SSSK verkar ju vara nåt helt åt
h-e. Sånna som Camilla kommer ju vara en av de första som ställs mot väggen den dag revolutionen kommer. Spettsas med is-pik, grillas över sakta eld.
Inte särskillt vänligt sagt av mig med jag menar det.

Jag lovar att skriva om isar när jag vet. Dessvärre så vet jag inte nåt just nu.

Stalle - SS-sk´s fiende nr1

PS. Klubbstandert på turerna, hur mycket hobbynazism är inte det? DS.

(Inte PK vecka här hos mig precis)
 
Camilla har rätt!

Trist med Stålles attityd.

Detta har diskuterats här i forumet förr, till leda...

Varför vi inte rapporterar in här om detaljerade isuppgifter, oavsett hur vi fått dem, är att man inte vet hur informationen används. Vi som åker mycket ser många skräckexempel, folk som saknar iskunskap och vett att vara försiktiga. Utan utrustning, ofta ensamma och ouppmärksamma. Ibland kommer de fram och frågar "håller det här?". Det händer -sällsynt- att skrinnare dör och tillbud, som skadar både de drabbade och alla oss skrinnare, sker varje säsong. Jag vill veta att den som tar del av kunskapen kan tolka den. I synnerhet i de isförhållanden som nu råder, det är svårt att se frysgränser etc och tom erfarna åkare plurrar.

Om israpporterna var helt öppna skulle många, även jag, vara tveksamma till att rapportera in isförhållanden. I synnerhet då isarna är svårlästa och med många lurigheter. Israpporterna skulle då sjunka i omfattning och kvalitet.

Ett annat -viktigt!- skäl till att vi inte sprider isuppgifter är att vi varje år betalar medlemsavgifter till den klubb vi är med i. Alla medlemmar är med och betalar för en israpporteringstjänst som kostar flera hundra tusen kr per år i SSSKs fall. Anledningen att jag blev medlem i SSSK var just att jag ville vara med och betala för denna fanastiska tjänst. Det är främsta moroten för att vara medlem i en skridskoförening.

/Staffan
 
Information wants to be free!!!

Hej alla...
Jag är en SSSK'ar som är med i klubben enbart för att få tillgång till isinformationen. Har hittils bara hängt med på någon enstaka organiserad tur. SSSK's isinformations tjänst är verkligen toppen och många gånger en ovärderlig hjälp inför turplaneringar.
Dock anser jag att att man borde kunna publicera isinformation utan att ta något ansvar för den. Användas på egen risk efter eget huvud. Sådan information sprids ju överallt i alla övriga sammanhang. Drömmen vore en öppen entusiast sajt där israpporter presenteras grafiskt på en karta och datummärkt. SSSK skulle ju ändå vara den största och bästa skridskoklubben och fortfarande kunna organisera välplanerade bussutfärder till fina isar och vara stolta över att tillhandahålla den bästa isinformationen...
 
Skäl för medlemskap

Anders,

1) de flesta av SSSKs ca 12000 medlemmar är medlemmar av samma skäl som du. Om isinformationen vore gratis och öppen finns det inget skäl för dessa medlemmar att vara med och betala. Då faller den ekonomiska grunden för hela israpporteringen. Det vore trist.

2) Israpporterna skulle bli sämre än det är idag, då många rapporterar under förutsättningen att informationen inte är öppen. Vi skulle då alla få sämre israpporter, då israpporteringen till stor del bygger på att medlemmar rapporterar in till isnytt.

Det är väl ingen big deal att bli medlem och vara med och betala en blygsam slant för en fantastisk tillgång. Ingen tvingar dig att åka med turerna.

/Staffan
 
Jag har ju attityd ialla fall!

Vilket är något som många verkar sakna här. Okej att den inte är världens bästa alltid men...

Nåväl, det var inte min attityd vi skulle disskutera.

Jo jag vet att SSSK är en förening och att det är ett jättejobb (jag är ärligt imponerad) att sammla ihop israpporterna.

Synd bara att det inte är entusiaster som är med i föreningen. För hade det varit det så hade de glatt delat med sig.

Jag är entusiast, jag delar gärna med mig (i det här fallet hade jag ju dock inget att dela med mig av).
Jag sitter inte och tjyvhåller på information likt ett barn håller i sin hink och spade i sandlådan.

Om vi skulle applicera SSSK´s attidtyd på det här forumet skulle vi ju knappast kunna skriva mycket här eftersom vi inte vet hur de andra bakom sina skärmar tolkar informationen eller vad de har för kunskaper.
Eller?

Stalle
 
Om det är pengar det handlar om...

Om det bara är pengar det handlar om skulle man ju kunna tänka sig att SSSK inför en möjlighet att bara prenumerera på israpporterna mot en avgift på säg 180:-/år. Detta skulle alltså inte berättiga till att följa med på utfärderna. Det är säkert många som skulle vara intresserade av detta eftersom välkommen programmen snabbt blir fullbokade varje år.
Klubben skulle få in ännu mer pengar som man skulle kunna satsa på att bygga ut och förfina t.ex isinformationstjänsten.
SSSK är en toppenklubb där många sanna eldsjälar finns samlade (läste bla en färdrapport från någon som varit i Banff och åkt i veckan, bara att boka flyg alltså). Låt SSSK bestämma vad SSSK vill göra med sin isinfo, men åsikter måste ju alla få ha...

[Ändrat av Anders.Appelqvist 2002-01-17 kl 14:34]
 
Förtydligande...

Det känns som om jag skulle behöva förtydliga mig en aning, jag som slängde in brandfacklan... (Det handlade inte om SSSK till att börja med...)

Jag har inget principielt motstånd till att SSSK's information endast är för medlemmar. Jag begriper att man får den information man betalar för. Jag har själv stått på andra sidan av denna diskution, dvs jag har mot viss ersättning erbjudit guidning, (Instruktör på Svenska klätterförbundets Dolomitkurs.) men det utesluter ju inte att jag ger råd och tipps till andra klättrare.

Dit jag verkligen vill komma är att om jag personligen besitter information så delar jag gärna med mig, oavsett om jag råkar vara med i SSSK eller någon annan klubb. (Jag pratar nu om kunskap som jag själv skaffat mig genom skridskoturer, om jag vore medlem i SSSK skulle jag inte läcka den informationen.)

Angående SSSK har jag bara en åsikt; det är för knöligt att bli medlem. Jag har försökt få biljett till "välkommen kvällen" flera gånger, men de tar ju slut innan Fan själv fått på sig morgontofflorna.

Till sist vill jag avsluta med att påpeka att jag vanligen är glad när jag åker skridskor. Vad som dock får mig ur ballans är när man träffar någon på isen och jag frågar "Hur är det runt hörnet?" och får ett mumlande och undvikande svar. Det tolkar jag som att personen jag träffat anser att jag är en idiot som inte kan hantera information.
Min reaktion blir vanligen därefter...man gillar ju inte folk som anser att man är en idiot... (faktum är att det är friluftsfrämjandet och friskis och svettis som ger sådana svar ibland. SSSK'arna brukar i alla fall vara artiga.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
albin8899 Hur tuff har veckan varit mot isen? Israpporter 0
DJLinn Gävleborg: Norrdellen har åkbar is Israpporter 0
GuSe Mälarisen utanför Hässelby har lagt sig i natt 1-2 cm Israpporter 0
BJ Inte ens Dammtorpssjön har is i Sthm. Israpporter 2
Hunn har fin kärnis Israpporter 0
Kogoyo is på sjöar centrala västergötland? Israpporter 1
bema Is att åka på Israpporter 9
UteMats Isläget på Marvikarna, Sörmland? Israpporter 3
mb91a Fina isar på Åland Israpporter 1
vadsbo skvadron Isläget på norra Yngern Israpporter 0
Ingbex Duktig på hur isläggning sker fysikaliskt? Israpporter 3
oberg_niklas Isläge på Siljan? Israpporter 0
Blomsterböna Isen på Göta kanal vid Lyrestad - Töreboda?? Israpporter 0
tbergman Snöläge på isarna i Sthlm Israpporter 2
Brune Isjakt genom isen på Västeråsfjärden Israpporter 0
avslutat medlemskap 1003 Se hit! En fråga om mororfordon på isarna Israpporter 74
Lisa83 Is på Vågsjön? Israpporter 5
igs Is på Sottern??????? Israpporter 1
Paxen Is på Orsasjön Israpporter 1
kjersti Finfin is på Torneträsk Israpporter 0
Sniper.se Is på Marvikarna? Israpporter 3
Brune 9 personer på isflak i Vättern Israpporter 7
MartinR Åkbart på Surtesjön? Israpporter 1
ganebo Plogat på Vallentunasjön! Israpporter 0
personnvik Ok is på vik i Siljan Israpporter 0
personnvik Perfekt is på den stora Venjansjön i västra Dalarna Israpporter 0
personnvik Fin is på Öjesjön i västra Dalarna Israpporter 0
DJLinn Åkbar is på Långsjön Israpporter 5
duett55 Fin is på Norrviken 8 feb Israpporter 0
Pask Bra is på Krankesjön (Skåne) Israpporter 4
personnvik Fin is på Vällen Israpporter 1
personnvik Fin is på Tämnaren Israpporter 0
jonas-STHLM Åkbart på Hellasgården & Ältasjön Israpporter 0
surfban Nyårstur på Hornborgarsjön Israpporter 1
svindel Tunn men fullt åkbar is på Rönningesjön i Täby Israpporter 0
Kung Stalle Is på Långsjön NÖ om Brottby Israpporter 0
usilfver Rejmyrerundan på is? Israpporter 4
miaericsson Behöver ett tips på isar i Stockholmsområdet... Israpporter 1
suprman Åkbart på Säbysjön (IKEA Barkaby) Israpporter 0
Kung Stalle Is på Vallentunasjön. Israpporter 3
ulindh Isen på Siljan? Israpporter 3
mararv dålig is på brunnsviken 040212 Israpporter 0
svekke Plogat på Trekanten, Liljeholmen (Sthlm) Israpporter 3
erila107 Is på vättern? Israpporter 2
Presens Snöläget på Mälaren? Israpporter 3
CEN Is på Sommen? Israpporter 0
erila107 Is på Bråvikiken? Israpporter 0
sverker.bohlin Bra is på Edsviken, Stockholm Israpporter 0
Pelle Bomb Fullmåne på Kågefjärden, Skellefteå Israpporter 11
Pelle Bomb Kalas-is på Kågefjärden Israpporter 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.